رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در نامه‌ای سرگشاده، به شکست از مقاومت فلسطین در عملیات «طوفان‌الاقصی» اعتراف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «جروزالم پست» در گزارشی درباره «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نوشت که صهیونیست‌ها، هالیوی را به خاطر تحمیل بزرگترین شکست نظامی تاریخ به این رژیم و به عنوان کسی ... رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل؛ ما شکست خوردیم

ادامه

اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه آینده پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل را به رأی می‌گذارد به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح روز جمعه آینده (۲۱ اردیبهشت‌ماه) بررسی پیش‌نویس قطعنامه جدیدی مبنی‌بر درخواست به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو کامل و هم‌ردیف و همانند ... مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد

ادامه

آمریکا, انگلیس, جهان, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئیس, فلسطین

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین تاکید کرد اگر رژیم اشغالگر خواسته‌های عادلانه مقاومت را نپذیرد هیچ‌گونه پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود. به گزارش ایسنا، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین بر وضوح خواسته‌های مقاومت که شامل توقف کامل جنگ، عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر از غزه، یک معامله تبادل جدی و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان است، تاکید کرد. ... جبهه مردمی برای آزادی فلسطین: رژیم اشغالگر خواسته‌های مقاومت را بپذیرد، مذاکرات پیش برود

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تجاوز نظامی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, فلسطین

تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اسرائیل باید شرایط ارسال ایمن کمک‌های بشردوستانه به غزه را فراهم کند، افزود: این نفرت‌انگیز است که افرادی که چیزی کم ندارند، مانع رسیدن غذا به نیازمندان شوند. به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از آناتولی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حملات غیرقانونی شهرک‌نشینان ... مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حمله به کاروان کمک‌های اردن نفرت‌انگیر است

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, بیانیه, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, گرسنگی

رادیو چین؛ سرقت نفت سوریه توسط آمریکا با سوءاستفاده از بحران ۹ ساله

بر همگان روشن است آمریکا که نیروهای نظامی خود را به بهانه دفاع از میادین نفتی به آن مناطق کنترل مسلح کردهای سوریه اعزام کرده، به دنبال سود نفتی و تداوم حضور خود در سوریه است.

 

به گزارش تسنیم؛ به نقل از رادیو بین المللی چین، «لیندسی گراهم» سناتور آمریکایی ۳۰ ژوئیه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اظهار داشت که شرکت آمریکایی «دلتا کرسنت انرژی» با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» در شمال شرق این کشور قراردادی به منظور «مدرن سازی میادین نفتی در شمال شرقی سوریه» منعقد کرده است. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در این جلسه حضور داشته و از آن حمایت کرد.

 

وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به انعقاد این قرارداد آن را «توافق بین سارقان و دزدان فروش نفت» توصیف و تهدیدی برای حاکمیت ملی این کشور ارزیابی کرد. دمشق تأکید کرد که این معامله که با دور زدن دولت مرکزی منعقد شده، کاملاً غیرقانونی است.

 

واشنگتن اکتبر سال گذشته از اجرای تعهد خود به خروج کل ارتش آمریکا از سوریه منصرف شد و اعلام کرد حدود ۵۰۰ سرباز خود را در میادین نفتی تحت کنترل کردهای سوریه مستقر می‌کند تا این میادین نفتی به دست داعش نیافتد.

 

در همین رابطه «زنگ شیائو یان» فرستاده ویژه چین در مساله سوریه گفت بهانه حفاظت از میادین نفتی کاملا بی پایه است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو این سئوال را از واشنگتن پرسید که آیا واشنگتن اجازه می‌دهد تا دولت سوریه ارتش خود را برای دفاع از میادین نفتی به سرزمین آمریکا بفرستد؟

 

بدیهی است که دفاع از میادین نفتی فقط بهانه آمریکا برای ادامه استقرار نظامیان خود در سوریه است. ترامپ پیشتر نیز تلویحا گفته بود که واشنگتن به دنبال منافع اقتصادی در میادین نفتی سوریه است.

 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز نوامبر سال گذشته به خبرنگاران گفته بود که آمریکا در حال قاچاق نفت از شمال شرق سوریه است و ارزش این نفت قاچاق بیش از ۳۰ میلیون دلار در هر ماه است. زاخارووا به صراحت گفت که اقدام آمریکا غیرقانونی است. وزارت دفاع روسیه نیز در این ارتباط افشا کرده بود که حمل و نقل نفت قاچاق تحت حفاظت شرکتهای نظامی خصوصی و نیروهای عملیات ویژه آمریکا انجام می‌شود.

 

طرف سوری نیز صحت خبر قاچاق نفت از شمال شرقی سوریه را به اثبات رسانده است. یک منبع خبری ناشناس سوریه مارس امسال به خبرگزاری سانای سوریه گفت که یک کاروان متشکل از ۶۲ کامیون و ۱۱ وسیله نقلیه نظامی هاموی از مرز عبور کرده و به پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه جزیره سوریه حرکت کرده است. پیش از این، «ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه نیز اظهار داشت که آمریکا بر همه میادین نفتی در شمال شرقی سوریه کنترل دارد و منابع نفتی سوریه را به سرقت برده است.

 

حضور آمریکا در سوریه بدون شک غیرقانونی است زیرا مجوزی از دمشق دریافت نکرده است. باید به این نکته هم توجه داشت که دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه هنوز دولت قانونی است که از طرف جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود.

 

سوریه یک تولید کننده بزرگ نفت نیست و منابع نفتی چندان سرشاری ندارد، اما در مناطق تحت کنترل نیروهای مسلح کرد واقع در شمال شرق آن کشور مقدار قابل ملاحظه‌ای ذخایر نفتی وجود دارد. اوج تولید روزانه نفت سوریه قبل از جنگ داخلی حتی به ۳۸۰ هزار بشکه رسیده بود.

 

اکنون بر همگان روشن است آمریکا که نیروهای نظامی خود را به بهانه دفاع از میادین نفتی به آن مناطق کنترل مسلح کردهای سوریه اعزام کرده، به دنبال سود نفتی و تداوم حضور خود در سوریه است.

 

کشور سوریه به دلیل نیروهای مداخله کننده خارجی و حضور تروریست‌ها ضعیف شده و به طور موقت دچار تجزیه شده است. حالا همین نیروهای مداخله کننده خارجی که غیرقانونی هم در این کشور حضور دارند فرصت مناسبی پیدا کرده‌اند تا منابع نفتی سوریه را غارت کنند.

 

بدون شک آسیب پذیرترین گروه ناشی از جنگ داخلی سوریه مردم بی‌دفاع این کشور هستند. آنها حالا با بحران انسانی جدی و مشکلاتی مانند کاهش ارزش پول، بالا رفتن نرخ بیکاری، گرانی مواد غذایی، کمبود لوازم پزشکی مواجه‌اند در حالی که منشأ همه این مشکلات به جنگ داخلی و تجزیه کشور که از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، بر می‌گردد.

 

دسترسی به راه حلی سیاسی بهترین راه برون رفت از بحران سوریه است و حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه باید در همه شرایط باید مورد احترام و حفاظت قرار گیرد و این خود مردم سوریه هستند که باید درباره آینده کشور خود تصمیم گیری کنند.

 

برای پایان دادن به بدبختی مردم سوریه، باید هرچه سریعتر به جنگ داخلی پایان داد و صلح و آرامش را در آن کشور ایجاد کرد و درها را رو به مداخله جویان و تبهکاران خارجی بست.

به‌دنبال ترور یکی از شخصیت‌های محلی، مقرهای نیروهای قسد در شرق سوریه به تصرف سوری‌ها در آمد

به دنبال ترور یکی از شیوخ برجسته قبایل شرق سوریه از سوی نیروهای مورد حمایت آمریکا، خشم و اعتراض سراسر این مناطق را فرا گرفته و بسیاری از مقرهای قسد به کنترل سوری‌ها درآمده است.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه

چرا مصر برخلاف دو هم‌پیمان خود عربستان و امارات، با ایران دشمنی نمی‌کند؟

نیازی نیست اخبار مربوط به رسیدن افسران و سربازان مصری به سوریه برای حمایت از نظام اسد را تکرار کنیم، تا بدانیم مصر از زمان کودتای سال ۲۰۱۳، در صف نظام اسد ایستاده و به این ترتیب عملا با ایرانی که مهمترین حامی نظام اسد محسوب می‌شود، تلاقی پیدا کرده است.

ادامه

امارات, ایران, جهان, خاورمیانه, سوریه, عربستان سعودی, مصر, مقاله, یمن