شمار قربانیان سیل در برزیل به ۹۵ نفر افزایش یافت + فیلم

همزمان با افزایش باران‌ها در برزیل و زیر آب رفتن چندین شهر در این کشور، منابع محلی اعلام کردند مرگ ۹۵ نفر تایید شده است. درحالیکه که همچنان پیش بینی‌ها در برزیل مبنی بر ادامه بارش باران‌های شدید است، تلفات سیل‌های عظیم در برزیل به ۹۵ نفر افزایش یافت. براساس گزارش الیوم السابع، امروز چهارشنبه، ... شمار قربانیان سیل در برزیل به ۹۵ نفر افزایش یافت + فیلم

ادامه

آمریکای لاتین, برزیل, جهان, خبر, فیلم, محیط زیست

تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

قدرت‌گیری چپ‌گراها در آرژانتین به دنبال انتخابات مقدماتی

آرژانتینی‌ها در آزمونی مهم پیش از انتخابات اصلی ریاست‌جمهوری چند ماه آینده ضربه مهلکی به رئیس‌جمهوری راست‌گرای این کشور وارد کردند و عملا مدیریت اقتصادی مائوریسیو مکری را زیر سوال بردند.

 

به گزارش تارنمای مرکو پرس آرژانتین، با شمارش ۹۹ درصد از آرای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آرژانتین مشخص شد که “آلبرتو فرناندز” چپ میانه توانست ۴۷.۷ درصد و مائوریسیو مکری رئیس جمهوری فعلی ۳۲.۱ درصد آراء را از آن خود کردند.

 

کارشناسان می گویند، نتیجه این انتخابات مقدماتی پیام جدی از سوی شهروندان به سیاست های ریاضت اقتصادی مکری در آرژانتین بوده است.

 

در همین حال آلبرتو فرناندز پس از اعلام نتایج نهایی گفت که آرژانتین جدیدی در حال متولد شدن است. فرناندز که به نمایندگی از حزب “جبهه ای برای همه” در این انتخابات نامزد شد، ضمن تشکر از رای دهندگانی که به او رای دادند، خاطر نشان کرد: مطمئن هستم که لازم است این دوران در آرژانتین پایان یابد.

 

کارشناسان معتقدند با این رای، شک و تردیدها برای تداوم سیاست های اقتصادی دولت مکری که حرف و حدیث های فراوانی به همراه داشته، افزایش یافته است. این نتایح تا حدودی چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری اصلی در تاریخ ۲۷ اکتبر(۵ آبان) را مشخص می کند. در صورتی که نامزد اصلی نتواند حد نصاب آراء را کسب کند، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ نوامبر( ۳ آذر) برگزار می شود.

 

این گمانه زنی نیز وجود دارد که با احتساب این نتایج، کریستینا کرچنر فرناندز رئیس جمهوری سابق که در این انتخابات معاون آلبرتو فرناندز بود به عنوان نامزد اصلی چپ گراها در انتخابات آبان ماه شرکت کند.

 

مائوریسیو مکری در واکنش به نتایج انتخابات مقدماتی گفت: از روزهای آینده اقدامات و تلاش مان را برای کسب پیروزی در انتخابات اکتبر دوبرابر می کنیم.

 

سیاست های مکری با حمایت ها از سوی بازارهای مالی و دولت آمریکا همراه بود اما مردم آرژانتین از عملکرد رئیس جمهوری این کشور به دلیل اعمال یکسری سیاست های ریاضت اقتصادی رضایت نداشتند. اقتصاد آرژنتین اکنون در رکود قرار دارد و تورم سال گذشته این کشور فراتر از ۵۰ درصد گزارش شد. همچنین پزو واحد پولی این کشور نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. به همین دلیل بود که مائوریسیو مکری طرح دریافت وام از صندوق بین المللی پول را تصویب کرد و در ازای آن به مقامات این صندوق قول داد برنامه های جدیدی را در راستای کاهش هزینه های دولتی در پیش بگیرد. این سیاست های اقتصادی جدید دولت مکری موجی از نارضایتی در آرژانتین به وجود آورد.

 

آلبرتو فرناندز و کریستینا فرناندز که هیچ نسبت فامیلی ندارند، مائوریسیو مکری را عامل افزایش فقر و نرخ بیکاری معرفی کرده اند. حزب چپ میانه اعلام کرده در صورت پیروزی در انتخابات آبان خدمات درمانی برای بازنشسته ها رایگان خواهد بود و دستمزدهای کارگران نیز افزایش می یابد. این در حالی است که وجهه کریستینا فرناندز به دلیل مواجهه با یکسری اتهام های فساد مالی طی دوران ریاست جمهوری اش از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی خدشه دار شده است. وی این اتهام ها را رد کرده و امیدوار است چپ گراها با او و یا بدون او به قدرت برسند.

ایرنا