۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

منابع خبری اعلام کردند، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله ایرلند و اسپانیا در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین در روز ۲۱ ماه مه هستند. به گزارش ایسنا، تماس‌ها میان ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین افزایش یافته است. شبکه رادیویی و تلویزیونی ایرلند گزارش کرد، ... ۵ کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسلواکی, اسلوونی, ایرلند, بلغارستان, جمهوری چک, خاورمیانه, خبر, رومانی, سوئد, فلسطین, قبرس, لهستان, مالت, مجارستان, نروژ

براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا, گزارش

سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

یک منبع حاکمیتی فلسطینی اعلام کرد که رهبری فلسطین خواهان آزادی اسرا و در رأس آنها مروان البرغوثی، از رهبران جنبش فتح است. به گزارش ایسنا، یک منبع ارشد فلسطینی اعلام کرد آنچه که در خصوص ارائه درخواست از سوی مقامات رسمی رهبری به رژیم اشغالگر مبنی‌بر عدم آزادی مروان البرغوثی منتشر می‌شود، کاملاً بی‌پایه ... سما؛ رهبری فلسطین برای آزادی همه اسرا و در راس آنها مروان البرغوثی تلاش می‌کند

ادامه

آمریکا, اسراییل, اشغالگری, انگلیس, تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

بلژیک ضمن آغاز بحث درباره تحریم اسرائیل در اتحادیه اروپا از این بلوک خواسته تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بلژیک بحث تحریم‌های تجاری احتمالی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل را آغاز کرده است. این را الکساندر دو کرو، نخست وزیر این کشور اعلام کرد. به گفته وی، مذاکرات چندین هفته است که ... بلژیک در حال کار بر روی تحریم‌های بیشتر علیه اسرائیل است

ادامه

اروپا, بلژیک, تحریم, جهان, خاورمیانه, غرب, فلسطین, گزارش

امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در کاخ الیزه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در ... امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

ادامه

استقلال, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فرانسه, گزارش

نگرانی اسرائیل درباره قراردادهای تسلیحاتی چین در خاورمیانه

به نقل از میدل ایست مانیتور، موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو تحقیق و پژوهشی درباره تاریخچه قراردادهای تسلیحاتی بین چین و برخی کشورهای عربی خاورمیانه و ایران را منتشر کرده است.

 

نتایج این تحقیق نشان می دهد میزان صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه که از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شده، تا سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۱۲.۷۳ میلیارد دلار رسیده است.

 

بخش عمده صادرات تسلیحات نظامی چین به کشورهای منطقه که معادل ۸.۸ میلیارد دلار بوده مربوط به دهه ۱۹۸۰ میلادی است، آن هم در شرایطی که ایران و عراق در جنگ بوده اند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی پس از پایان جنگ سرد، صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه به کمتر از ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین سهم را ایران در اختیار داشته است.

 

این روند نزولی در دهه نخست قرن ۲۱ نیز ادامه داشته و به کمتر از ۱.۴ میلیارد دلار رسیده است. بیشترین حجم صادرات تسلیحات چین نیز در این مدت به ایران و مصر بوده است.

 

ارزش صادرات نظامی چین به خاورمیانه طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی به ۴۶۸ میلیون دلار رسیده است که معادل ۳.۷ درصد کل صادرات تسلیحاتی چین به کشورهای جهان بوده است. صادرات تسلیحاتی چین در این مدت به بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

 

صادرات تسلیحات نظامی چین و روسیه به خاورمیانه در این مدت به ترتیب ۶.۱ و ۳۰.۱ میلیارد دلار بوده است.

 

چین نخستین قرارداد امنیتی خود در خاورمیانه را سال ۱۹۷۵ میلادی با مصر امضا کرده است. در دهه ۱۹۸۰ میلادی مقام های مصری اقدام به خرید تجهیزات دریایی از جمله زیردریایی قایق های موشک انداز و هواپیماهای جنگنده از چین کردند.

 

همکاری های نظامی و فنی چین و مصر با آغاز قرن ۲۱ وارد مرحله تازه ای شده است. همکاری های نظامی چین و عراق نیز از دهه ۱۹۸۰ میلادی آغاز شده است. عراق هواپیماهای جنگنده از چین خریداری کرده است. چین به موازات همکاری های نظامی با عراق، قراردادهای تسلیحاتی نیز با ایران به امضا رسانده است. ایران در طول جنگ با عراق اقدام به خرید هواپیماهای جنگنده از چین کرده است.

 

پس از جنگ، عراق اقدام به خرید پهپاد از چین کرده است. ترکیه نیز گرچه عضو ناتو است ولی از دهه ۱۹۸۰ میلادی اقدام به خرید تسلیحات نظامی از چین کرده است. موشک اندازها و موشک های کوتاه برد از جمله تسلیحاتی است که ترکیه از چین خریداری کرده است. در سال ۲۰۱۳ یک شرکت چینی برنده مناقصه فروش سامانه های دفاع موشکی به چین شده است.

 

افزایش صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه موجب نگرانی اسرائیل شده است. صادرات تسلیحات چین به ایران مهمترین نگرانی اسرائیل است چرا که تل آویو مدعی است ایران تسلیحات مورد نیاز حماس و حزب الله لبنان را تامین می کند.

 

علت دیگر نگرانی اسرائیل ان است که بر خلاف فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای منطقه که با هدف حفظ برتری و تسلط نظامی اسرائیل است، چین هیچ گاه چنین تعهدی نداشته است. چین و اسرائیل هیچ گونه کانال رسمی برای مذاکره درباره این مساله نداشته اند.

تسنیم

آتلانتیک؛ ترس از نفوذ چین، آمریکا را مجبور به خروج از سوریه کرد

مجله آتلانتیک نوشت، آمریکا به این دلیل تصمیم به خروج از سوریه و افغانستان گرفت که شدیداً نسبت به گسترش نفوذ چین در منطقه آسیا اقیانوسیه نگران بود.

ادامه

افغانستان, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, سوریه, شرق آسیا, عراق

تاسیس پایگاه جدید آمریکایی در غرب “الانبار”

یک منبع در سازمان اطلاعات نظامی عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی اقدام به تاسیس یک پایگاه نظامی جدید در غرب استان “الانبار” کرده‌اند.   بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نیروهای آمریکایی پیشتر پایگاه نظامی ۲۲ در “القائم” و پایگاه فرودگاه “الولید” در شهرستان “الرطبه” واقع در “الانبار” را به عنوان مقرهایی برای ... تاسیس پایگاه جدید آمریکایی در غرب “الانبار”

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا, عراق

اعتراف آمریکا به ناتوانی در برابر موشک‌های موجود در خاورمیانه

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که نوع پیشرفته‌ای از تسلیحات موشکی در خاورمیانه تولید شده است که حتی تانک‌های فوق پیشرفته ارتش آمریکا نیز نمی‌توانند درمقابل آن مقاومت کنند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر