گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا ۱ گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» ... گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

پکن در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی که مدتی است در روابط تجاری دومین اقتصاد بزرگ دنیا با غرب چالش به وجود آورده، اعلام کرد که گویا برخی در واشنگتن عقل خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر خارجه ... چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب

پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

یک روز پس از اینکه واشنگتن، هند را به تحریم به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید کرد، وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود. به گزارش ایسنا، سوبرا مانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با ذکر این نکته که آمریکا ... پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, افغانستان, اقتصادی, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, هندوستان

آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با اعمال و تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، شولتس سه‌شنبه درباره تصمیم آمریکا برای تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین اظهار کرد: در حال حاضر، ۵۰ درصد از خودروهای برقی وارداتی چین شامل برندهای غربی است که ... آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, چین, خبر, شرق آسیا

سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

گفتگوی “هوگو گُزمن”، سردبیر نشریه “ال سیگلو”، با “آندره سولیمانو”، اقتصاددان برجسته شیلی- ۲۹ مارس ۲۰۲۴/ ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ این اقتصاددان با تجربه بر این امر تأکید می کند که “سرمایه‌داری کلان، از انجام هرگونه اصلاحات به‌سود اتحادیه‌های کارگری جلوگیری می‌کند” و “مسئله سطح پایین دستمزدها در شیلی، مقدار زیادی به قدرت چانه‌زنی بسیار محدود ... سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

ادامه

آمریکا, اقتصادی, برابری اجتماعی, جهان, چین, خصوصی‌سازی, دیدگاه, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, شیلی, طبقه کارگر, مقاله, نئولیبرالیسم

ارسال نخستین محموله نفت خام ایران به چین پس از لغو معافیت‌های آمریکا

چین اولین محموله نفت خام ایران را پس از لغو معافیت های آمریکا در دوم ماه می دریافت کرد.

 

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، یک نفتکش متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، نفت را به مجموعه پالایشگاهی و شیمیایی جینگسی در چین تحویل داده و چین اولین نفت خام ایران را پس از لغو معافیت های آمریکا در دوم ماه می دریافت کرده است.

 

طبق گزارشات نفتکش متوسط سالینا پایانه جزیره خارک ایران را در ۲۴ می ترک کرده است. سالینا تقریباً یک میلیون بشکه نفت ایران را بارگیری کرده بود.

 

چند هفته بعد در ۲۰ ژوئن این کشتی به پالایشگاه جینگسی در نزدیکی بندر جینزوی پکن رسید. مالک جینگسی پتروچاینا متعلق به شرکت نفت ملی چین است، یک خریدار قدیمی نفت ایران و شرکت مادر بانک کونلون. بانک کونلون یک موسسه مالی در قلب تجارت چین و ایران در دهه گذشته بوده است.

 

ایران طی سال گذشته مقادیر قابل توجهی از نفت خام را به چین تحویل داده است. تاسیسات ذخیره شرکت ملی نفت چین بخشی از ذخایر نفتی استراتژیک این کشور است و می‌تواند ۱۹ میلیون بشکه نفت را در خود جای دهد ولی در نبود معافیت‌ها ، ذخیره نفت خام ایران نقض تحریم های آمریکا است.

 

سفر سالینا گزارش های قبلی را تایید می‌کند که چین علی‌رغم تحریم‌های آمریکا خرید نفت و محصولات نفتی ایران را از سر گرفته است. انتظار می‌رود چندین نفتکش دیگر در هفته‌های آتی به چین برسند.

 

نقش اصلی شرکت ملی نفت چین ، دومین مجموعه انرژی بزرگ این کشور نشان می دهد که چین خرید نفت ایران را از سر گرفته است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سفر جواد ظریف ، همتای ایرانی خود به این کشور اطمینان داد تا وقتی ایران در معاهده اتمی برجام باقی بماند، چین به حمایت خود از ایران ادامه می‌دهد. ولی مقامات ایران و چین همچنان خرید نفت از ماه می به بعد را رد می کنند و ترجیح می دهند این واردات و صادرات مبهم باقی بمانند.

 

گمرک چین ۵۸۵ میلیون دلار واردات محصولات نفتی از ایران را در ماه می تائید می‌کند که از ۱.۶ میلیارد دلار آوریل کمتر است ولی انتظار می‌رود واردات در ژوئن به خاطر تعداد قابل توجه نفتکش هایی که در راه بنادر چین هستند افزایش یابد.

به دنبال سوء استفاده واشنگتن از موقعیت دلار؛ سهم یورو از معاملات بین‌المللی بسرعت در حال گسترش است

همزمان با کاهش مشروعیت دلار متاثر از عواملی چون تنش‌های تجاری بین‌المللی و سوء استفاده واشنگتن از موقعیت این ارز، سهم یورو در معاملات بین المللی به یک‌سوم از کل معاملات جهانی رسیده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, ایران, بلژیک, جهان, چین, خبر, ژاپن

جعل اسناد در فرآیند واگذاری کارخانه قند یاسوج و احضار برخی از مدیران و متولیان در واگذاری پتروشیمی سقاوه مارگون

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد از صدور کیفرخواست برای هفت متهم پرونده کارخانه قند یاسوج و همچنین درخواست استرداد این واحد صنعتی به سهامدار سابق (بانک تجارت) خبر داد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد, قضایی

یاو فایننس؛ ضرر ۲۵۰ میلیارد دلاری به زیر ساخت‌های مخابراتی آمریکا، از جنگ تعرفه‌ای با چین

با توجه به ارزان بودن منابع و نیروی کار چینی در طول ۵۰ سال گذشته، شرکت‌های آمریکایی از چین برای تولید قطعات گران‌قیمت استفاده می‌کردند که محدودیت همکاری‌ها، برای شرکت‌های آمریکایی گران تمام شده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, شرق آسیا