رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاکید کرد اگر رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را نپذیرد هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود. به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بر وضوح خواسته‌های مقاومت که شامل توقف کامل جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، یک معامله تبادل جدی و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان است، تاکید کرد. ... جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, فلسطین

تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اسرائیل باید شرایط ارسال ایمن کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند، افزود: این نفرت‌انگیز است که افرادی که چیزی کم ندارند، مانع رسیدن غذا به نیازمندان شوند. به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از آناتولی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات غیرقانونی شهرک‌نشینان ... مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, گرسنگی

تحلیل العربیه در مورد طرح بایدن برای تجزیه عراق به مناطق خودمختار

نزدیک به دو سال است که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از توجه دولت بوش به طرح تقسیم عراق به سه منطقه خودمختار شیعه نشین در جنوب، سنی‌نشین در مرکز، کردنشین در شمال و سپردن امور دفاعی، خارجی و توزیع منابع به دولت بغداد پرده برداشته است.

 

به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی العربیه روز سه شنبه در گزارشی افزود: این طرح از سوی سناتور دمکرات جو بایدن که اکنون در دو قدمی تبدیل شدن به مرد شماره ۲ آمریکا قرار گرفته، ارائه شده است و می تواند با رسیدن بایدن به این منصب عملی شود.

 

العربیه تصریح کرد: سوالاتی در اینجا مطرح می‌شود، از جمله آن که آیا طرح بایدن برای تقسیم عراق به سه منطقه فدرال محور راهبرد آینده آمریکا در عراق خواهد بود؟ امکان موفقیت این طرح در سایه موقعیت جدید بایدن، مخالفت شیعیان، اهل سنت و کردهای عراق چقدر خواهد بود؟ آیا این مواضع با وجود تاکید نیویورک تایمز مبنی بر این که طرح بایدن از سوی اعضای دائم شورای امنیت، دولت بوش وکارشناسان امور خاورمیانه مورد استقبال خوبی قرار گرفته، اهمیتی دارد؟

 

در هر صورت این طرح در مجلس سنای آمریکا مورد تایید اکثریت نمایندگان قرار گرفته و تنها اجرای آن به تاخیر افتاده است.

 

به نوشته العربیه،جلب حمایت بین المللی برای اجرای طرح از سوی بایدن دشوار نخواهد بود هر چند برخی قدرتهای بزرگ ممکن است، به علت آن که طرح می‌تواند، زمینه ساز کشتارهای جدیدی در عراق باشد، به آن اعتراض نمایند، اما مگر در حال حاضر، مرکز و جنوب عراق چیز دیگری جز قتل و کشتار را شاهد است.

 

حمایت منطقه‌ای و عربی از این طرح هنوز در پرده ابهام است. موضع ایران، ترکیه و سوریه نیز مخالفت است، با این حال، موضع آمریکا در تسهیل روند صلح سوریه با اسرائیل می تواند، موضع دمشق را دستخوش تغییر کند.

 

در مورد ترکیه نیز گرفتن امتیازهای اقتصادی و ضمانت هایی در مورد کردهای شمال عراق تعیین کننده است.

 

پیش از این نیز این دو کشور به اشغال عراق معترض بودند، بدون اینکه موضع مشخصی در این باره اتخاذ کنند اما پس از مدتی در این زمینه کمکهایی نیز ارائه نمودند.

 

در گزارش العربیه همچنین آمده است: البته، اکنون زمان به نفع بایدن نیست زیرا ایده او که ادعا می کند، تنها راه برون رفت از بحران عراق است، دو سال پیش طراحی شده که کشتار به مراتب بیش از اکنون بود. اینک عراقی ها به گفته ناظران در حال حرکت به سوی سازش ملی و زندگی قانونمند هستند.

 

سوال مهم دیگری که نیازمند پاسخ است، این که، تکلیف شهرهایی چون بغداد، کرکوک و موصل که دارای تنوع قومیتی هستند، چه می‌شود و آیا این شهرها می‌توانند در داخل مناطق خودمختار قرار گیرند؟

 

العربیه افزود: برخی سیاستمداران خوش بین این امر را ممکن دانسته و عقیده دارند بغداد به عنوان پایتخت متعلق به همه عراقی ها و مقر این حکومت فدرال خواهد بود، کردها و اهل سنت نیز می توانند موصل وکرکوک را به منطقه سنی نشین و کردنشین ضمیمه نمایند. این امر مانع وقوع جنگ داخلی پیش بینی شده ناشی از تداوم ناکامی در مورد حل بحران کرکوک خواهد شد.

 

آنها همچنین معتقدند، این مسئله ضامن باقی ماندن موصل در خاک عراق خواهد بود، در شرایطی که ترکیه تلویحا خواستار انضمام آن به خاک خود است.

ریاض حقوق هیأت معارضان سوری را قطع می‌کند

منابع معارض خبر دادند که عربستان سعودی حقوق اعضای هیأت معارضان سوری را قطع خواهد کرد؛ اقدامی که بیانگر اختلافات بین کشورهای حامی این هیأت است.

ادامه

تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, عربستان سعودی, مصر

گزینه وزیر خزانه‌داری بایدن: تنها در صورت پایبندی ایران به برجام تحریم‌ها رفع می‌شوند

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت وزارت خزانه‌داری این کشور سیاست واشنگتن درباره رفع احتمالی تحریم‌ها علیه ایران را تشریح کرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, بانک جهانی, تحریم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, صندوق بین‌المللی پول, مذاکرات اتمی, مصاحبه و گفتگو

راهکار کاترین اشتون و چاک هیگل؛ بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام

با چراغ سبز دولت جو بایدن برای آغاز گفت‌وگوها پیرامون آینده توافق هسته‌ای ایران، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر دفاع اسبق آمریکا خواستار اجرای کامل این توافق بدون تغیین پیش‌شرط شدند.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اتحادیه اروپا, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, سازمان ملل, مذاکرات اتمی