حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

افزایش نگران‌کنندۀ حوادث کار: نبودِ ایمنی و بهداشت کار همچنان قربانی می‌گیرد!

با اجرای برنامه تعدیل ساختاری و حذف هرگونه نظارتی در تولید صنعتی و صنعت ساختمان- با وجود رکود بی‌سابقه اقتصادی و تحریم‌های امپریالیستی- هر روزه مرگ تعداد زیادی از کارگران به‌علت حوادث کار را شاهدیم. در واقع، همچنان که یک عضو هیئت امنای تأمین اجتماعی به ایلنا، ۳ دی‌ماه، گفت، “کشور ما، یکی از رکوردداران حوادث کار در دنیاست.”

 

برای مثال سه نمونه اخیر این حوادث را یادآور می‌شویم. روز ۸ دی‌ماه در پی انفجار کپسول گاز در یک واحد ریخته‌گری در شهرک صنعتی آذرشهر دو کارگر “۲۵ ساله جان باختند”؛ روز ۲۵ آذرماه در انفجار کوره ذوب فلزات کارخانه فولاد شهرک صنعتی سلفچگان “دو کارگر جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر مصدوم شدند”؛ روز ۲۵ آذرماه دو نفر از کارگران شرکت‌های معدن پلاستر در معادن سنگ آهن سنگان خواف با روشن شدن ناگهانی دستگاه دچار حادثه شدند و “قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را ازدست” دادند.

 

بر اساس گزارش ۱۳ آذرماه ایلنا، “بیش از ۶۰ درصد حوادث کار کشور در بخش کارگران ساختمانی رخ می‌دهد” و “در بیش از ۸۵ درصد حوادث” نبودِ “محیط یا لوازم ایمنی نیروی کار از سوی کارفرما یعنی قصور کارفرمایان، نقش اصلی را ایفا کرده است.” وزارت کار به سازمان جهانی کار متعهد شده است که “سامانه واحد آمار حوادث ناشی از کار را راه‌اندازی کند”، اما تا کنون خبری از این سامانه نشده است. در شرایط کرونایی و سردی هوا، کارگران ساختمانی اغلب روزها بیکار بوده‌اند و به‌رغم پرداخت حق بیمه “۱۷۰ هزار تومانی”، بسیاری از این کارگران بنا بر قوانین رژیم ولایی از دریافت مقرری بیکاری نیز محروم بوده‌اند.

 

سازمان تأمین اجتماعی با صدور بخشنامه داخلی در ۵ آبان‌ماه، مهلت پرداخت حق بیمه برای کارگران ساختمانی را از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش داد. این یعنی پرونده بیمه کارگری که در مدت سه ماه امکان پرداخت حق بیمه نداشته باشد، “مختومه” می‌شود. قبلاً پرونده کارگران بعد از ۶ ماه به “حالت تعلیق” در می‌آمد و آنان می‌توانستند با پرداخت “حق بیمه و جریمه ۲ درصدی” به بیمه‌پردازی خود ادامه دهند.

 

در سال‌های اخیر سازمان تأمین اجتماعی سالیانه سهمیه‌ای برای بیمه کردن کارگران ساختمانی در نظر می‌گرفت. در سال جاری “هیچ سهمیه جدیدی تخصیص داده نشده است” و هم‌اکنون ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در انتظار بیمه هستند. مطابق گزارش ۲۵ آذرماه ایلنا، “برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، بیمه ۳۵۰ هزار کارگر ساختمانی به‌دلیل ناتوانی در پرداخت حق بیمه، باطل شده است.” بخشنامه ۵ آبان‌ماه سازمان تأمین اجتماعی نیز عملاً وسیله‌ای برای حذف بیشتر کارگران ساختمانی از فهرست بیمه‌پردازان است.

 

مطابق گزارش ۳ دی‌ماه ایلنا، در حال حاضر ۷ درصد سهم بیمه کارگر و ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه از مالک، منابع مالی لازم برای پوشش بیمه‌ای کارگران را تأمین کند، اما بر اساس ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی که “منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی را تعریف می‌کند”، در صورت “عدم تأمین منابع لازم جهت گسترش پوشش بیمه‌ای کارگران با تصویب هیئت وزیران، افزایش سقف مجموع عوارض” تا ۲۰ درصد “بلامانع است.” بر اساس گفتهٔ عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی، بیمه کارگران ساختمانی “حدود ۰٫۵ تا ۱ درصد هزینه‌های ساخت را تشکیل می‌دهد” و در ایران “ساختمان‌سازی دارای مافیای پنهان است… [و] کارفرمایان حاضر نیستند مبلغ زیادی را برای تأمین ایمنی محیط کار فراهم کنند.”

 

کارگران ساختمانی با تهیه توماری اصلاح ماده ۵ در راستای “حذف سهمیه‌بندی بیمه” کارگران ساختمانی، “پرداخت غرامت در زمان بیکاری” کارگران، و فراهم آوردن شرایط برای بازنشستگی کارگران “با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه بیمه” را خواستار شدند.

ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»

اختلاف ۴۹ میلیونی حقوق کارگر و مدیر دولتی

واقعیت بازار کار این است که هر‌چقدر در شرکت‌های دولتی، پرداختی‌ها چشمگیرتر و خوشایندتر برای کارکنان است اما در بخش خصوصی پرداختی‌ها به شکلی آب‌رفته‌تر و پرفشارتر بر گرده نیروی کار ادامه داده می‌شود.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

عقب‌ماندگی ۶۰۰ درصدی دستمزد در پی گران شدن ارز / نان و پنیر هم از سفره‌هایمان خواهد پرید!

فعالان کارگری یکصدا معتقدند؛ گران شدن ارز به ضرر قطعی کارگران و بازنشستگان است و نمایندگان مجلسی که خود را حامی محرومان نشان می‌دهند، با این تصمیم، تیشه به ریشه معیشت طبقه کارگر خواهند زد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری, گزارش

آیا دستفروشی یک حرفه است؟

خبرگزاری‌های رسمی داخل کشور با پوشش دادن نظریات ولی فقیه و رؤسای سه قوه سعی بر القای این دیدگاه دارند که تورم اقتصادی موجود و وخیم‌تر شدن زندگی مردم به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و شیوع کووید ۱۹ است. اما آنچه ناگفته می‌ماند پیامد اجرای برنامه‌های اقتصادی- اجتماعی ضد ملی حکومت جمهوری اسلامی است که عامل اصلی ... آیا دستفروشی یک حرفه است؟

ادامه

امریکا, ایران, بانک جهانی, تحریم, حقوق بشر, صندوق بین‌المللی پول, فقر, کارگری, نئولیبرالیسم

ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چه بر سرِ اقتصاد و معیشت مردم می‌آورد؟!

برخلافِ ایده‌های کلیشه‌ای و ناکارآمدِ نئولیبرال‌ها که تعدیل ساختاری را مقدس می‌دانند و موافق با آزادسازی هرچه بیشتر نرخ ارز و کاهشِ هرچه فزون‌ترِ ارزش پول ملی هستند، اقتصاددانان مدافع کارگران و تولید داخلی، مشروعیت بخشیدن به ارز گران ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و حذف کامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز ترجیحی ۱۱ ... ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چه بر سرِ اقتصاد و معیشت مردم می‌آورد؟!

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری, گزارش, نئولیبرالیسم