مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

نگرانی مسگو از مانور نظامی کشورهای ناتو در دریای سیاه و سناریوی نظامی حمله اوکراین به دونباس

وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای با انتقاد از رزمایش آمریکا و متحدانش در دریای سیاه اعلام کرد که رزمایش ناتو این منطقه را بی ثبات می کند.  

 

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه در بیانیه خود، رزمایش آمریکا و ناتو در دریای سیاه را عامل بی‌ثبات کننده خواند و افزود: یکی از اهداف این رزمایش تسخیر اوکراین است.

 

در بیانیه گفته شده است: باتوجه به اینکه در رزمایش علاوه بر ناوهای آمریکایی، هواپیماها و بالگردهای واحدهای تهاجمی راهبردی و تاکتیکی و گشت دریایی شرکت می‌کنند و نیروهای مسلح بلغارستان، گرجستان، ترکیه و اوکراین در آن شرکت خواهند کرد، با این اقدامات در واقع سناریوی نظامی در صورت حمله نیروهای اوکراینی به منطقه دونباس مطالعه می شود.

 

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است.

 

روسیه بارها از دولت اوکراین خواستار مذاکره با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی‌یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می کند.

 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که رزمایش آتی ناتو در دریای سیاه با هداف بازدارندگی مقابل روسیه ازسوی آمریکا و متحدانش برگزار می‌شود.

 

به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف» روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت: رزمایش ناتو در دریای سیاه با تلاش آمریکا و متحدانش برای پیشبرد سیاست بازدارندگی روسیه به رغم ادعاهایی که در سال های دهه ۹۰ در حمایت از توسعه روابط روسیه مطرح شد و در سند همکاری روسیه-ناتو منعکس شد و در آن پیمان آتلانتیک شمالی متعهد شد که زیرساخت‌های خود را به شرق گسترش ندهد، برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: اما به رغم این ادعاها، هم اکنون آمریکا علاقه مند به تاسیس پایگاه‌های نظامی در رومانی و بلغارستان است.

 

وزیر خارجه روسیه گفت: این اقدامات (غرب) نه فقط نقض وعده های شفاهی سران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در زمان اتحاد جماهیر شوروی است بلکه نقض سندی است که آن را الگویی برای همزیستی مسالمت آمیز و مشارکت روسیه و ناتو خوانده بودند.

 

لاوروف گفت: ما در روابط با ناتو سال‌هاست که برای هر نوع اقدام تحریک آمیز آماده شده‌ایم. چنین آمادگی از سوی ما تامین شده است.

 

دو ناو آمریکایی شامل «مونت ویتنی» و ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده «پورتر» در دریای سیاه در حال فعالیت هستند.

 

ناوگان ششم ایالات متحده پیشتر اعلام کرد که کشتی‌های جنگی این کشور برای عملیات مشترک با متحدان و شرکای ناتو در منطقه به دریای سیاه اعزام شده اند.

 

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز به تازگی در واکنش به حضور دو ناو آمریکایی در دریای سیاه گفت: آمریکا و ناتو با این اقدام ها در حال ارزیابی توان دفاعی ما هستند و ما حرکات آنها را به طور کامل رصد می‌کنیم.

 

وی در یک برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه اکنون دو ناو جنگی آمریکا در دریای سیاه در حال فعالیت هستند، افزود: کشتی‌های جنگی خارجی در دریای سیاه در حال آزمایش قدرت مرزی ارتش روسیه هستند.

 

وی تصریح کرد: کشتی‌های مجهز به موشک های هدایت‌شونده آمریکا و ناتو که وارد دریای سیاه می‌شوند در تلاش هستند تا قدرت دفاعی سواحل دریای سیاه و میزان حفاظت از مرزهای جنوبی روسیه را آزمایش و ارزیابی کنند.

 

روابط روسیه و ناتو پرتنش است و اخیرا ناتو ۱۰ نفر از کارکنان دفتر نماینده روسیه در این سازمان مستقر در بروکسل را اخراج کرد و مسکو نیز در واکنش به این اقدام، دفتر خود در مقر ناتو را بست.

چین: دموکراسی آمریکایی مدت‌هاست ورشکسته شده است

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به مداخله آمریکا در امور دیگر کشورها از جمله افغانستان و سوریه، این اقدامات را تضعیف‌کننده امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانسته و بیان کرد که وعده‌های “حقوق بشر و دموکراسی” آمریکا دیگر فاقد اعتبار است.

ادامه

استعمار, افغانستان, امریکا, انگلستان, تایوان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, عراق

کی‌یف ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره تجمع نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین را «پروپاگاندا» خواند

سخنگوی رئیس‌جمهور اوکراین گفت که دولت این کشور اطلاعاتی مبنی بر تجمع نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین ندارد و گمانه‌زنی رسانه‌های غربی را به پروپاگاندا تشبیه کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

دولت «جاسیندا آردرن» تحت فشار به دلیل حرکت نوسانی نیوزیلند میان چین و آمریکا

« جاسیندا آردرن » نخست وزیر نیوزیلند در میانه تنش بین پکن و کشورهای غربی، از چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری کشورش نام برد و خاطرنشان کرد روابط دو کشور برپایه ” بلوغ ” و درک و تفاهم می‌باشد.

ادامه

استرالیا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا, کانادا, نیوزلند