مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

دیپلمات روس؛ آمریکا به مسابقه تسلیحاتی و خطر جنگ هسته‌ای دامن می‌زند

مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست تا تهدیدات در عرصه هسته‌ای را مورد توجه قرار دهند و هشدار داد: جنگ نیابتی علیه روسیه به منزله ایستادن بر لبه پرتگاه و خطر بروز درگیری نظامی بین قدرت‌های هسته‌ای است.

 

به گزارش تسنیم، “ولادیمیر ارماکوف”، مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که استقرار موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌برد آمریکایی در قاره اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه، وخامت اوضاع کنونی را بیشتر شعله‌ور می‌کند و منجر به یک مسابقه تسلیحاتی جدید خواهد شد.

 

وی گفت: «ایالات متحده قصد خود برای تکمیل سریع تعدادی از پروژه‌های مربوط به ایجاد پایگاه‌های استقرار موشک‌های استقرار زمینی دارای برد متوسط و کوتاهتر در خاک اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه را پنهان نکرده است. ظهور چنین تسلیحاتی در این مناطق وضعیت را بیشتر از گذشته وخیم خواهد کرد و به مسابقه تسلیحاتی دامن می‌زند.»

 

این دیپلمات روس افزود، مقامات واشنگتن سرسختانه درخواست‌های مسکو برای ارائه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی خارج از مرزهای ملی ایالات متحده را نادیده می گیرند. به گفته وی، از سرگیری فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی توسط آمریکایی‌ها و برخی متحدان آنها برای مدت طولانی سؤالات خاصی را برای مسکو در زمینه اجرای کنوانسیون منع توسعه، تولید و ذخیره سازی مواد بیولوژیکی و سلاح‌های سمی و نابودی آنها (BTWC) ایجاد کرده است.

 

ارماکوف گفت: «با توجه به ماهیت فرامرزی تهدیدات بیولوژیکی، این مسئله خطرات امنیتی قابل توجهی را هم برای روسیه و هم برای مناطق همسایه ما ایجاد کرده است، در حالیکه طرف آمریکایی سرسختانه درخواست‌های‌ مسکو برای ارائه اطلاعات مربوط به چنین فعالیتی را نادیده می‌گیرد.»

 

وی این واقعیت را مورد توجه قرار داد که پنتاگون ساخت و نوسازی تأسیسات میکروبیولوژیکی نظامی را در بسیاری از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق تحت پوشش ارائه کمک به این کشورها در زمینه بهداشتی و اپیدمیولوژیک به جریان انداخته است که در مغایرت کامل با ضوابط BTWC است.

 

مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو از دیگر کشورها می‌خواهد تا به منطق لزوم به حداقل رسیدن خطر بروز جنگ هسته‌ای و جلوگیری از هرگونه درگیری مسلحانه بین قدرت‌های هسته‌ای پایبند باشند و خود نیز به وضوح از درک غیرقابل قبول بودن چنین درگیری پیروی می‌کند. به گفته وی، این تعهدات در اسناد مشترک امضا شده بین پنج قدرت هسته‌ای جهان، از جمله بیانیه ماه ژانویه رهبران پنج کشور درباره جلوگیری از جنگ هسته‌ای مورد تاکید قرار گرفته است.

 

ارماکوف یادآور شد که اکنون ایالات متحده، فرانسه و انگلیس به طور فزاینده ای از اصول غیرقابل پذیرش درگیری بین کشورهای هسته‌ای دور می شوند، و همراه با آنها، “کل ناتو خود را به عنوان یک اتحاد هسته‌ای” تلقی می‌کنند. این کشورها آشکارا استراتژی جنگ نیابتی با روسیه را انتخاب کرده‌اند، در حالی که این وضعیت به منزله یک تعادل شکننده در لبه پرتگاه با جدی‌ترین عواقب همراه است.

 

به گفته وی، در این راستا، کشورهای غربی با در نظر گرفتن تمامی خطرات موجود در حوزه هسته‌ای، باید متوجه شوند که تشدید تنش‌ها و اقدامات علیه روسیه مطلقاً غیرقابل قبول، بسیار غیرمسئولانه و خطرناک خواهد بود.

 

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفته بود که روسیه امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین را بررسی نمی‌کند. او تاکید کرد که این کشور تنها از سلاح‌های متعارف در جنگ اوکراین استفاده می‌کند.

 

لاوروف این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که روسیه چندین دهه است که به طور مداوم مخالفت خود با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را اعلام کرده است. وی یادآور شد که در سال ۱۹۸۷ رهبران اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده اعلامیه‌ای را امضا کردند که در آن عدم امکان پیروزی در یک جنگ هسته‌ای و لزوم جلوگیری از آن را اعلام کردند و مقامات مسکو همچنان بر این نظریه پایبند هستند.

نگرانی روسیه از برنامه‌های داعش برای بی‌ثبات کردن آسیای میانه

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو از برنامه‌های داعش برای بی ثبات کردن آسیای میانه و گسترش ناآرامی در روسیه نگران است.

ادامه

اروپا, ازبکستان, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, پاکستان, تاجیکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, صندوق بین‌المللی پول, غرب, ناتو

سوگاوار: جزایر سلیمان نظامی‌گری در اقیانوسیه را نمی‌پذیرد

«ماناسه سوگاوار» نخست وزیر جزایر سلیمان از استرالیا برای امضای توافقنامه متحدان دفاعی «آکوس» با آمریکا و بریتانیا بدون مشورت کردن با کشورهای اقیانوسیه انتقاد کرد.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امنیتی, انگلستان, جزایر سلیمان, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, ژاپن, غرب, نیوزلند

لاوروف: هدف عملیات اوکراین آزادسازی جهان از ظلم و ستم غرب است

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت که عملیات نظامی کشورش در اوکراین “به رهایی جهان از ظلم و ستم نواستعماری غرب کمک می‌کند.”

ادامه

اروپا, استعمار, اسیا, افریقا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, امنیتی, اوکراین, بلاروس, تجاوز نظامی, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, کوبا, لیبی, هندوستان, ونزوئلا, یوگوسلاوی

گاردین؛ انگلیس ۸ هزار نیروی نظامی به اروپای شرقی می‌فرستد

وزارت دفاع انگلیس از اعزام ۸ هزار نظامی این کشور به همراه ده ها تانک به کشورهای اروپای شرقی برای برگزاری رزمایش‌های مشترک با متحدان ناتو خبر داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, اوکراین, جنوب آسیا, جهان, روسیه, سوئد, شرق اروپا, فنلاند, گزارش, لهستان, ناتو