صنعا: عقب‌نشینی ناوشکن آمریکا از دریای سرخ نشان‌ دهنده ادامه فروپاشی ائتلاف آمریکا است

یک منبع نظامی در صنعا اعلام کرد عقب نشینی دومین ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ نشان دهنده ادامه فروپاشی ائتلاف دریایی آمریکا و کاهش نفوذ یگان دریایی آمریکا و انگلیس و اروپا در دریای سرخ، خلیج عدن و اقیانوس هند است. به گزارش ایسنا، یک منبع نظامی در صنعا به الاخبار گفت عقب نشینی ناوشکن ... صنعا: عقب‌نشینی ناوشکن آمریکا از دریای سرخ نشان‌ دهنده ادامه فروپاشی ائتلاف آمریکا است

ادامه

آمریکا, اروپا, استراتژیک, اقیانوس هند, انگلیس, تحلیل, جنوب غرب آسیا, خاورمیانه, خلیج عدن, یمن

پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

یک روز پس از اینکه واشنگتن، هند را به تحریم به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید کرد، وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود. به گزارش ایسنا، سوبرا مانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با ذکر این نکته که آمریکا ... پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, افغانستان, اقتصادی, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, هندوستان

پاسخ «گوستاوو پترو» به نتانیاهو: اسرائیل در غزه، بربریت و نسل‌کشی انجام می‌دهد

«گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری کلمبیا در پاسخ به «بنیامین نتانیاهو» که وی را به یهودستیزی متهم کرده بود، خود را نه یهودستیز بلکه مخالف بربریت، نسل‌کشی و اقدام ضدبشری نخست وزیر اسرائیل علیه غزه توصیف کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، درگیری لفظی گوستاوو پترو و بنیامین نتانیاهو تشدید شده است و رئیس‌جمهوری کلمبیا ساعاتی پس ... پاسخ «گوستاوو پترو» به نتانیاهو: اسرائیل در غزه، بربریت و نسل‌کشی انجام می‌دهد

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, زنان, فلسطین, کلمبیا, کودکان, نسل کشی

واکنش کارشناسان مصری به اظهارات جنجالی گراهام/ استفاده از بمب اتمی تروریسم و اعتراف به شکست است

جمعی از کارشناسان مصری به اظهارات اخیر «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که با اشاره به جنگ غزه از تصمیم آمریکا برای بمباران اتمی ژاپن در جنگ جهانی دوم مثال آورد و خواستار دادن بمب به اسرائیل برای بمباران نوار غزه شد، واکنش نشان دادند. به گزارش ایسنا، گراهام در مصاحبه‌ای با شبکه «nbc news» ... واکنش کارشناسان مصری به اظهارات جنجالی گراهام/ استفاده از بمب اتمی تروریسم و اعتراف به شکست است

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, تبعیض‌نژادی, تروریسم, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, ژاپن, سازمان ملل, فلسطین, گزارش, لبنان, مصر, هژمونیسم

الحاق مصر به آفریقای جنوبی در شکایت علیه اسرائیل در لاهه / مصر از هر گونه هماهنگی با اسرائیل در گذرگاه «رفح» سر باز زد

وزارت امور خارجه مصر امروز یکشنبه، اعلام کرد که قاهره به طور رسمی به شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌پیوندد. به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: مصر درصدد است برای حمایت از شکایت ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در ... الحاق مصر به آفریقای جنوبی در شکایت علیه اسرائیل در لاهه / مصر از هر گونه هماهنگی با اسرائیل در گذرگاه «رفح» سر باز زد

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, اشغالگری, جهان, خاورمیانه, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, لیبی, مصر, نسل کشی, هلند

نفتکش خارجی “به دلیل نقص فنی به آب‌های ایران منتقل شده است”

پس از انتشار خبرهایی درباره مفقود شدن یک نفتکش خارجی در آب‌های خلیج فارس، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که این نفتکش به دلیل نقص فنی به سواحل ایران هدایت شده است.

 

به گزارش دویچه وله؛ عباس موسوی دیروز سه‌شنبه ۲۵ تیرماه (۱۶ ژوئیه) به خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک‌کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد.»

 

یک مقام دفاعی آمریکایی روز گذشته پیش از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بودند، این سوءظن وجود دارد که ایران در ناپدید شدن نفتکش مزبور دست داشته بوده باشد.

 

طبق گفته این مقام آمریکایی، نفتکش مزبور در نزدیکی قشم که محل استقرار یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران است، بوده است. او اضافه کرده‌ بود که با گذشت زمان و عدم برقراری تماس، نگرانی از وضعیت این نفتکش افزایش یافته است.

 

این نفتکش کوچک با توانایی حمل هزار و ۹۰۰ تن محموله، دو روز پیش در حال عبور از تنگه هرمز بوده است.

 

آسوشیتدپرس گزارش داده بود که طبق اطلاعات ردیابی کشتی‌ها، نفتکش مزبور متعلق به امارات متحده عربی بوده که پس از ورود به آب‌های متعلق به ایران ارسال سیگنال‌هایش متوقف و دستگاه ردیاب آن خاموش شده است.

 

طبق این گزارش، نفتکش مزبور به اسم “ام تی ریاح” در امارات به ثبت رسیده و با پرچم کشور پاناما در حال حرکت بوده، اما از شامگاه شنبه گذشته تاکنون اطلاعاتی در مورد مکان آن در دسترس نیست.

 

امارات متحده عربی اما تعلق نفتکش مزبور به خود را تکذیب کرده است. خبرگزاری دولتی امارات (WAM) نیز در گزارشی اعلام کرده است که هیچ‌یک از خدمه این نفتکش شهروندان این کشور نیستند و این کشور تقاضای کمکی دریافت نکرده است.

 

تنش میان تهران و واشنگتن در پی یک رشته حوادث و تحولات در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، با سرنگون کردن پهپاد تجسسی آمریکایی توسط سپاه پاسداران به اوج خود رسید. پس از این حادثه نیز پلیس و مأموران گمرک دولت محلی جبل‌الطارق، از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا واقع در جنوب اسپانیا، روز ۱۳ تیرماه گذشته با حمایت تفنگداران نیروی دریای سلطنتی بریتانیا ابرنفتکش “گریس۱” حامل محموله سوخت ایران را توقیف کردند.

 

توقیف محموله احتمالی نفت جمهوری اسلامی به مقصد سوریه با ظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق همراه بود. مقام‌های جمهوری اسلامی اما توقیف این ابرنفتکش حامل “دو میلیون بشکه نفت ایران” را “راهزنی دریایی” خوانده و اعلام کردند که بریتانیا به شکل “نیابتی” این اقدام را در واکنش به سرنگون کردن پهپاد آمریکایی انجام داده است.

 

مقا‌م‌های دولتی و نظامی ایران تهدید کردند که توقیف نفتکش ایرانی “بی‌پاسخ نخواهند ماند”. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیروز سه‌شنبه در آخرین واکنش ایران نسبت به این حادثه تهدید کرد که “جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند و در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهند داد.”

 

 

اورتگاس: درباره کانال ارتباطی با ایران نمی‌توانم صحبت کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه واشنگتن در صورت لزوم از چه کانالی با ایران تماس می‌گیرد، عنون داشت که نمی‌تواند در این رابطه صحبت کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر

الجزایر مداخله نظامی در ادلب را محکوم کرد

دولت الجزایر مداخله نظامی در منطقه ادلب را به عنوان “یک کشور همسایه” محکوم کرد. این کشور همچنین اعلام کرد، این مداخله بحران سوریه را طولانی می‌کند.

ادامه

اتحادیه عرب, اسراییل, الجزایر, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال افریقا

تلاش آمریکا برای تنبیه ملایم عربستان

قانونگذاران آمریکا برای نشان دادن چهره به اصطلاح صلح‌ دوستانه و مدافع حقوق بشر خود، از قانون تحریم‌ها علیه عربستان سعودی حمایت کرده‌اند، ولی صحبت اصلاً بر سر اقدامات واقعی که می‌تواند به روابط واشنگتن-ریاض آسیب برساند، نیست.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, یمن