شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

اعتراف رسانه‌های غربی به ایمنی و مؤثربودن واکسن روسی “اسپوتنیک‌ـ‌۵”

روزنامه‌نگاران آژانس بلومبرگ و روزنامه «نیویورک تایمز» انتقادات از واکسن روسی “اسپوتنیک‌ـ‌۵” را سیاسی خوانده و دلایلی را برای قابل اعتماد بودن این دارو نام برده تولید آن را موفقیتی بزرگ برای دانشمندان روسیه دانستند.

 

به گزارش تسنیم، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو گزارش داده است، “سام فاضلی” روزنامه‌نگار آژانس خبری بلومبرگ در مطلبی، دلایل قابل اعتماد بودن واکسن “اسپوتنیک‌ـ‌۵” روسیه علیه کووید‌ـ‌۱۹ را بیان کرده است.

 

وی این نکته را مورد توجه قرار داده است که واکسن “اسپوتنیک‌ـ‌۵” مرحله سوم آزمایشات بالینی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و اثربخشی آن بیش از ۹۱ درصد است، طی آزمایشات انجام‌شده حتی یک مورد عوارض جانبی شدید در داوطلبان تشخیص داده نشده است، ضمن اینکه روسیه با شرکت «AstraZeneca» برای تولید یک واکسن ترکیبی هم همکاری دارد.

 

این روزنامه‌نگار نوشته است: «همه این حقایق با هم، حتی با وجود فقدان انتشار نتایج آزمایشات بالینی مرحله سوم در مجلات علمی، دلیل بر این باور است که واکسن “اسپوتنیک‌ـ‌۵” ممکن است به‌اندازه نمونه‌های مشابه ساخته‌شده در آزمایشگاه‌های غربی، نامزدی قدرتمند برای مقابله با ویروس کرونا باشد.»

 

سام فاضلی تأکید کرده است که از بین این واکسن روسی و داروی “CoronaVac” تولیدشده توسط شرکت بیودارویی چین، وی ترجیح می‌دهد با “اسپوتنیک‌ـ‌۵” واکسینه شود.

 

علاوه بر این، “آندرو کرامر” خبرنگار روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز” مستقر در پایتخت روسیه نیز با اعلام اینکه چند روز قبل با “اسپوتنیک‌ـ‌۵” واکسینه شده است، دلایل خود برای انتخاب استفاده از این واکسن روسی را بیان و دانشمندان روسی را که روی این دارو کار کرده‌اند تحسین کرد.

 

کرامر با اشاره به اینکه واکسیناسیون وی در ۴ ژانویه (۱۵ دی ماه) در پلی‌کلینیک شماره ۵ مسکو انجام شده است، اعتراف کرد که وی در خصوص واکسیناسیون تا پایان آخرین مراحل آزمایش و انتشار اطلاعات دقیق درباره عوارض جانبی آن شک داشت.

 

این روزنامه‌نگار آمریکایی نوشته است: «منتقدان بیشتر در خصوص زمان ثبت واکسن “اسپوتنیک‌ـ‌۵” صحبت کرده‌ا‌ند تا در رابطه با ترکیب خود دارو، این در حالی است که اثربخشی این واکسن روسی ۹۱.۴ درصد است و با توجه به اثربخشی ۹۴درصدی واکسن “Moderna”، این تفاوت قابل اغماض است و ثابت می‌کند که این دارو در هر ۹ نفر از ۱۰ نفر مؤثر و قابل اعتماد است.

 

وی در پایان تأکید کرده است که تنها ملاحظات سیاسی است که نتایج خوب آزمایشات بالینی به‌روی واکسن “اسپوتنیک‌ـ‌۵” را پنهان کرد و تولید این دارو یک موفقیت واقعی برای دانشمندان روسی است که به‌روش دیرین و افسانه‌ای تولید واکسن را ادامه می‌دهند.

 

لازم به یادآوری است که واکسن “اسپوتنیک‌ـ‌۵” علیه ویروس کرونا با عنوان علمی «گام.کووید.واک.» توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی روسیه “گامالیا” و با همکاری وزارت دفاع این کشور تولید شده و نخستین واکسن علیه این عفونت است که در تاریخ ۱۱ آگوست (۲۱ مرداد) از سوی وزارت بهداشت روسیه به‌ثبت رسید. اثربخشی این دارو ۹۱.۴ درصد است و میزان پیشگیری در برابر موارد شدید بیماری کووید‌ـ‌۱۹ با دریافت دو دوز کامل دارو، به ۱۰۰ درصد رسیده است.

 

بسیاری از کشورها به دستیابی به این واکسن روسی علاقه‌مند هستند و واکسیناسیون با استفاده از آن، علاوه بر داخل روسیه، در زمان حاضر در کشورهای بلاروس، آرژانتین و صربستان نیز آغاز شده است.

 

در اواخر سال گذشته (میلادی) دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین یادآور شد که نگرش منفی غرب نسبت به روسیه و واکسن روسی، تنها به‌دلیل قدرت رقابت آن برای بزرگترین تولیدکنندگان خارجی است.

اقدام انسانی دولت کوبا و تولید واکسن کرونا در ایران

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با بازنشر سخنان رئیس اتاق فکر گفت وگوی بین آمریکایی، براتحاد ژئوپلیتیک ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا تاکید کرد.

ادامه

اجتماعی, امریکای لاتین, ایران, حقوق بشر, دانش, کوبا, گزارش