زخمی‌شدن ده‌ها تن از سربازان ناتو در حین رزمایش در سوئد

یکی از روزنامه‌های سوئد گزارش داد که در جریان رزمایش ناتو در این کشور ده‌ها سرباز زخمی شدند. به گزارش ایسنا، روزنامه «آفتونبلادت» چاپ سوئد نوشت، در جریان رزمایش چتربازی ناتو در این کشور بیش از ۱۰ سرباز شرکت‌کننده در این مانور نظامی زخمی شده‌اند. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این گزارش آمده است، ... زخمی‌شدن ده‌ها تن از سربازان ناتو در حین رزمایش در سوئد

ادامه

آمریکا, ایتالیا, جنگ سرد, جهان, خبر, سوئد, مجارستان, ناتو

براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا, گزارش

هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه پس از هشدار صندوق بین‌المللی پول (IMF) مبنی بر خطرات دو قطبی شدن تجارت جهانی، اظهار داشت که اقتصاد بین‌الملل به دلیل سیاسی شدن به سمت و سویی «غیراخلاقی و ناپایدار» پیش می‌رود و به شدت مانع رشد جهانی می‌شود. به گزارش ایرنا از استریتز تایمز، گیتا گوپینات، معاون ... هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

ادامه

آمریکا, اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, شرق, صندوق بین‌المللی پول, غرب, کانادا, گزارش, مکزیک

دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به برنامه ارتش کشور متبوعش مبنی بر برگزاری رزمایش تسلیحات تاکتیکی اتمی، تاکید کرد که سیاست گستاخانه و تهاجمی غرب، مسکو را وادار به برگزاری این رزمایش کرده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف با بیان اینکه روسیه کسی را تهدید نمی‌کند، افزود: ... دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

ادامه

آمریکا, انگلیس, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب, فرانسه

مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید که اعزام نیروهای غربی به اوکراین، به معنای اعلان جنگ با روسیه است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با هشدار درباره اعزام احتمالی نیرو از غرب به اوکراین، گفت که چنین اقدامی به فاجعه‌ای در سطح جهانی منجر خواهد شد. مدودف ... مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, فرانسه

اندیشمند آمریکایی: در جایگاهی نیستیم که نشست دموکراسی را رهبری کنیم

یک اندیشمند و نظریه‌پرداز آمریکایی تصریح کرده واشنگتن در جایگاهی نیست که نشست دموکراسی را رهبری کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «استفان والت»، استاد دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز و نویسنده مطرح آمریکایی با اشاره به دعوت دولت «جو بایدن» از چندین کشور برای برگزاری «نشست دموکراسی» نوشته «متأسفانه آمریکا در جایگاهی نیست که چنین تلاشی را رهبری کند.»

 

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا از ۱۱۰ کشور برای شرکت در یک نشست مجازی موسوم به «نشست دموکراسی» که از امروز آغاز شده دعوت به عمل آورده است.

 

استفان والت از برگزاری این نشست انتقاد کرده و طی یادداشتی در نشریه «فارن‌پالیسی» نوشته مشخص نیست هدف نهایی این نشست چیست.

 

او می‌پرسد: «آیا این نشست قرار است به نتایجی ملموس – یعنی ایجاد تعهدات یا برنامه‌های جدید با اثرات قابل‌انگیزی بر روی استحام دموکراسی‌ها در سراسر جهان- ختم شود یا قرار است صرفاً محملی برای حرافی باشد که با صدور چند اعلانیه شیک و خالی از محتوا به کارش پایان می‌دهد؟»

 

استفان والت در ادامه تصریح کرد: «این سوال مهمی است چون راه واقعی بازارگرمی برای دموکراسی-چنانچه خود بایدن هم اذعان کرده- این است که نشان بدهیم جوامع دموکراتیک می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به بدیل‌های استبدادی‌شان داشته باشند. این به معنای آن است که این جوامع بایستی بتوانند همزمان با حفظ آزادی‌ها و منزلت‌های شهروندی که دموکراسی‌های واقعی به آنها متکی هستند زندگی‌های مرفه‌تر، امن‌تر و رضایت‌بخش‌تری برای شهروندان خودشان ایجاد کنند.»

 

اندیشمند آمریکایی در ادامه با اشاره به چند دلیل تأکید کرده که آمریکا در جایگاه مناسبی برای رهبری این تلاش قرار ندارد. او می‌نویسد: «متأسفانه، ایالات متحده در حال حاضر در جایگاه مناسبی برای هدایت این مسئله قرار ندارد. واحد “اطلاعات اقتصادی” قبل از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رتبه ایالات متحده را به “دموکراسی‌های معیوب” تنزل داد و از آن زمان هیچ اتفاقی رخ نداده که این جایگاه تغییر کند.»

 

وی در ادامه با اشاره به مخالفت برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می‌نویسد: «بر عکس، یکی از دو حزب سیاسی اصلی آمریکا هنوز از پذیرفتن اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ قانونی بوده امتناع می‌کند و هنوز در تلاش است هنجارهای دموکراتیک را فرسوده کرده و انتخابات آتی را به سمت و سوی مطلوب خودش هدایت کند.»

 

استفان والت در ادامه نوشته فهرست شرکت‌کنندگان در این نشست به صورتی «دلبخواهانه و ناسازگار» انتخاب شده‌اند. او به طور مشخص به مورد مجارستان و جمهوری کنگو اشاره کرده و نوشته اینکه مجارستان علی‌رغم داشتن رتبه‌ای بهتر در «فریدم هاوس» دعوت نشده در صورتی که جمهوری کنگو دعوت شده جای سوال دارد.

 

استفان مالت تصریح کرده برگزاری این نشست هم نشان‌دهنده دو مشکل تکرارشونده در سیاست خارجی آمریکا است: «ناتوانی در تعیین اولویت‌های روشن و پایبندی به آنها و تمایل به وضع اهداف بلندپروازانه و ناتوانی در اجرایی کردن آنها.»

 

برگزاری این نشست پیش از این با انتقاد روسیه و چین روبرو شده است. سفرای چین و روسیه در آمریکا چند روز پیش برگزاری این نشست را عامل تفرقه بین‌المللی و در تناقض با روند تحولات جهان مدرن توصیف کردند.

 

در این بیانیه آمده است: «آمریکا در این اقدام که ساخته ذهنیت جنگ سرد خود است، تقابل ایدئولوژیک را تشدید کرده و در جهان شکاف ایجاد خواهد کرد و خط‌های تفرقه جدیدی ترسیم می‌کند».

 

دیپلمات‌های روسیه و چین افزودند: «این روند با تحولات جهان مدرن در تناقض است. ممانعت از شکل‌گیری معماری چندمرکزی جهانی غیرممکن است اما این امکان وجود دارد که آن را تحت فشار قرار دهند. چین و روسیه با این حرکت قویاً مخالف هستند».

پکن: اتهام “نسل‌کشی” بیش از هر کشوری شایسته خود آمریکا است

سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از اقدام آمریکا در بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن گفت، اتهاماتی مبنی بر نسل‌کشی “بهتر از هر کس دیگری” به خود آمریکا بابت سرکوب بومیان آمریکایی شایسته است.

ادامه

امریکا, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

درمذاکرات با بایدن پوتین برغیرموثربودن تحریم‌ها حتی برای آمریکا تأکید کرد

رئیس جمهوری روسیه در جریان مذاکرات با همتای آمریکایی خود ضمن تأکید بر لزوم اجرای کامل مفاد توافق هسته‌ای با ایران و نگرانی‌های مسکو درباره اقدامات نظامی ناتو، گفت: اعمال تحریم‌های جدید ضدروسی، حتی برای واشنگتن نیز تأثیر مثبتی به همراه نخواهد داشت.   به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، “یوری اوشاکوف” مشاور ... درمذاکرات با بایدن پوتین برغیرموثربودن تحریم‌ها حتی برای آمریکا تأکید کرد

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, مذاکرات اتمی, ناتو