خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

اتحاد مجدد چین و اتحادیه اروپا برای کاهش آلاینده‌های کربن در جهان

مقامات چین و اتحادیه اروپا ائتلاف جدیدی را با هدف کاهش آلاینده های کربنی در سطح جهان تشکیل می‌دهند.
به گزارش گاردین، مقامات چین و اتحادیه اروپا اعلام کردند قاطعانه درصدد آن هستند که روند گذار جهانی به سمت انرژی پاک را تسریع نمایند.

 

در همین راستا و در واکنش به تصمیم قابل پیش بینی «دونالد ترامپ» برای خروج آمریکا از توافقنامه تاریخی پاریس، چین و اتحادیه اروپا ائتلافی جدید تشکیل خواهند داد که در مقابله با تغییرات اقلیمی نقشی کلیدی ایفاء خواهد کرد.

 

در میانه نگرانیها از پیوستن قریب الوقوع آمریکا به فهرست محدود کشورهایی که از پشتیبانی توافق اقلیمی پاریس (منعقده در سال ۲۰۱۵) سرباز می زنند، مقامات پکن و بروکسل در حال انجام اقدامات لازم برای تسریع تلاشهای مشترک در جهت کاهش آلاینده های کربنی در سطح جهان هستند.

 

برخی گزارشها حاکی از آن است که رئیس جمهوری آمریکا خواهان خروج واشنگتن از توافقنامه پاریس است که این امر باعث بروز زمزمه هایی دال بر عملکرد بهتر جهان در غیاب نقش آفرینی آمریکا شده است.

 

طبق اعلامیه ای که پیش از نشست چین- اتحادیه اروپا در بروکسل تهیه شد؛ این ائتلاف جدید اعلام خواهد کرد که دو طرف- پکن و بروکسل- مصمم هستند تا «دوره گذار در حوزه انرژی را به سمت اقتصادی مبتنی بر تولید کمتر آلاینده های کربنی هدایت نمایند».

 

«میگوئل آریاس گانت» عضو کمیسیون اقلیمی اتحادیه اروپا در گفتگو با روزنامه گاردین گفت: «اتحادیه اروپا و چین در حال پیوند با نیروهایی هستند که خواهان اجرای توافق پاریس و تسریع روند گذار جهان به سمت انرژی پاک می باشند».

 

وی در ادامه افزود که چین و اتحادیه اروپا تصمیم خود را برای پیشرفت در این مسیر گرفته اند و همکاری موفقیت آمیز دو طرف بر سر موضوعاتی همچون تکنولوژیهای پاک بسیار سودمند خواهد بود.

 

پکن و بروکسل در اعلامیه نهایی خود، از تمامی طرفها می خواهند که «از توافق پاریس حمایت کنند» و «بالاترین میزان تعهد سیاسی خود» را نسبت به این توافقنامه به منصه ظهور رسانند.

 

در این اعلامیه، تغییرات اقلیمی به عنوان یک «موضوع امنیت ملی» و «یک فاکتور تشدید کننده بی ثباتی در حوزه اجتماعی و سیاسی» توصیف می شود. این اعلامیه همچینن توافق پاریس را یک «دستاورد تاریخی و غیرقابل برگشت» می داند.

 

برای این منظور اتحادیه اروپا و چین تلاش می کنند روابط خود را در اجلاسی که روز پنجشنبه میان مقام‌های دو طرف در بروکسل برگزار می شود، برای رویارویی با خطر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تعمیق کنند.

 
خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه از بروکسل گزارش داد، اتحادیه اروپا و چین در مورد مسیری که ترامپ در زمینه تجارت و تغییرات آب و هوایی در پیش گرفته است، نگران هستند.

 
«لی که چیانگ» نخست وزیر چین قرار است در هفته جاری با دونالد توسک رئیس اتحادیه اروپا و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا دیدار و گفت و گو کند.

 
این در حالی است که سال‌ها اختلاف میان چین و اتحادیه اروپا در مورد مسائل حقوق بشری و تجاری، عمق بخشیدن به اتحاد دو طرف را با دشواری مواجه می‌کند.

 
انگیزه تقویت روابط چین و اتحادیه اروپا پس از سخنان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان افزایش یافت. مرکل روز یکشنبه هشدار داد که اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا به عنوان شریکی قابل اعتماد اتکا کند.

 
در همین حال، نخست وزیر چین که دومین فرد قدرتمند در این کشور پس از رئیس جمهوری است، قرار است در سفر اروپایی خود از آلمان با مرکل دیدار کند. در جریان دیدار دو طرف، یک سند توافق همکاری در زمینه خودروهای برقی منعقد می شود.

 
مذاکرات دو طرف چینی و اروپایی در بروکسل به دنبال سفر خاورمیانه ای و اروپایی ترامپ برگزار می‌شود.

 
ترامپ در جریان سفر اخیر خود به اروپا، از قبول درخواست همتایان اروپایی‌اش برای پایبندی به توافق آب و هوایی ۲۰۱۵ پاریس خودداری کرد.

 
براساس این گزارش، اتحادیه اروپا، آمریکا و چین، هر یک وزنه ای یکسان در اقتصاد جهانی به شمار می روند و با خروج واشنگتن از توافق پاریس، تنها شانس بقای این توافق در دستان بروکسل و پکن باقی می‌ماند.

 
با توجه به این مساله، قرار است نخست وزیر چین و رئیسان موسسات اصلی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای در حمایت از توافق پاریس صادر کنند.

 
اما جدا از مساله آب و هوا، موانع بزرگی در راه موفقیت دیپلماتیک عمیق میان چین و اروپا باقی است.

 
اگرچه پرداختن به توافقی در زمینه سرمایه‌گذاری میان اتحادیه اروپا و چین جزو برنامه‌های در نظر گرفته شده در جریان سفر نخست وزیر چین به اروپا است، اما مذاکرات انجام شده در زمینه این توافق به دلیل مخالفت با فعالیت شرکت‌های اروپایی در چین و جنگ بر سر صادرات ارزان چین، به حال تعلیق درآمده است.

 
بسیاری امیدوار بودند که دفاع رئیس جمهوری چین از مساله جهانی سازی در مجمع جهانی اقتصاد در ماه ژانویه، نشان دهنده دوره جدیدی در مقوله تجارت چین باشد.

 
متس هاربون عضو اتاق بازرگانی اروپا گفت: سیگنال‌های بسیار مثبت از چین در ارتباط با تجارت آزاد و بازار باز دریافت کرده‌ایم، اما امیدواریم که این هفته به نتایج ملموسی در این زمینه دست یابیم.

 
این در حالی است که دستیار وزیر بازرگانی چین گفته است دو طرف در مورد همه موضوعات،‌ رو در روی هم مذاکره نمی‌کنند.

با تصمیم ترامپ آمریکا از توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس خارج شد

ترامپ در پیامی از کاخ سفید اعلام کرد: برای اجرای وظیفه‌اش در محافظت از آمریکا و مردم کشورش، خروج از معاهده پاریس را اعلام می‌کند.   وی این معاهده را به ضرر اقتصاد و مردم آمریکا دانست و اظهار کرد، مذاکره برای یک معاهده جدید را آغاز خواهد کرد.   ترامپ در جریان نشست سران ... با تصمیم ترامپ آمریکا از توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس خارج شد

ادامه

امریکا, جهان, خبر, محیط زیست

دمای ۵۶ درجه سانتیگراد، گرمای بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان

گرما در سیستان و بلوچستان رکورد زد و بی سابقه‌ترین روزهای این استان از نظر دمای هوا پشت سر گذاشته شد که مدیرکل بحران استان سیستان و بلوچستان در این باره توضیح داد.   غلامرضا اربابی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: گرمای بی سابقه‌ای از روز شنبه در استان سیستان و بلوچستان ... دمای ۵۶ درجه سانتیگراد، گرمای بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان

ادامه

ایران, خبر, محیط زیست

براساس اسناد فاش شده؛ “ترزا می با ترامپ علیه اروپا همدست است”

در پی افشای یک سری اسناد جدید که نشان می‌دهد انگلیس برای تضعیف سیاست تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند، ترزا می به همدستی با ترامپ علیه اروپا متهم شد.   به نوشته روزنامه دیلی میل، در حالی که سیاستمداران اروپایی به وضوح اعلام کردند از برنامه‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در رد ... براساس اسناد فاش شده؛ “ترزا می با ترامپ علیه اروپا همدست است”

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, خبر, محیط زیست

شکست تلاش‌ رهبران ۶ کشور صنعتی برای پایبندی آمریکا به‌توافق آب‌وهوایی پاریس

رهبران شرکت‌کننده در اجلاس گروه ۷ روز شنبه ۶ خرداد/ ۲۷ مه از عدم حصول یک “زمینه مشترک تفاهم” با دولت آمریکا درباره مبارزه با گرمایش زمین خبر دادند.   اندکی پیش از ظهر امروز کاخ الیزه نیز با خبردادن از عدم رسیدن به یک تفاهم با دونالد ترامپ در زمینه توافقنامه آب و هوائی ... شکست تلاش‌ رهبران ۶ کشور صنعتی برای پایبندی آمریکا به‌توافق آب‌وهوایی پاریس

ادامه

امریکا, جهان, خبر, فرانسه, محیط زیست