گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحقیقات انگلیس درباره جنایات نیروی ویژه این کشور در افغانستان، از نبود نظارت بر عملکرد نیروهای ویژه و خودسری آن‌ها انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، تحقیقات دادگاه‌های انگلیس درباره کشتار ۸۰ افغان توسط سرویس هوایی ویژه انگلیس (اس.ای.اس) در افغانستان در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در جریان است. ... گاردین: نیروهای ویژه انگلیس به هیچکس پاسخگو نیستند

ادامه

آسیای مرکزی, افغانستان, جنایات جنگی, جهان, روسیه, سوریه, شرق اروپا, غرب اروپا, گزارش

انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

حکومت سرپرست افغانستان امروز چهارشنبه، از انحلال گردان‌های استشهادی این گروه خبر داد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری طلوع‌نیوز، قاری فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش حکومت سرپرست طالبان امروز (چهارشنبه ۱۶ اسفند) اعلام کرد که گردان‌های استشهادی طالبان منحل شده‌اند. وی با بیان اینکه نیروهای بین‌المللی دیگر در سرزمین ما حضور ندارند و دولت گذشته ... انحلال گردان‌های استشهادی طالبان

ادامه

آسیای مرکزی, آمریکا, افغانستان, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خبر

هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

دبیر شورای امنیت ملی روسیه نسبت به تلاش‌های غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی هشدار داد. به گزارش ایسنا، “نیکولای پاتروشف” دبیر شورای امنیت ملی روسیه، امروز(جمعه) گفت که غرب به دنبال ایجاد یک بستر بزرگ برای بی‌ثباتی در آسیای مرکزی و ثبات‌زدایی از قفقاز جنوبی است. خبرگزاری اسپوتنیک در این باره ... هشدار یک مقام روس نسبت به تلاش غرب برای ثبات‌زدایی در قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, افغانستان, تاجیکستان, جهان, روسیه, صلح, غرب, قرقیزستان, قره‌باغ, قفقاز, هژمونیسم

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

رییس جمهور چین در دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه – یک راه، هشت گام عملی این کشور برای شتاب دادن به گسترش این طرح را تشریح کرد. این اقدامات شامل افزایش بودجه وام‌ها، توسعه سبز در راستای حفظ محیط زیست، برنامه‌های فرهنگی و علمی و نیز افزایش ارتباط دیجیتال در بخش‌های مختلف پروژه است. به ... هشت گام چین برای شتاب داد به گسترش راه ابریشم جدید و مدرن

ادامه

آسیا, آسیای میانه, آمریکا, اروپا, اقتصادی, اورآسیا, جنوب آسیا, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق, شرق آفریقا, گزارش, محیط زیست

امرالله صالح در پاسخ به طالبان: امروز دره پنجشیر میزبان همه و مایه امید ملت افغانستان است

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس جمهوری افغانستان و یکی از رهبران کنونی «جبهه مقاومت» در پنجشیر، به اظهارات یکی از مقامات طالبان واکنش نشان داد.

 

یورونیوز؛ پیشتر امیرخان متقی، رییس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، از باشندگان(ساکنان)‌ پنجشیر خواسته بود تا «رهبرانشان را برای تسلیم شدن و مقابله با وقوع جنگ قانع کنند.»

 

آقای متقی همچنین و با ادامه درگیری‌ها میان نیروهای طالبان و طرفداران احمد مسعود در پنجشیر گفته بود که گفت‌وگوها با جبهه مقاومت با شکست روبه‌رو شده است.

 

خبرگزاری طلوع نیوز به نقل از انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نوشت که «مجاهدین امارت اسلامی با حمله‌ی از سوی حلقاتی که در پنجشیر لاف از مقاومت می‌زنند مواجه شدند. آن حمله با واکنش مجاهدین روبرو شد و در نتیجه تلفات سنگین بر جانب مقابل وارد شد.»

 

همزمان جبهه مقاومت احمد مسعود می‌گوید که حملات طالبان در ورودی‌های ولایت پنجشیر را عقب زده و شماری از جنگجویان طالبان را از پای در آورده‌اند.

 

امرالله صالح که به همراه احمد مسعود دو رهبر مقاومت در دره پنجشیر هستند، در صفحه فیس بوک خود نوشت که « امروز این دره میزبان همه کشور و مایه امید برای همه ملت افغانستان است. ملتی که از ظلم، انتقام جویی، تعصب، چپاول به مال مردم و تاریک اندیشی طالبان فرار می کنند.» وی تاکید کرد که «مقاومت ما در دره پنجشیر، نه برای پنجشیر بلکه برای تمام افغانستان» است.

 

امرالله صالح خطاب به رهبران طالبان نوشت: «اگر ملت ذره ای به شما اعتماد دارد پس این موج مردم چرا برای فرار در مرزهای کشور صف کشیده اند؟ مردمی که حاضرند تمام دار و ندار خود را از دست بدهند اما زیر تسلط شما نباشند.»

 

امرالله صالح در این متن احساسی تاکید کرد که «تسلط بر خاک یک کشور» به هیچ عنوان به معنای صلح و ثبات نیست. معاون پیشین اشرف غنی، آخرین رئیس جمهوری افغانستان، نوشت که «طالبان بزودی دچار فروپاشی اقتصادی و دستگاه خدمت رسانی دولتی خواهد شد و این موضوع مردم افغانستان را به ستوه می آورد و آنزمان است که اسلحه و خشونت طالبان در برابر قیام مردمی موثر نخواهد بود.»

 

اسلام گرایان افراطی طالبان نزدیک به هجده روز است که بر تمامی مناطق افغانستان به جز دره پنجشیر تسلط پیدا کرده اند. طالبان ادعا می کند که دره پنچشیر را بطور کامل به محاصره خود درآورده است.

لاوروف؛ غرب تلاش می‌کند هند را وارد رویارویی‌ها در شرق کند/ شکست در اعمال سیستم غربی در افغانستان

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: تلاش آمریکا و متحدان این کشور برای اعمال سیستم غربی در افغانستان اشتباه بزرگی بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, هندوستان

برلین: باید درس بگیریم که مداخله نظامی در افغانستان بی‌فایده بود

وزیر خارجه آلمان با بی‌فایده توصیف کردن سرانجام مداخله نظامی در افغانستان، گفت هرگونه وخامت اوضاع در افغانستان پیامدهای جدی بر منطقه خواهد داشت.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, المان, امریکا, انگلستان, تحلیل, جهان, حضور نظامی, قطر