مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

توافق سران پیمان ناتو بر اهمیت همکاری اروپا و آمریکای شمالی برای مقابله با روسیه و چین

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه بعد از نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

 

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری فارس، بایدن در این نشست خبری گفت: « دیدار من با رئیس‌جمهور اردوغان سازنده بود و مطمئنم که می‌توانیم با ترکیه به پیشرفت واقعی برسیم… در نشست ناتو، ما همچنین در مورد تهدیدات سایبری که از روسیه روبه‌رو هستیم، بحث کردیم.».

 

وی با تاکید بر اینکه تعهد آمریکا به بند پنجم معاهده ناتو، تزلزل‌ناپذیر و بسیار محکم است، توضیح داد: « دستورکار برنامه ۲۰۳۰ ناتو باید نیازهای این اتحاد در آینده، از جمله چین که چالش‌های سیستماتیک طولانی‌مدت برای ما دارد، برآورده کند.».

 

رئیس‌جمهور آمریکا درباره دیدار آتی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود گفت: «چیزی را که قرار است به رئیس‌جمهور پوتین بگویم، به متحدانمان [در ناتو] گفتم؛ اینکه به دنبال تقابل با روسیه نیستیم اما اگر روس‌ها فعالیت‌های مخرب را ادامه دهند، ما نیز پاسخ می‌دهیم».

 

بایدن ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها و ادعاهای بی‌اساس علیه مسکو و پکن، اظهار داشت: «روسیه و چین به دنبال تضعیف همبستگی ما در اقیانوس اطلس هستند، اما اتحاد ما بر پایه‌های محکمی بنا شده است».

 

وی با بیان اینکه رهبران ناتو برای اولین بار سیاست دفاع سایبری را تصویب کردند، افزود: «اگر رئیس‌جمهور پوتین ترجیح دهد در زمینه امنیت سایبری همکاری نکند، ما به شیوه مناسب پاسخ خواهیم داد».

 

رئیس‌جمهور آمریکا ادعاهای ضد روسی خود را اینگونه ادامه داد: «روسیه قصد پایبندی به حقوق بشر را ندارد و این به روابط با بقیه کشورهای جهان و شخصاً با من آسیب می‌زند. من قول می‌دهم خطوط قرمزی را برای رئیس‌جمهور پوتین تعیین کنم».

 

بایدن سپس به سوال خبرنگاران پاسخ داد: «[پوتین] زیرک است. او سرسخت است و او را یک دشمن شایسته می‌دانم. به پوتین واضح می‌گویم، حوزه‌هایی هست که می‌توانم با هم همکاری داشته باشیم، البته اگر او این را بخواهد».

 

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدار با پوتین در این زمان کمی زود نیست، گفت: «بسیاری از سران حاضر در نشست ناتو از من بخاطر تصمیم برای دیدار با پوتین، تقدیر کردند».

 

بایدن درباره خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیز تصریح کرد: «اقدامات ضد تروریستی در افغانستان تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم تروریست‌ها به این کشور برنمی‌گردند، ادامه خواهد یافت».

 

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به عرصه سیاست نیز اظهار داشت: « رهبری حزب جمهوری‌خواه شکسته شده است. جناح ترامپ در این حزب، بخش اعظمی از آن است، اما این حزب بخش اقلیت جامعه عمومی آمریکا است».

 

پیش از این نیز «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفته بود که در نشست سران پیمان ناتو بر اهمیت همکاری اروپا و آمریکای شمالی برای مقابله با روسیه و چین توافق شد.

 

سران ناتو روز دوشنبه در بیانیه پایانی نشست خود در بروکسل بلژیک نیز در بخش‌های مختلف بیانیه به تهدیدات روسیه و چین اشاره کرده‌اند.

 

در این بیانیه ادعا شده است: «اقدامات خصمانه روسیه تهدیدی برای امنیت کشورهای ناتو به شمار می‌آید. تروریسم در تمامی شکل‌های خود نیز همچنان تهدیدی برای همه ماست. بازیگران دولتی و غیردولتی نظم بین‌المللی را به چالش کشانده و به دنبال تضعیف دموکراسی در سرتاسر جهان هستند. بی ثباتی آن سوی مرزهای ما نیز باعث ایجاد مهاجرت‌های بی قاعده و قاچاق انسان شده است. نفوذ فزاینده چین و سیاست‌های بین‌المللی نیز می‌توان چالش‌هایی را ایجاد کند که نیازمند پرداختن به آن به عنوان یک اتحاد هستیم».

چین بیانیه گروه ۷ را محکوم کرد؛ “از تهمت زدن دست بردارید” به “حقایق احترام بگذارید”

دولت چین امروز دوشنبه بیانیه مشترک گروه هفت که از پکن بر سر طیفی از موضوعات انتقاد کرده، محکوم کرد و این حرکت را مداخله آشکار در امور داخلی خود خوانده و تاکید کرد که این گروه از تهمت زدن دست بردارد.

ادامه

امریکا, تحلیل, جهان, چین, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا

چین: دوران ارباب و رعیتی در جهان به سر رسیده است

همزمان با برگزاری چهل و هفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان با ادعای تمرکز بر احیای اقتصاد دنیا، چین کلیت این اجلاس را زیر سوال برد و از آن انتقاد کرد.

ادامه

استرالیا, افریقای جنوبی, اقتصادی, المان, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, ایتالیا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, ژاپن, فرانسه, کانادا, کره جنوبی, مقاله, هندوستان

هشدار روسیه به آمریکا در زمینه استفاده از بمب افکن‌های اتمی در رزمایش ناتو

سفارت مسکو در واشنگتن در زمینه تصمیم پنتاگون برای استفاده از بمب افکن‌های اتمی B-52H در رزمایش دریایی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه هشدار داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, فنلاند, کانادا, ناتو