فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی شهروندان اروپایی که قرار است به زودی در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کنند، فقر و بحران هزینه‌های زندگی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا نشان می‌دهد علی‌رغم برجسته نشان دادن مسئله مهاجرت غیرقانونی در رسانه‌ها، دغدغه اصلی رای‌دهندگان اروپایی «فقر، بحران هزینه‌های زندگی و محرومیت ... فقر و محرومیت اجتماعی؛ دغدغه اصلی رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, انگلیس, بلژیک, پناهجویی, خبر, فقر, معیشت

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

اوضاع دردناک ۱۹ روستای فراموش شده و محروم از آب، برق، مدرسه و مرکز بهداشتی

فراموش شدگان به روایت خدامراد جعفری

 

بله؛ آنها فراموش شده‌اند. انقدر فراموش شده‌اند که مثلا نمی‌دانند امروز چند شنبه است یا اینکه الان در کدام ماه سال هستیم؟ از روزهای زندگی فقط موسم سرما یا موسم گرما را حس کرده‌اند و همه زخم‌های زندگی را سپرده‌اند به روزگار تا روزی دستی نامرئی بیاید و این همه درد را ترمیم کند. فقط یک امید دارند؛ «خدامراد»!

 

«خدامراد جعفری» بهورز است؛ بهورز ۱۹ روستای محروم از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان. او در این ۱۹ روستا می‌چرخد و به بچه‌ها واکسن می‌زند و داروهای ضروری را به دست مردم می‌رساند. مردم او را دوست دارند. چون همیشه در میان وسایلش چیزی برای مردم روستا پیدا می‌شود؛ قرصی،‌شربتی،‌ دوایی، چیزی …

 

خدامراد می‌گوید: «خودم یک ماشین سایپای خسته دارم که سوارش می‌شوم و می‌روم در مجموعه روستاهای «زلقی» شرقی و غربی به نوبت می‌چرخم و واکسن‌های ضروری بچه‌های روستا را در اختیارشان قرار می‌دهم. باید خیلی حواسم باشد و پیگیر شوم چون باید به هر بچه‌ای از زمان نوزادی تا حدود ۷ سالگی واکسن بزنم. خود مردم روستا اصلا حواسشان به این موضوع نیست.»

 

او می‌گوید: «توی دفترچه‌ام نوشته‌ام که مثلا در تاریخ ۱۰ بهمن باید به «رضا» واکسن بزنم. مردم روستا این چیزها را نمی‌دانند. آنها تاریخ را بلد نیستند. نمی‌دانند فرق اردیبهشت با فروردین چیست. نمی‌دانند امروز چندشنبه است و در کدام ماه سال قرار دارند. برای همین باید خیلی حواسم را جمع کنم. در این روستاها نه برق هست، نه چیزی. ۱۵ سال است که پیگیر بچه‌های این روستا هستم.»

 

مردم روستاهای محروم همیشه از دیدن آقای جعفری خوشحال می‌شوند و برای بیماری‌های مختلفی که درگیرش می‌شوند، سراغ او می‌روند: «اغلب مردم من را دوست دارند. یک‌وقت‌هایی یک‌جوری ذوق می‌کنند که انگار رئیس‌جمهور را دیده‌اند. به هر حال من ۱۵ سال است که در این روستاها فعالیت دارم و من را می‌شناسند. خیلی وقت‌ها برای سرماخوردگی‌های فصلی‌شان هم سراغ من می‌آیند چون آنها به هیچ مرکز بهداشتی نزدیک نیستند.»

 

او که خودش ساکن روستای «پز علیا» است و تنها بهورز منطقه است، توضیح می‌دهد: «مردم این روستاها اصلا آب ندارند. برای به دست آوردن آب باید تا رودخانه بروند. بعضی از خانواده‌ها هیچ امکاناتی ندارند و بچه‌هایشان با نان و پیاز سر می‌کنند. معمولا چیز خاصی برای خوردن ندارند. مسئله آب باعث شده که بیماری پوستی میان مردم شیوع پیدا کند. به هر حال آنجا آب آشامیدنی وجود ندارد.»

 

آقای جعفری درباره وضعیت دارویی این روستاها می‌گوید: «امکانات دارویی خوب نیست. من خودم برای حمل واکسن به یخ احتیاج دارم که در این زمینه به مشکل می‌خورم. مردمی که روستایشان در مسیرهای صعب‌العبور است از من دارو می‌خواهند اما من دارویی ندارم که در اختیارشان قرار دهم. بسیاری از این مسیرها مال‌رو هستند و من باید با پای پیاده به آنجا بروم و دوست ندارم دست‌خالی باشم اما نه خودم توانایی مالی دارم، نه اینکه امکاناتی که در اختیارم قرار می‌گیرد، زیاد است.»

 

او ادامه می‌دهد: «دارو کم است. یک‌سری داروها مثل پروفن و مفینامیک‌اسید را اصلا در اختیارم قرار نمی‌دهند. من فقط آسپرین، استامینوفن ساده، شربت پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین و چند پماد دارم. بیشتر از این دارو ندارم. مردم فشار خون دارند اما من داروی فشار خون ندارم. بندگان خدا جایی را هم ندارند که برای تهیه دارو به آن مراجعه کنند. مواد غذایی هم در زمستان سخت پیدا می‌شود چون مسیر برای عبور بسیار سخت است. یخچال هم وجود ندارد و اگر مواد غذایی به آنجا برسد هم خیلی زود فاسد می‌شود.»

 

روستاهایی که آقای جعفری به آنها سر می‌زند از داشتن مدرسه هم محروم هستند و معمولا خوشحالی در این مناطق محروم رنگ نمی‌پاشد.
سهیلا صدیقی
ایسنا

روزگارغریب معتادان در پاتوق‌ «هرندی»؛ اینجا کسی جواب مثبت نمی‌خواهد!

جوانک لاغر اندام را همراهشان می‌آورند؛ به او دلداری می‌دهند… نترس. برو آزمایش بده؛ جوانکی با پوست گندم‌گون، دست‌های سیاه و کمی مشوش. جلو می‌آید، معتاد تزریقی‌ست، آزمایش می‌دهد؛ پاسخ مثبت است؛ او مبتلاست به “HIV”.

ادامه

ایران, حقوق بشر, فقر, گزارش

تصویر تلخ فقر در خوزستان/ ۱۲۰۰۰ کودکی که به مدرسه نمی‌روند

کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان می‌گوید «بسیاری از کودکانی که به مدرسه نرفته‌اند، به دلیل مسائل جزئی از تحصیل بازمانده‌اند؛ برخی از کودکان تنها به دلیل نداشتن یک جفت کفش به مدرسه نمی‌روند».

ادامه

ایران, حقوق کودک, خبر, فقر