چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به تصمیم دولت نظامی نیجر برای لغو توافق نظامی با آمریکا و عزم این کشور آفریقایی برای اخراج نظامیان آمریکایی گفت آن‌ها در صورتی که مجبور شوند نیجر را ترک کنند «فقط یک کشور آفریقایی را از دست نمی‌دهند بلکه مرکز تسلط خود بر غرب آفریقا و شمال این قاره ... چرا آمریکا نگران از دست دادن نیجر است؟

ادامه

آپارتایت, آفریقا, آمریکا, آمریکای شمالی, استقلال, الجزایر, ایران, جهان, روسیه, غرب, غرب آفریقا, لیبی, مقاله, نیجر

درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

آفریقای جنوبی در ادامه تلاش‌هایش برای حمایت از ملت فلسطین و توقف جنگ در غزه، خواستار شهادت کشورهای مختلف جهان علیه اسرائیل در دادگاه لاهه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری «سما»، «وسیموزی مادونسلا» سفیر آفریقای جنوبی در هلند، از همه کشورها خواست در پرونده‌ای که کشورش در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده ... درخواست آفریقای جنوبی از کشورهای جهان برای شهادت علیه اسرائیل در لاهه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, قضایی, نسل کشی, هلند

درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

سفیر فلسطین در سازمان ملل از اعضای جنبش عدم تعهد خواست تا اسرائیل را برای اجرای آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهند. به گزارش خبرگزاری فارس، «ریاض منصور» سفیر فلسطین در سازمان ملل از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواسته است تا این رژیم را برای اجرای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار ... درخواست کمک سفیر فلسطین از جنبش عدم متعهد

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, استعمار, جنبش غیر متعهدها, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, نسل کشی

حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی حمایت کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه از شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل نسل کشی در غزه حمایت کرد. «آندری کلین»، سفیر روسیه در لندن در مصاحبه با شبکه رادیویی ال بی سی گفت ... حمایت روسیه از شکایت آفریقای جنوبی علیه تل آویو

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, آمریکا, اسراییل, تاریخ, جهان, خبر, دیوان داوری لاهه, روسیه, سازمان ملل, فلسطین, نسل کشی, هلند

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز شد. به گزارش ایسنا، در متن شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. براساس گزارش‌ها اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه احتمالا ۳ ساعت به ... آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه

ادامه

آپارتایت, آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جنوب آفریقا, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, کودکان, نسل کشی, هلند

آفریقا از سازمان ملل خواستار گفت‌وگوی فوری درباره نژادپرستی سیستمی و وحشیگری پلیس علیه مردم آفریقا شد

کشورهای آفریقایی در چارچوب بسیج جهانی و گسترش موج اعتراض‌ها در جهان نسبت به قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس این کشور، ‌در نامه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت‌وگو و تبادل نظر فوری درخصوص نژادپرستی و خشونت پلیس را خواستار شدند.

 

به گزارش روز شنبه فرانس ۲۴، «دیودونه دزیره سوگوری – Dieudonné Désiré Sougouri» سفیر بورکینافاسو در سازمان ملل در این نامه که آن را به نمایندگی از ۵۴ کشور آفریقایی خواند، از شورای حقوق بشر سازمان ملل، خواستار گفت‌وگوی فوری درباره نژادپرستی سیستمی، وحشیگری پلیس علیه مردم آفریقا و خشونت علیه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز شد.

 

وی تصریح کرد: حوادث غم‌انگیز ۲۵ می(۵ خرداد) در مینیاپولیس که به مرگ جورج فلوید انجامید اعتراض‌های جهانی را علیه بی‌عدالتی و وحشی‌گری علیه ملت آفریقایی‌تبار که در بسیاری از مناطق جهان هر روز با آن مواجه‌اند، برانگیخت.

 

سفیر بورکینافاسو به نمایندگی از سفیران کشورهای آفریقایی در سازمان ملل تاکید کرد: مرگ جورج فلوید متاسفانه یک اتفاق متمایز{از این مساله} نیست.

 

این نامه که خطاب به «الیزابت تیچی فیسلبرگر – Elisabeth Tichy-Fisslberger» رئیس اتریشی کمیسیون حقوق بشر نگاشته شده، خواستار برگزاری این نشست فوری همزمان با از سرگیری چهل و سومین دوره این شورا در هفته آینده شد که به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ به تعویق افتاده بود.

 

درخواست نمایندگان کشورهای آفریقایی از شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از آن صورت می‌گیرد که خانواده جورج فلوید، خانواده‌های دیگر قربانیان ناشی از خشونت پلیس و بیش از ۶۰۰ سازمان غیردولتی، از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری به مساله نژادپرستی و مصونیت نداشتن پلیس در برخورد با اعتراض‌ها در آمریکا شدند.

 

فرانس ۲۴ نوشت: برای این‌که شورای حقوق بشر سازمان ملل چنین درخواستی را بررسی کند به تصویب دستکم یک کشور نیاز دارد.

 

سخنگوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفت: از آنجایی که بسیاری از کشورها این درخواست را داشته‌اند، شانس انجام این گفت‌وگو را افزایش می‌دهد.

 

اعتراض‌های ضد نژادپرستی در سراسر آمریکا درپی قتل فلوید شهروند سیاهپوست این کشور به دست یک پلیس سفیدپوست آمریکایی دو هفته پیش آغاز شد؛ افسر پلیس پس از بازداشت فلوید، زانویش را روی گردن او گذاشت و با وجود اینکه فلوید می‌گفت «نمی‌توانم نفس بکشم» زانویش را بر گردن او فشار داد.

 

فلوید براثر شدت فشار وارده در بیمارستانی در آمریکا جان سپرد و در پی مرگ وی، موجی از اعتراض‌های گسترده این کشور و سراسر جهان را فرا گرفت.

 

خانواده «جورج فلوید» هفته گذشته، از سازمان ملل متحد خواست تا درباره قتل وی تحقیق کند.

 

در حالی که بیش از دو هفته از این رویداد می‌گذرد، اعتراض‌های سراسری آمریکاییان و محکومیت‌های جهانی همچنان ادامه دارد.

 

تارنمای خبری گاردین نیز شنبه گذشته گزارش داد: یک گروه ۶۶ نفره از ناظران حقوق بشر سازمان ملل با امضای بیانیه‌ای به شدت منتقدانه، آنچه آن را «ترور نژادی یک گروه» در آمریکا خواندند، محکوم کردند.

 

دیروز(جمعه) یک کمیته سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست که اصلاحاتی را برای حذف نژادپرستی ساختاری در سیستم پلیس اعمال کند.

جنبش حذف مجسمه‌ی برده داران؛ پایین آوردن تندیس مردی که در جامائیکا ۵۰۰ برده داشت

شورای منطقه تاور هملتس شهر لندن روز سه‌شنبه ۹ ژوئن اعلام کردند که مجسمه رابرت میلیگان، برده‌دار بریتانیایی از خیابان وست‌ایندیا در شرق این شهر پایین آورده شد.

ادامه

انگلستان, بلژیک, جهان, خبر, ویدیو

گوترش: وحشی‌گری پلیس آمریکا باعث مرگ سیاه‌پوست آمریکایی شد

دبیرکل سازمان ملل اقدام پلیس سفید پوست ایالات متحده در قتل «جورج فلوید» سیاه پوست آمریکایی را «وحشی‎گری» خواند و گفت که نژادپرستی به طور آشکار با منشور این سازمان تناقض دارد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر, سازمان ملل

بایدن: جورج فلوید جهان را تغییر خواهد داد

جو بایدن، نامزد دموکرات‌های آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، پس از سفر به هیوستون تگزاس برای دلجویی و دیدار با خانواده یک جوان سیاه‌پوست کشته شده به دست یک افسر پلیس گفت: جورج فلوید جهان را تغییر خواهد داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تبعیض‌نژادی, جهان, حقوق بشر, خبر