تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن در قبال صادرات محصولات نظامی، از جمله صادرات پهپادهای غیرنظامی، جایگاهی مسئول دارد. در این میان ایالات متحده به اوکراین کمک نظامی می‌کند، اما از همکاری عادی میان روسیه و چین انتقاد می‌کند و این ریاکاری است. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در ... تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, چین, روسیه, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح

محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

رئیسان جمهوری روسیه و چین روز پنجشنبه در پایان مذاکرات خود در پکن بیانیه مشترکی درباره تعمیق همکاری راهبردی و آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کردند. به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری شین‌هوا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه به مناسبت هفتاد ... محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

ادامه

اسراییل, بیانیه, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صربستان, غرب, فرانسه, فلسطین, مجارستان, همکاری استراتژیک

۳ منطقه در خارکیف و زاپروژیا به تصرف روسیه درآمد

روسیه اعلام کرد که ۳ منطقه در زاپروژیا و خارکیف را به تصرف خود درآورده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ۲ شهرک را در منطقه خارکیف تصرف کرده است. بر اساس اعلام این خبرگزاری، نیروهای روسیه شهرک های ... ۳ منطقه در خارکیف و زاپروژیا به تصرف روسیه درآمد

ادامه

اوکراین, بیانیه, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

پکن در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی که مدتی است در روابط تجاری دومین اقتصاد بزرگ دنیا با غرب چالش به وجود آورده، اعلام کرد که گویا برخی در واشنگتن عقل خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر خارجه ... چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب

آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با اعمال و تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، شولتس سه‌شنبه درباره تصمیم آمریکا برای تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین اظهار کرد: در حال حاضر، ۵۰ درصد از خودروهای برقی وارداتی چین شامل برندهای غربی است که ... آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, چین, خبر, شرق آسیا

وزیر خارجه چین: شریک راهبردی ایران هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی چین در دیدار با همتای ایرانی خود در پکن، بر اهمیت روابط سطح بالای دو جانبه کشورش و ایران تاکید کرد.

 

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار با «وانگ یی» همتای چینی خود اظهار داشت، نفی قوانین بین‌ المللی در حال افزایش است.

 

به نوشته «سی‌ان‌ای» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با وانگ یی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «نفی قوانین بین‌المللی، نه تنها عدم احترام به قوانین بین‌المللی، بلکه در واقع تحقیر حقوق بین‌الملل است که رو به افزایش است و باید با هم در مقابله با آن همکاری کنیم.»

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توجیه دلایل سفر خود به چین گفت، به پکن آمده تا با مقامات چینی در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.

 

چین از جمله کشورهای دارای روابط تجاری، اقتصادی گسترده با ایران و از جمله حاضران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که همواره مواضع مثبتی در قبال تهران و در مخالفت با اقدام‌های خصمانه آمریکا اتخاذ کرده است.

 

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه نیز اظهار داشت که چین و فرانسه باید هماهنگی بین خود در مورد مسئله هسته‌ای ایران را ادامه دهند.

 

به نوشته این منبع خبری، وزیر خارجه چین نیز در دیدار با همتای ایرانی خود اظهار داشت: «ما شرکای راهبردی هستیم. این بیانگر سطح بالای روابط و همکاری نزدیک راهبردی ماست.»

 

ظریف نیز متقابلا به استقبال خود از طرح ابتکاری «راه ابریشم» جدید که بازآفرینی جاده ابریشم قدیم با هزینه‌های گسترده زیرساختی است و چین را با کشورهای دیگر آسیا و فراتر از آن متصل می‌کند، اشاره کرد.

 

وی افزود: «ایران، راه ابریشم جدید را به عنوان آینده منطقه و تعامل جهانی در نظر می‌گیرد.»

 

وزیر خارجه ایران پیش از عزیمت به چین در یادداشتی در یک نشریه چینی با اشاره به سابقه طولانی روابط حسنه میان تهران و پکن، نوشت که با توجه به دیدگاه مشترکی که دو کشور در مورد مسائل بین‌المللی دارند، لازم است همکاری میان ایران و چین بیش از پیش افزایش یابد.

تاکید وزیر خارجه چین بر حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن

 

وزیر خارجه چین در دیدار ظریف گفت که این کشور از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می کند.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای انجام سفری کاری در پکن حضور دارد عصر امروز دوشنبه، با «وانگ یی» همتای چینی خود دو دور گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

در این گفتگوها در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، آخرین تحولات اجرای برجام و ابتکارات روسای جمهور ایران و فرانسه، نقشه راه ۲۵ سال آینده روابط دو کشور، امنیت منطقه خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز، تحریم های غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده ضد کشورهای مستقل گفتگو و تبادل نظر شد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید بر توسعه همه جانبه روابط راهبردی و هزاران ساله دو ملت ایران و چین، فشار اقتصادی و تحریم های آمریکا ضد چین و نیز مداخله آن کشور و برخی کشورهای غربی در امور داخلی آن را محکوم کرد و حمایت جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد را مورد تاکید قرار داد.

 

وزیر امور خارجه چین در این دیدارها ضمن تاکید بر چندجانبه گرایی، لزوم رعایت توافقات بین‌المللی و حفظ جایگاه شورای امنیت را یادآور شد و اظهار داشت: چین از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود و نیز حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن حمایت می کند.

 

طرفین در این دیدار روابط ایران و چین را همه جانبه و راهبردی خواندند و بر گسترش و تعمیق آن در همه زمینه ها تاکید کردند.

 

مسائل منطقه ای بویژه تحولات افغانستان از دیگر محورهای گفتگوی دو مقام بود.

فارس

عقب نشینی ترامپ از جنگ تجاری با چین

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس گروه هفت تایید کرد که در تصمیم اخیرش درباره تشدید جنگ تجاری با چین بازنگری می‌کند؛ موضوعی که به گمانه زنی‌ها درباره احتمال پشیمانی او از تصمیم اولیه اش دامن زده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

کشاورزان حامی ترامپ به‌منتقدان سرسخت وی تبدیل شده‌اند

” اتحادیه ملی کشاورزان” آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهوری آمریکا اوضاع را به جای بهتر کردن، بدتر می‌کند و پل‌ها در جنگ تجاری با چین را به آتش می‌کشد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, مقاله