عراق خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای استراتژیک با آمریکا شد

مقام‌های عراقی می‌گویند که دولت بغداد درخواستی را برای از سرگیری گفت‌وگوهای استراتژیک با آمریکا و همچنین موضوع خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، به واشنگتن ارسال کرده است.

ادامه

امریکا, ایران, تجاوز نظامی, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, عراق

بمباران یوگسلاوی «لکه ننگ» ناتو است که هرگز پاک نخواهد شد!

وزیر کشور صربستان به مناسبت بیست و دومین سالگرد بمباران این کشور از سوی نیروهای ناتو گفت: صربستان هرگز آن جنایت را فراموش نکرده و به دنبال عدالت است.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, جنایات جنگی, حقوق بشر, دخالت نظامی, دیدگاه, سازمان ملل, صربستان, ناتو, یوگوسلاوی

رای الیوم؛ پس از۱۰ سال توطئه غرب، سوریه امروز درقله‌های پیروزی است

با گذشت ۱۰ سال از آغاز توطئه غرب و در رأس آن آمریکا علیه سوریه به خاطر ذخایر نفت و گاز این کشور، امروز شاهد آن هستیم که مقاومت ملت و ارتش سوریه این توطئه را خنثی کرده و ملت سوریه در داخل و خارج این کشور نسبت به این توطئه‌ها برای تجزیه کشورشان آگاه ... رای الیوم؛ پس از۱۰ سال توطئه غرب، سوریه امروز درقله‌های پیروزی است

ادامه

استعمار, اسراییل, اقتصادی, امریکا, انگلستان, تروریسم, حقوق بشر, خاورمیانه, دخالت نظامی, سوریه, مقاله

مسکو و دمشق: غرب دنبال غارت سوریه است نه مبارزه با تروریسم

دولت‌های روسیه و سوریه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که هدف غرب و آمریکا در سوریه غارت منابع آن است نه مبارزه با تروریسم.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, تجاوز نظامی, تحلیل, تروریسم, تشنج‌ زایی, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه

آمریکا، چین وعربستان سعودی بترتیب بیشترین بودجه نظامی را به خود اختصاص داده‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موسسه بین‌المللی در زمینه تحقیقات صلح، استکهلم، در گزارشی اعلام کرد: با وجود افزایش تنش‌ها میان مسکو و غرب هزینه نظامی روسیه سال گذشته میلادی ۶۶.۳ میلیارد دلار بود که این رقم به معنای ۲۰ درصد کمتر از بودجه نظامی ۲۰۱۶ و اولین کاهش از سال ۱۹۹۸ است.

 

این در حالی است که تمام ۲۹ عضو ناتو ۹۰۰ میلیارد دلار برای ارتش خود در سال ۲۰۱۷ در نظر گرفتند.

 

هزینه نظامی در اروپای مرکزی و غربی به ترتیب ۱۲ و ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۷ به خصوص برای مقابله با تهدیدهای ناشی از روسیه افزایش یافته است.

 

آمریکا به عنوان کشوری که دارای بزرگترین ارتش جهان است، ۶۱۰ میلیارد دلار برای ارتش هزینه کرده است. در حال حاضر میزان بودجه نظامی جهان در بالاترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است.

 

هزینه‌های نظامی در خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ حدود ۶.۲ درصد بود در حالیکه هزینه‌های نظامی عربستان در همان سال به ۹.۲ درصد رسید حال آنکه در سال ۲۰۱۶ کاهش داشت. به این ترتیب عربستان در رتبه‌ای بالاتر از روسیه یعنی در جایگاه سوم جهان قرار می‌گیرد.

 

بودجه نظامی جهان به ۱.۷۳۹ تریلیون دلار در سال گذشته میلادی افزایش یافت که این رقم به معنای افزایش ۱.۱ درصد بودجه نظامی جهان نسبت به سال گذشته میلادی است.

 

بر اساس این گزارش، پنج کشور بزرگ که بیشترین بودجه نظامی را در سال ۲۰۱۷ داشته‌اند، عبارتند از آمریکا، چین، عربستان سعودی، روسیه و هند که این کشورها با یکدیگر ۶۰ در صد از هزینه کل نظامی جهان را تشکیل داده‌اند.

 

در حال حاضر چین با افزایش بودجه نظامی خود به میزان ۵.۶ درصد به ۲۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسانده است.

 

رئیس این موسسه تحقیقاتی استکهلم در بیانیه‌ای اعلام کرد: افزایش بودجه تخصیص یافته نظامی جهان نگرانی جدی ایجاد می‌کند و این مساله را برجسته می‌کند که باید برای راه‌حل‌های صلح آمیز برای جنگ‌ها و درگیری‌ها در سراسر جهان تلاش کرد.

ایسنا

تاملی بر منازعه جدید آمریکا و روسیه؛ تقابلی فراتر از جنگ سرد

تحرکات و منازعات موجود میان دو کشور ایالات متحده آمریکا و روسیه حکایت از بازگشتی به مراتب فراتر از دوران جنگ سرد دارد و عواملی مانند «تعدد بازیگران» و «افزایش ضریب آسیب‌پذیری بازیگران بین‌المللی» به افزایش هزینه‌های تقابل این دو کشور منجر می‌شود.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, مسابقه تسلیحاتی