مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

منابع رسانه‌ای امروز چهارشنبه، از مخالفت دادگاه اسراییل با درخواست تسهیل شرایط «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح در زندان خبر دادند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» در این باره نوشت: دادگاه اسرائیل درخواست مروان البرغوثی، اسیر فلسطینی را برای تسهیل شرایطش در زندان را قاطعانه رد کرد. البرغوثی در سال ۲۰۰۲ و ... مخالفت صهیونیست‌ها با تسهیل شرایط حبس مروان البرغوثی

ادامه

اسراییل, اشغالگری, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

تلاش آمریکا برای تنبیه ملایم عربستان

قانونگذاران آمریکا برای نشان دادن چهره به اصطلاح صلح‌ دوستانه و مدافع حقوق بشر خود، از قانون تحریم‌ها علیه عربستان سعودی حمایت کرده‌اند، ولی صحبت اصلاً بر سر اقدامات واقعی که می‌تواند به روابط واشنگتن-ریاض آسیب برساند، نیست.

 

به گزارش افکارنیوز، روزنامه «کامرسانت» امروز نوشت: مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از اقداماتی در جهت مبارزه با نقض حقوق بشر در عربستان سعودی حمایت کرده است. صحبت بر سر تحریم‌هایی علیه برخی شخصیت‌های سیاسی عربستانی است که در قتل ” جمال خاشقجی ” روزنامه‌نگار «واشنگتن پست» و مخالف عربستان سعودی در اوایل پاییز امسال در کنسولگری این کشور در استانبول دست داشته‌اند و همچنین مدافعین حقوق بشر در داخل عربستان که از سوی قدرت حاکمه در این کشور به محاکمه کشیده می‌شوند.

 

پیش نویس قانون مشابهی در مجلس سنای آمریکا نیز در حال تهیه است. البته قانونگذاران آمریکایی تمام تلاش خود را می کنند تا به همکاری‌های راهبردی بین واشنگتن و ریاض، از جمله در عرصه نظامی، آسیبی وارد نشود، برای اینکه تحریم های شدیدالحن می تواند عربستان را به سمت همکاری نزدیک با روسیه و چین سوق داده و از آمریکا دور کند.

 

نمایندگان کنگره آمریکا با اتفاق آراء «قانون مربوط به دفاع از حقوق بشر در عربستان» را مورد تایید قرار دادند که در آن دستگیری، محاکمه و شکنجه زنان مدافع حقوق بشر در عربستان سعودی وهمچنین قتل “جمال خاشقجی” محکوم شده است. در این سند درخواست شده تا تحقیقات دقیق و روشنی در این باره صورت بگیرد و همچنین مقصرین در این جنایات اجازه ورود به خاک ایالات متحده را نخواهند داشت و از مقامات ریاض درخواست شده تا همه مدافعان حقوق بشر و خبرنگاران دستگیر شده آزاد شوند. البته در این قانون نامی از خانواده سلطنتی عربستان برده نشده است.

 

موضوع قتل “جمال قاشقجی” از ابتدای وقوع آن شکافی را در میان مقامات آمریکایی به وجود آورد. مخالفان دونالد ترامپ از این مسئله برای انتقاد از خط مشی سیاست خارجی دولت وی که همکاری نزدیکی را با مقامات ریاض دارد استفاده کردند . در اواخر سال گذشته کنگره آمریکا خواستار توقف همکاری‌های واشنگتن و ریاض شده بود، ولی دونالد ترامپ عقیده دارد که این مسئله به اقتصاد آمریکا ضربه خواهد زد و باعث می شود تا عربستان به سمت همکاری نظامی با مسکو و پکن ترغیب شود.

 

در اواخر هفته گذشته مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بار دیگر علیه اقدام دولت ترامپ در ارسال مهمات نظامی به عربستان سعودی که از آنها در جنگ یمن استفاده میشود، رای داد. این مسئله بخشی از مبارزه داخلی بین حزبی بر سر تصویب بودجه نظامی آمریکا به میزان ۷۳۳ میلیارد دلار برای سال مالی ۲۰۲۰ است.

 

پیش نویس قانونی نیز درباره نقض حقوق بشر از سوی عربستان در یمن و مقصر دانستن این کشور در فاجعه انسانی در یمن در سنای آمریکا در حال تهیه است. البته باز هم صحبت بر سر ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی نیست، هرچند برخی سناتورهای دموکرات بر این مسئله تاکید دارند. در حقیقت تنها تنبیه ملایمی برای مقامات عربستان سعودی در نظر گرفته می‌شود که تاثیر منفی بر روابط نزدیک واشنگتن و ریاض نگذارد.

 

اورتگاس: درباره کانال ارتباطی با ایران نمی‌توانم صحبت کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه واشنگتن در صورت لزوم از چه کانالی با ایران تماس می‌گیرد، عنون داشت که نمی‌تواند در این رابطه صحبت کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر

الجزایر مداخله نظامی در ادلب را محکوم کرد

دولت الجزایر مداخله نظامی در منطقه ادلب را به عنوان “یک کشور همسایه” محکوم کرد. این کشور همچنین اعلام کرد، این مداخله بحران سوریه را طولانی می‌کند.

ادامه

اتحادیه عرب, اسراییل, الجزایر, ترکیه, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال افریقا

نفتکش خارجی “به دلیل نقص فنی به آب‌های ایران منتقل شده است”

پس از انتشار خبرهایی درباره مفقود شدن یک نفتکش خارجی در آب‌های خلیج فارس، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که این نفتکش به دلیل نقص فنی به سواحل ایران هدایت شده است.

ادامه

اسپانیا, امارات, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر