فرانسه محموله جدیدی از موشک‌های ” آستر” به اوکراین ارسال می‌کند

سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه سه‌شنبه شب اعلام کرد که پاریس محموله جدیدی از موشک‌های زمین به هوای «آستر» در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، لکورنو در یک جلسه استماع در پارلمان فرانسه با اشاره به لزوم «رهگیری موشک‌های روسیه که کی‌یف را هدف قرار می‌دهند» اظهار کرد: دستور ... فرانسه محموله جدیدی از موشک‌های ” آستر” به اوکراین ارسال می‌کند

ادامه

اوکراین, ایتالیا, تنش‌زایی, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا, فرانسه

رئیس سنای فرانسه؛ ارتباط ماکرون با واقعیت و نگرانی‌های روزمره مردم فرانسه قطع شده است

رئیس سنای فرانسه به صورت آشکارا از رهبری ماکرون انتقاد کرد و گفت که ارتباط او با واقعیت و نگرانی‌های روزمره مردم فرانسه قطع شده است. به گزارش ایسنا، «ژرار لارشه» رئیس سنای فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه لاتریبون گفت: «واقعا ناامید کننده است. ارتباط امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه با واقعیت قطع شده است.» ... رئیس سنای فرانسه؛ ارتباط ماکرون با واقعیت و نگرانی‌های روزمره مردم فرانسه قطع شده است

ادامه

تحلیل, جهان, حقوق بشر, غرب اروپا, فرانسه, گزارش

انگلیس جزئیات بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین را اعلام کرد

وزارت دفاع انگلیس یک بسته کمک نظامی برای اوکراین اعلام کرد که بزرگ‌ترین بسته در تاریخ این کشور است. به گزارش ایسنا، این بسته شامل ۵۰۰ میلیون پوند بودجه و تجهیزات حیاتی برای تقویت دفاع اوکراین در برابر حملات روسیه است. به نقل از پایگاه خبری «یورومیدان‌پرس» (euromaidanpress)، بسته کمکی جامع شامل ۴ میلیون گلوله ... انگلیس جزئیات بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین را اعلام کرد

ادامه

انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, غرب اروپا

براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا, گزارش

مدودف؛ به‌مداخله نظامی غرب در‌ جنگ، خارج از خاک اوکراین پاسخ می‌دهیم

معاون شورای امنیت روسیه به اظهارات برخی مقامات غربی درباره اعزام نظامیان این کشورها برای مشارکت در جنگ اوکراین واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، «دیمیتری مدودف» رییس‌جمهور پیشین روسیه و معاون شورای امنیت روسیه امروز (دوشنبه) گفت اعزام نظامیان غربی به اوکراین متضمن ورود مستقیم این کشورها به جنگ است که روسیه مجبور خواهد ... مدودف؛ به‌مداخله نظامی غرب در‌ جنگ، خارج از خاک اوکراین پاسخ می‌دهیم

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنایات جنگی, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, غرب اروپا, فرانسه, ناتو

جنجال فاش‌شدن اطلاعات شورای امنیتی انگلیس

شماری از نمایندگان مجلس و احزاب انگلیس بررسی ابعاد پرونده جنجالی درز اطلاعات نشست شورای امنیت ملی این کشور را خواستار شدند.

 

اعتمادآنلاین| حساسیت پرونده جنجالی افشای مسائل مطرح شده در شوای امنیت ملی انگلیس در حالی بیشتر شده است که آشکار شد مقامات عالی انگلیس در این نشست در اقدامی مخالفت خواست آمریکا درباره چگونگی همکاری با شرکت چینی هوآوی برای ساخت نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه در انگلیس به گفتگو نشستند.

 

آمریکا از متحدانش خواسته بود به دلایل امنیتی شرکت چینی هوآوی را از طرح‌های توسعه شبکه تلفن همراه خود حذف کنند در غیر این صورت همکاری‌های اطلاعاتی با آنان به خطر خواهد افتاد.

 

گوین ویلیامسون، وزیر دفاع اخراجی انگلیس که از هواداران سرسخت سیاست‌های نظامی آمریکا و از دشمنان روسیه به شمار می‌رود، خود در پس افشای مسائل اخلاقی و کناره گیری مایکل فالون، وزیر دفاع پیشین جایگزین او شده بود.

 

او به رسانه‌ها گفت: من هیچ‌گاه اطلاعاتی را از شورای امنیت ملی یا هرگونه اطلاعات درباره امنیت کشور را افشا نکرده‌ام.

 

ترزا می، نخست وزیر انگلیس می‌گوید: در بررسی ماجرا به این نتیجه رسیده است که افشای اطلاعات این نشست کار خود او بوده و دیگر به او اعتماد ندارد.

 

هفته گذشته روزنامه دست راستی دیلی تلگراف گزارش داد انگلیس می‌خواهد در ساخت نسل پنجم شبکه تلفن همراه با شرکت هواوی همکاری کند. این در حالی است که آمریکا از متحدانش خواسته است هواوی را به دلایل امنیتی از طرح‌های توسعه شبکه تلفن همراه خود حذف کنند وگرنه در همکاری‌های جاسوسی طرفین با اشکال روبرو خواهند شد.

 

این ماجرای جنجالی به درخواست پرسش‌های اضطراری از دولت در پارلمان انگلیس منجر شد و معاون رهبر حزب کارگر پیگیری اقدام گوین ویلیامسون را خواستار شد.

 

تام واتسون در پارلمان انگلیس گفت: نخست وزیر، وزیر دفاع را برکنار کرد، زیرا به نظرش شواهد قانع‌کننده درباره اقدام غیرقانونی و مجرمانه وی وجود دارد، اما نخست وزیر اصرار دارد که نباید در این باره، تحقیقات مجرمانه صورت پذیرد.

 

او با انتقاد از رویکرد دولت افزود: منطق این حرف نخست وزیر چیست؟ در کجای جهان، چنین حرفی پذیرفتنی است؟

 

اکنون احزاب مخالف دولت، پیگیری این تخلف و محاکمه وزیر دفاع اخراجی را خواستارند. درخواست کنندگان مجازات ویلیامسون می‌گویند اینکه بر دولت ثابت شده است او در افشای اطلاعات نشست این شورا در ۲۳ آوریل امسال (سوم اردیبهشت) نقش داشته باید او به دادگاه معرفی تا پس از روشن شدن ابعاد ماجرا، محاکمه و مجازات شود.

 

استوارت مک دانلد، سخنگوی امور دفاعی در حزب ملی اسکاتلند دراین باره گفت: پیگیری درباره نشت اطلاعات شورای امنیت ملی و یافتن عامل این تخلف، بخشی از کار بود و اکنون باید فرد خاطی، تاوان کارش را بپردازد و مجازات شود.

 

او درز اطلاعات از شورای امنیت ملی را ناامید کننده دانست و افزود: وزیران عضو این شورا، باید حافظ اطلاعات و مسائل مطرح شده در چنین نشست‌هایی باشند، اما شاهد افشای غیرقانونی این اطلاعاتیم که باید اقدامی بازدارنده در این باره شود.

 

کارشناسان خبری می‌گویند ردیابی چگونگی درز اطلاعات شورای امنیت ملی انگلیس به کشف مسائل دیگری درباره گوین ویلیامسون منجر شده است. در حالی که ترزا می‌ گفته این موضوع پایان یافته و فرمانده پلیس انگلیس هم گفته در صورت ارجاع این پرونده آماده پیگیری است.

 

آنان همچنین درز اطلاعات از عالی‌ترین شورای امنیتی انگلیس را وارد آمدن ضربه دیگری بر پیکر دولت و حزب حاکم انگلیس توصیف کردند.

 

کارشناسان معتقدند به همین علت نخست وزیر انگلیس ماجرا را پایان یافته اعلام و تلاش کرده است هر چه سریعتر پرونده را مختومه کند، اما شماری از سیاستمداران و احزاب با اشاره به کشف مسائل جدید درباره این ماجرا بر ضرورت بررسی ابعاد این پرونده جنجالی تاکید می‌کنند.

 

همزمان کارشناسان اقتصادی و فنی معتقدند پیشرفت‌های چین در این عرصه و جذابیت‌های همکاری با چین، کشور‌های متحد آمریکا از جمله انگلیس متحد سنتی و نزدیکترین دوست آمریکا را بر آن داشت که برخلاف نظر مقامات کاخ سفید همکاری‌های خود را با چین و شرکت هوآوی ادامه دهد که می‌تواند اثر منفی بر روابط دو کشور بر جا بگذارد.

 

در پی برکناری ویلیامسون، ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس نخستین بار در تاریخ انگلیس یک زن را به عنوان وزیر دفاع انگلیس برگزید و خانم پنی موردنت عضو ۴۶ ساله دولت را که تاکنون وزیر توسعه بین‌المللی بود به عنوان وزیر دفاع انگلیس معرفی کرد. پنی موردنت پیشتر معاون وزیر دفاع برای نیرو‌های مسلح بود.

 

 

آسانژ به در خواست امریکا برای استردادش اعتراض کرد

بنیان‌گذار ویکی لیکس روز پنجشنبه در اولین جلسه رسیدگی به درخواست دولت آمریکا برای استرداد و محاکمه وی به جرم افشای اسناد محرمانه پنتاگون اعتراض کرد.

ادامه

افغانستان, اکوادور, امریکا, انگلستان, خبر, سوئد, عراق, غرب اروپا, ویکی‌لیکس