عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

‘ترانس پاسیفیک’ گزینه جدید چین در برابر آمریکا

این نخستین بار است چنین موضوعی در میان کارشناسان و نخبگان چین مطرح می شود رسانه های این کشور نیز از قول منابع مطلع در دولت چین نوشته اند که پکن برای اینکه بتواند برابر آمریکا ایستادگی کند این موضوع را در دست بررسی قرار داده است.

 

این منابع افزوده اند که دولت چین برای ورود به این پیمان در حال رایزنی است و با نظرداشت اینکه ‘دونالد ترامپ’ رییس جمهوری آمریکا از آن خارج شده است بعید نیست که برخی از کشورهای این توافقنامه حاضر به پذیرش چین باشند.

 

توافقنامه مشارکتی ‘ترانس پاسیفیک’ که به ‘تی پی پی’ (TPP) شهرت یافته است و ۱۱ کشور را در بر می گیرد پیشتر از سوی آمریکا رد شد واشنگتن اعلام کرد بعد از خروج از این پیمان، بجای توافقات چند جانبه از این دست، می خواهد با کشورهای عضو پیمان توافقات دوجانبه امضا کند.

 

کارشناسان می گویند پس از شروع جنگ تجاری دو کشور از ماه مارس(اسفند) به این طرف مقام های دولت چین رایزنی های بیشتری درباره ورود به این توافقنامه داشته اند و نسبت به آن جدی تر شده اند.

 

گزارش ادامه می دهد که آمریکا در تلاش است تا چین را در عرصه اقتصادی و تجاری منزوی کند اما اگر چین بتواند به این توافق ملحق شود آن زمان می تواند با کشورهایی نظیر مکزیک، ژاپن، استرالیا، کانادا و مالزی روابط تجاری گسترده تری داشته باشد و مجاری تازه ای برای تنفس اقتصادی پیدا کند.

 

با این حال آمریکا بتازگی پیمان نفتا را لغوکرده است و به جای آن با کانادا و مکزیک توافق تازه ای امضا کرد که بر اساس این معاهده جدید سه جانبه، این کشورها نمی توانند بدون رضایت واشنگتن با کشورهایی که دارای ‘اقتصاد بازار’ کامل نیستند توافقات تجارت آزاد داشته باشند.

 

کارشناسان معتقدند به طور مسلم هدف آمریکا از گنجاندن این بند، مهار و کنترل چین است و این می تواند راه پکن را برای الحاق به ‘ترانس پاسیفیک’ مسدود و یا دستکم بسیار دشوار کند.

 

پیمان ترانس پاسیفیک قبل از این ‘تی پی پی’ نامیده می شد اما وقتی آمریکا از آن خارج شد ، ژاپن و ۱۰ کشور دیگر آن را اصلاح کردند و نام آن نیز به ‘سی پی تی پی پی’ (CPTPP) تغییر کرد.

 

برخی کارشناسان می گویند اقدام رئیس جمهوری آمریکا برای خروج این کشور از پیمان ترانس پاسیفیک یا پیمان مشارکت دو سوی اقیانوس آرام موسوم به «تی پی پی» می تواند بیشترین سودمندی را برای پکن به همراه داشته باشد موضوعی که چین نیز اکنون روی ان دست گذاشته است.

 

چین با ۲۷ کشور دارای توافقات تجارت آزاد است با کره و ژاپن نیز در این زمینه در حال مذاکره است و توافقنامه مشارکتی اقتصادی جامع منطقه ای موسوم به ‘آر سی یی پی’ را نیز دنبال می کند و احتمال می رود تا پایان سال جاری میلادی رسما از سوی ۱۶ کشور مرتبط امضا شود.

توطئه جدید ترامپ علیه چینی ها/«پنج چشم» برای مقابله با چین

به گزارش افکارنیوز، پنج کشور عضو اتحادیه اطلاعاتی متشکل از آمریکا، کانادا، انگلیس، نیوزیلند و استرالیا از آغاز سال جاری درباره فعالیت های خارجی چین اطلاعات محرمانه ای را تبادل کرده اند.

ادامه

استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, روسیه, شرق آسیا, کانادا

کره جنوبی: آمریکا از پیمان نظامی دو کره ناراضی است/ امریکا مانع اصلی حل بحران شبه جزیره کره

وزیر خارجه کره جنوبی اعلام کرد ‘مایک پمپئو’ وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به سئول از پیمان نظامی دو کره بشدت انتقاد کرده است.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی