پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه تائید کرد رئیس‌جمهور این کشور برای مقابله با تهدید‌های غرب دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور آغاز آماده‌سازی برای انجام رزمایش‌های نظامی در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را صادر کرده ... پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, مسابقه تسلیحاتی

هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

دیپلمات ارشد روسیه هشدار داد اگر آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه موشک مستقر کند، روسیه را وادار خواهد کرد تا به تهدیدهای امنیتی جدید، از جمله در زمینه بازدارندگی هسته‌ای پاسخ دهد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گریگوری ماشکوف (Grigory Mashkov) سفیر سیار (کل) روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت طرح واشنگتن برای استقرار موشک‌های کوتاه و ... هشدار روسیه به آمریکا نسبت به استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, امنیتی, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, روسیه, فیلیپین

تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

مقامات آمریکایی همزمان با آغاز ماموریت فضایی کاوشگر قمری «چانگ‌ای‌۶» چین به نیمه پنهان ماه نسبت به شتاب پیشرفت‌های فضایی این کشور ابزار نگرانی ‌کردند. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، چین روز جمعه یک فضاپیمای رباتیک برای سفر به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد که ماموریتی از جنبه فناورانه (تکنولوژیک) دشوار است ... تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلیس, ایتالیا, پاکستان, تایلند, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوئد, سوئیس, غرب, فرانسه, گزارش, مصر

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

چامسکی: سیاست واشنگتن مانع تنش‌زدایی در اوکراین می‌شود

نوآم چامسکی دانشمند و پژوهشگر در مصاحبه با یک نشریه امریکایی، سیاست ایالات متحده نسبت به روسیه را مانعی در مسیر تنش زدایی در اوکراین دانسته است.

 

به گزارش روز جمعه ایرنا از تارنمای تروث اوت؛ چامسکی که یکی از مشهورترین و مهمترین روشنفکران زنده جهان شناخته می‌شود، در باره روابط راهبردی روسیه و چین گفت که به نظر می‌رسد که تقویت و مستحکم‌تر خواهد شد، هر چند به سطح مشارکت نخواهد رسید.

 

وی در باره احتمال کمک پکن به پایان جنگ اوکراین گفت که چین می‌تواند برای پیش برد دورنماهای صلح مسالمت آمیز از طریق مذاکره در اوکراین اقدام کند، اما ظاهرا رهبری چین امتیازی در این اقدام برای خود نمی‌بیند.

 

به گفته چامسکی؛ با اینکه رهبری روسیه نقض تعهد سخت دولت بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا به میخائیل گورباچف همتای شوروی خود برای خودداری از گسترش ناتو فراتر از آلمان شرقی و همچنین اقدامات نظامی رئیسان جمهوری بعدی آمریکا در عراق و افغانستان و حمله مستقیم و خوارکننده آنان به منافع روسیه را تحمل کرد، اما اوکراین و گرجستان خط قرمز مسکو هستند که آشکارا در واشنگتن درک شد و هیچ رهبر روسیه گسترش ناتو را به اوکراین که پس از کودتای ۲۰۱۴ آغاز شد، تحمل نمی‌کند.

 

این اندیشمند افزود: ایالات متحده از ۲۰۱۵ اقدام به مسلح کردن و آموزش اوکراین علیه روسیه می‌کند و با اوکراین همانند یکی از شاخه‌ها و دنباله‌های ناتو رفتار می‌کند. این موضع که در بیانیه رسمی سپتامبر ۲۰۲۱ جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به سیاست روشن و آشکاری تبدیل شده، احتمالا در تصمیم روسیه برای افزایش تنش در اوکراین تا حمله مستقیم چند ماه بعد به این کشور، تاثیرگذار بوده است.

 

ارزیابی چامسکی حاکیست که سیاست کنونی ایالات متحده جنگیدن تا آخرین شهروند اوکراین و هم زمان پیش‌بینی نکردن راهی برای جلوگیری از رخدادهای غم بار بیشتر در این کشور و در واقع تضعیف چنین امیدهایی با قراردادن تنها ۲ راه در برابر پوتین برای بیرون رفتن از این مخمصه است: یا محاکمه او به عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه لاهه یا ادامه همین وضع تا نابودی کامل اوکراین.

 

چامسکی در بخش دیگری از سخنانش در باره آینده روابط جغرافیایی – راهبردی میان اروپا و روسیه در صورت قطع وابستگی اروپا به گاز روسیه، گفت: این امر بعید است در آینده نزدیک رخ دهد. احتمال موفقیت اروپا برای پایان دادن به استفاده از ذغال سنگ و نفت روسیه وجود دارد، اما گاز مسئله جداگانه ایست، زیرا نقل و انتقال آن به خطوط لوله نیاز دارد که ساخت آن سال ها طول خواهد کشید و تاسیسات انتقال گاز طبیعی مایع شده “ال ان جی” هم بسیار کمیاب و اندک است.

 

وی در باره ادعاهای غرب در باره وقوع جنایت‌های جنگی در اوکراین گفت که اجرای عدالت در امر پیگرد و محاکمه مرتکبان جنایت‌های جنگی در جهان واقعی، مربوط به طرف پیروز است، همان گونه که در دادگاه های نورمبرگ و حتی توکیو دیده شده است.

 

به گزارش ایرنا؛ کشورهای غربی، نیروهای روسیه را به ارتکاب جنایت‌های جنگی علیه شهروندان اوکراین متهم کرده و خواستار محاکمه مرتکبان این اقدامات در دادگاه بین‌المللی شده‌اند.

 

جنگ اوکراین که در ششمین هفته پیاپی قرارگرفته، در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) با عملیات نیروهای روسیه آغاز شد.

پارلمان پاکستان باز هم رای عدم اعتماد به عمران خان را به تعویق انداخت

جلسه سرنوشت‌ساز مجلس ملی پاکستان امروز (شنبه) برای بررسی درخواست عدم اعتماد به عمران خان، نخست‌وزیر فعلی این کشور از سوی احزاب اپوزیسیون از سر گرفته شد اما رای‌گیری به تعویق افتاده است.   به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، پارلمان پاکستان قرار بود درباره درخواست اپوزیسیون این کشور برای اعطای عدم ... پارلمان پاکستان باز هم رای عدم اعتماد به عمران خان را به تعویق انداخت

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر

آنتونوف: اقدامات غرب دراوکراین می‌تواند منجر به‌درگیری نظامی بین آمریکا و روسیه شود

سفیر روسیه در آمریکا هشدار داد که اقدامات غرب در اوکراین خطرناک است و می‌تواند منجر به «تقابل نظامی» بین آمریکا و روسیه شود.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, غرب, ناتو

وزیر اقتصاد آلمان؛ شهروندان آلمان فقیرتر می‌شوند

شهروندان آلمان در پی جنگ اوکراین و اوج گیری بهای انرژی که منجر به تورم بی سابقه و قرار گرفتن بزرگ ترین اقتصاد اروپا در معرض رکود می شود، فقیرتر خواهند شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, اوکراین, تحریم, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, گزارش

چین نسبت به “سیاسی‌شدن” مسئله حقوق بشر هشدار داد

پس از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان رای مثبت داد، وزارت خارجه چین گفت که پکن “مخالف سیاسی شدن” مسئله حقوق بشر است.

ادامه

جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, گزارش