«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

«لعزیز فاید» وزیر دارایی الجزایر گفت: پرونده پیوستن الجزایر به بانک توسعه بریکس در مراحل پایانی قرار دارد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شبکه المیادین، فاید افزود: در واشنگتن با رئیس بانک جدید توسعه بریکس دیدار و درباره موضوع پیوستن الجزایر به این نهاد مالی بین‌المللی گفت و گو کرده است. وی اضافه کرد: ... الجزایر: به زودی به بانک توسعه بریکس می‌پیوندیم

ادامه

آرژانتین, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتیوپی, اروگوئه, اقتصادی, الجزایر, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بنگلادش, جهان, چین, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, عربستان سعودی, گزارش, مصر, هندوستان

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

وزیر اقتصاد آلمان؛ شهروندان آلمان فقیرتر می‌شوند

شهروندان آلمان در پی جنگ اوکراین و اوج گیری بهای انرژی که منجر به تورم بی سابقه و قرار گرفتن بزرگ ترین اقتصاد اروپا در معرض رکود می شود، فقیرتر خواهند شد.

 

به گزارش روز جمعه ایرنا از شبکه سی ان ان؛ آمار و ارقام اولیه منتشر شده از دفتر آمار فدرال نشان می دهد که تورم آلمان در ماه مارس به ۷.۳ درصد رسیده که بالاترین میزان در بیش از ۴۰ سال گذشته است و عامل اصلی آن قیمت های اوج گیرنده گاز طبیعی و نفت بوده که نسبت به سال گذشته (۲۰۲۱) نزدیک به ۴۰ درصد بالا رفته است.

 

با اینکه افزایش بهای انرژی چندین ماه پیش از آغاز جنگ اوکراین نیز وجود داشته، اما این درگیری نظامی و نگرانی ها از قطع زنجیره تامین در اروپا، موجب بالاتر رفتن قیمت ها نیز شده که به ویژه برای آلمان که بزرگ ترین مصرف کننده و مشتری انرژی دریافتی از روسیه در اروپا به شمار می رود، نگرانی هایی ایجاد کرده است.

 

دولت آلمان اخیرا در پی اختلاف و منازعه با روسیه بر سر نحوه پرداخت بهای گاز طبیعی وارداتی از این کشور با روبل به جای یورو و دلار آمریکا، در باره کمبود و حتی سهمیه بندی گاز طبیعی هشدار داده است.

 

شورای کارشناسان اقتصادی آلمان اعلام کرده که افزایش وابستگی به انرژی روسیه، خطر قابل ملاحظه کاهش تولید و بازدهی اقتصادی و حتی رکود به همراه نرخ تورم بسیار بالاتر را در پی دارد.

 

این نهاد به تازگی با توجه به عوامل تورمی و اختلال در زنجیره تامین ناشی از جنگ اوکراین، پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی آلمان از ۴.۶ درصد در دسامبر به ۱.۸ درصد کاهش داده است.

 

بانک مرکزی اروپا تاکنون از بالابردن نرخ بهره مانند همتایانش در ایالات متحده و بریتانیا خودداری کرده است که هر دو در هفته های اخیر برای مهار تورم اقدام کرده اند.

 

روبرت هابک وزیر اقتصاد آلمان اخیرا به شبکه همگانی “زد د اف” گفته که شهروندان این کشور در نتیجه حمله روسیه به اوکراین، فقیرتر خواهند شد.

 

او افزود: پایان گرفتن این اوضاع بدون تحمیل هزینه هایی بر جامعه آلمان امکان پذیر نیست. تصور می‌کنم که ما آماده پرداخت این هزینه هستیم که در مقاسه با درد و رنج وارد شده بر شهروندان اوکراین، بسیار کمتر است.

 

همزمان با افزایش تحقیقات نهاد ضد انحصار اتحادیه اروپا در مورد صادرات گاز شرکت روسی گازپروم به اروپا، ماموران این نهاد ۱۰ فروردین ماه دفاتر این شرکت در آلمان را تفتیش کردند.

 

رویترز نوشت که پس از اتهام به غول گازی روسیه در مورد خودداری از عرضه بیشتر گاز، مارگارت وستاگر (Margrethe Vestager) رئیس نهاد ضد انحصار اتحادیه اروپا در ماه ژانویه از شرکت های گازی از جمله شرکت دولتی گازپروم درمورد عرضه محدود گاز توضیح خواسته بود.

 

در صورت اثبات تخلف از قوانین ضد انحصار اتحادیه اروپا، این شرکت ها تا ۱۰ درصد درآمد جهانی خود جریمه خواهند شد. گازپروم در سال ۲۰۱۸ و پس از توافق در مورد اصلاح ترتیبات قیمت گذاری و هموار ساختن فعالیت رقبایش در شرق اروپا از پرداخت جریمه معاف شد.

 

دولت آلمان شب گذشته اعلام کرده بود که از روسیه تضمین هایی دریافت کرده که شرکت های اروپایی مجبور نیستند برای دریافت گاز روسیه به روبل هزینه پرداخت کنند.

 

دفتر “اولاف شولتس” صدراعظم آلمان اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به وی گفته است که شرکت های اروپایی می توانند به پرداخت وجه گاز با ارز یورو یا دلار ادامه دهند. این پول گاز دریافتی به بانک گازپروم پرداخت می شود و سپس به روبل به روسیه منتقل می‌شود.

 

هم زمان با بالا گرفتن مناقشه گازی روسیه و اروپا، وزیر اقتصاد آلمان در “هشدار اولیه” در زمینه کمبود احتمالی گاز، از شرکت ها و مصرف کنندگان خواست تا با توجه به احتمال اختلال در توزیع گاز، مصرف خود را کاهش دهند.

 

آلمان حدود نیمی از گاز و یک سوم نفت مورد نیاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی از جنگ اوکراین سود می‌برند

با گذشت چهل روز از درگیری‌های روسیه و اوکراین، خبرگزاری فرانسه گزارش داد این جنگ برای تولیدکنندگان تسلیحات آمریکایی سود و مزایای بلندمدتی دارد.

ادامه

اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, اوکراین, روسیه, شرق اروپا, گزارش