حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

مجلس و دولت فقط منافع طبقه‌ی خود را دنبال می‌کنند/ امید به اقدامات مجلس در قبال کارگران بیهوده است

یک فعال مستقل کارگری گفت: این مجلس هدفی جز پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی نداشته و ندارد و نباید انتظار زیادی از مجلس یازدهم داشت.

 

به گزارش ایلنا، عبدالله وطن‌خواه فعال کارگری مستقل در خصوص اعتراضات کارگران صنعت نفت و گاز و در پاسخ به این سوال که چرا مجلس اقدامی برای کارگران انجام نمی‌دهد، گفت: این مجلس هدفی جز پهن کردن فرش قرمز برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی نداشته و ندارد و نباید انتظار زیادی از مجلس یازدهم داشت. به عبارتی نباید توقع داشته باشیم که مجلس در راستای منافع طبقه‌ی کارگر حرکت کند و به یاری کارگران بیاید.

 

وطن‌خواه ادامه داد: همین مجلس چند وقت پیش انواع و اقسام ترفندها را در راستای محدود کردنِ حقوقِ کارگران و ارزان‌سازی نیروی کار به کار برد، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که اقدامی برای کارگران انجام دهد؟

 

وی تاکید کرد: به مجلس امیدی نیست اما در عوض باید چشم امیدمان را به اعتراضات کارگری بدوزیم و امیدوار باشیم که این اعتراضاتِ صنفیِ کارگری بتواند آن‌ها را وادار کند که پنبه‌ها را از گوش درآورند و بشنوند که کارگران چه می‌خواهند. آن‌ها باید بفهمند که دیگر جایی برای نفس کشیدنِ کارگران وجود ندارد.

 

این فعال مستقل کارگری با بیان اینکه از این زاویه باید به قضیه نگاه کنیم، گفت: البته من فکر می‌کنم رفتار مجلس و دولت در قبال کارگران طبیعی است؛ آن‌ها در واقع منافع طبقه‌ی خود را دنبال می‌کنند و به کارگران کاری ندارند. اینها نمایندگان و منتخبین ما نیستند.

 

وطن‌خواه گفت: آن‌ها به این فکر می‌کنند که مثلا واحدی از فلان پیمانکار که وابسته به فلان گروه بوده را بگیرند و به یکی از خودشان بدهند. واحدها همچنان به ثمن بخس فروخته خواهد شد و برای کارگران فرقی ندارد پیمانکاری از این گروه بیاید یا از گروه دیگر، وضعیت آن‌ها هیچ تغییری نخواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه مقاوله‌نامه‌های بنیادین کار در ایران علی‌رغم عضویت ما در ILO اجرایی نمی‌شود، گفت: تا زمانی که کارگران در ایران متشکل نیستند و اجازه تشکل مستقل از قدرت و دولت به آن‌ها داده نمی‌شود، تا وقتی نمایندگانشان را خود انتخاب نمی‌کنند و تا زمانی که مقاوله نامه‌های بنیادین کار مبتنی بر آزادی تشکل بدون قید و شرط اجرایی نمی‌شود، نمی‌توان انتظار داشت مجلس برای ما کاری انجام دهد. تنها کاری که آن‌ها می‌کنند تنگ‌تر کردنِ سفره‌ی کارگران است. پس اگر بخواهیم به آن‌ها چشم بدوزیم درواقع به بیراهه رفته‎ایم.

 

این فعال مستقل کارگری بیان کرد: قانون اساسی ما اجرا نمی‌شود و ما هیچ شکایتی نکرده‌ایم. مناطق ویژه‌ی اقتصادی درست کردند و روز به روز وضع کارگران بدتر شد. پس بحث و اقدام آن‌ها سر منافع کارگران نیست بحث این است که چه کسی سود ببرد و رانت بگیرد. مسئولان فقط مانورهای کلماتی می‌دهند و دیگر هیچ.

 

وطن‌خواه در پاسخ به این سوال که چرا مجلس به جای حل کردن مشکل کارگرانِ پیمانکاری برای افزودنِ مزایا و دستمزدِ کارگران رسمی تلاش می‌کند، گفت: آن‌ها ظاهرا به هوای اینکه می‌خواهند مشکل کارگران را حل کنند این کار را انجام می‌دهند اما یادمان باشد این درواقع مسئله انداختن بین کارگران است. درحالیکه همه‌ی کارگران در حال حاضر – رسمی و قراردادی و یا به قول شما پیمانکاری – همه به شدت در مشکلات فرو رفته‌اند.

 

این فعال مستقل کارگری در پایان تاکید کرد: وظیفه‎‌ی منِ کارگر این است به تشکل‌یابی خود فکر کنم و به دنبال اجرایی کردنِ مقاوله‌نامه‌های بنیادین کار باشم. این‌ها قواعدی را که سرمایه‎داری برای ما گذاشته را هم نمی‌‍‌پذیرند. ما چقدر باید تلاش کنیم تا این آقایان طبیعی‌ترین حقوق اولیه‌ی ما را به رسمیت بشناسند؟

کارگران کوت عبدالله: به آقای رئیسی هم نامه نوشتیم، دست یاری به سوی همه دراز کردیم اما کسی توجهی نکرد

کارگران شهرداری کوت عبدالله مطالبات خود را بیان کردند و گفتند: دیگر نه حرفی برای گفتن داریم و نه مسئولی مانده که از او کمک نخواسته باشیم. کل اهواز از حال و روز ما با خبرند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تلاش مجلس ولایی برای ایجاد شکاف در بین کارگران و جدا کردن رسمی‌ها از پیمانی‌ها و تضعیف اعتصاب کارگران

ناصر چمنی گفت: امروز کارگران پیمانکاری این صنعت از فرط بیچارگی اعتراض می‌کنند و آن‌وقت مجلس تصمیم می‌گیرد که حق و حقوق کارگران رسمی را اضافه کند؟! اصلا نمی‌شود این تبعیض را قبول کرد و کارگران هم این وضعیت را تحمل نخواهند کرد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش