چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

پکن در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی که مدتی است در روابط تجاری دومین اقتصاد بزرگ دنیا با غرب چالش به وجود آورده، اعلام کرد که گویا برخی در واشنگتن عقل خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر خارجه ... چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب

پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

یک روز پس از اینکه واشنگتن، هند را به تحریم به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید کرد، وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود. به گزارش ایسنا، سوبرا مانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با ذکر این نکته که آمریکا ... پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, افغانستان, اقتصادی, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, هندوستان

آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با اعمال و تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، شولتس سه‌شنبه درباره تصمیم آمریکا برای تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین اظهار کرد: در حال حاضر، ۵۰ درصد از خودروهای برقی وارداتی چین شامل برندهای غربی است که ... آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, چین, خبر, شرق آسیا

سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

گفتگوی “هوگو گُزمن”، سردبیر نشریه “ال سیگلو”، با “آندره سولیمانو”، اقتصاددان برجسته شیلی- ۲۹ مارس ۲۰۲۴/ ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ این اقتصاددان با تجربه بر این امر تأکید می کند که “سرمایه‌داری کلان، از انجام هرگونه اصلاحات به‌سود اتحادیه‌های کارگری جلوگیری می‌کند” و “مسئله سطح پایین دستمزدها در شیلی، مقدار زیادی به قدرت چانه‌زنی بسیار محدود ... سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

ادامه

آمریکا, اقتصادی, برابری اجتماعی, جهان, چین, خصوصی‌سازی, دیدگاه, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, شیلی, طبقه کارگر, مقاله, نئولیبرالیسم

دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

کاخ سفید در بیانیه‌ای از افزایش شدید وضع تعرفه واردات بر بسیاری از کالاهای چینی با هدف مقابله با آنچه خطرات غیرقابل قبول برای امنیت اقتصادی آمریکا مدعی شده است، خبر داد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه دیلی‌میل، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه از افزایش شدید تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین ... دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تنش‌زایی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

آلمان خواستار رفع مناقشه تجاری آمریکا و چین شد

«پیتر آلتمایر» وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه از آمریکا و چین خواست مناقشه تجاری میان خود را حل و فصل کنند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، وی تاکید کرد که همه طرف ها باید در زمینه اجرای تصمیم های یکجانبه، کاملا مراقب باشند.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است تعرفه بر واردات کالا از چین را به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

 

درهمین حال، آلتمایر در حاشیه کنفراسی در برلین در مورد مناقشه تجاری بین واشنگتن و پکن گفت: همه ما امیدواریم که جنگ تجاری بین آمریکا و چین قابل حل باشد، زیرا این مساله تبعات مثبتی برای هیچ کس ندارد.

 

وی افزود: ما به یک نظم تجاری مبتنی بر قوانین، بازارهای آزاد، نبود تبعیض و حقوق برابر برای شرکت های همه کشورهای دخیل، نیاز داریم.

 

به گزارش ایرنا، ترامپ روز دوشنبه از چین بابت مسائل تجاری انتقاد کرد و ضمن وعده به حمایت از نظام بازرگانی کشورش گفت که واشنگتن میلیاردها دلار در بخش تجارت ضرر کرده است.

 

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: آمریکا طی سال ها ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار در سال در بخش تجارت از دست داده است. ما در تجارت با چین ۵۰۰ میلیارد دلار ضرر می دهیم. متاسفم، قصد نداریم این روند را بیش از این ادامه دهیم.

 

رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته یکشنبه، اعلام کرد که نرخ تعرفه بر واردات چین را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می دهد.

 

در پی انتشار خبر افزایش تعرفه بر کالاهای چینی، چین نیز امروز دوشنبه، از لغو یازدهمین دور مذاکرات بین دو کشور که قرار بود این هفته در آمریکا برگزار شود، خبر داد.

 

در پی اقدام آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه های بیشتر بر چین که کارشناسان آن را نشانه‌ای از شکست مذاکرات تجاری دو کشور می‌دانند، چین نیز عنوان کرد که هیأت مذاکره کننده خود را به واشنگتن اعزام نخواهد کرد.

 

دهمین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان دو کشور در پکن برگزار شد. در این دور از مذاکرات «لیو هه» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و مسئول چینی مذاکرات دوجانبه با «استیون منوچین» وزیر خزانه داری ایالات متحده و «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا دیدار و گفت وگو کرد.

 

دو طرف براساس برنامه، قرار بود این هفته نیز یازدهمین دور مذاکرات را در واشنگتن برگزار کنند.

 

ترامپ معتقد است؛ چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می‌گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می کند.

 

حجم تجارت دو کشور که در سال ۱۹۷۹ میلادی پنج میلیارد دلار بود، در سال ۲۰۱۷ به ۵۸۰ میلیارد دلار رسید که برابر با روزانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار است. روزانه ۱۴ هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می کنند.

 

در طول ۴۰ سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده، سرمایه گذاری دوجانبه نیز از تقریباً صفر به بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.