تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

دانشجویان دانشگاه هاوانای کوبا تجمعی اعتراضی را علیه جنایت‌های اسرائیل برگزار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دانشگاه‌های جهان یکی پس از دیگری شاهد خیزش دانشجویان بیدار علیه جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینیان به ویژه در نوار غزه است. منابع خبری گزارش دادند که این بار دانشگاه هاوانا شاهد تجمع اعتراضی ضدصهیونیستی ... تجمع اعتراضی دانشجویان کوبایی علیه جنایت‌های اسرائیل+ فیلم

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, جهان, خاورمیانه, خبر, دانشجویی, صهیونیسم, فرانسه, فلسطین, کانادا, کوبا

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه توانایی سازمان ملل متحد در از بین بردن موانع برای پایان دادن به محاصره آمریکا علیه کوبا و جنگ اسرائیل علیه غزه را زیر سوال برد و گفت این نهاد «چیزی بیش از ابزار امپریالیست‌ها نبوده است» و «هیچ فایده‌ای ندارد». به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دنیل اورتگا رئیس‌جمهوری ... اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه، به‌چه کار می‌آید؟

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, امپریالیسم, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سیاسی, فلسطین, کوبا, نسل‌کشی, نیکاراگوئه

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

دادگاه عالی برزیل؛ لولا داسیلوا نمی‌تواند نامزد انتخابات آتی برزیل شود

دادگاه عالی انتخاباتی برزیل روز گذشته طی حکمی «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهوری سابق این کشور را به دلیل محکومیت قضایی از حضور به عنوان نامزد در انتخاباتی آتی ریاست جمهوری برزیل منع کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حکم این دادگاه در واقع شانسی برای نامزدی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری اواسط ماه مهر برزیل باقی نمی گذارد.

 

لولا داسیلوا در حالی نمی تواند در این انتخابات نامزد شود که براساس نظرسنجی ها وی از حمایت عمومی بیشتری نسبت به دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برخوردار بوده و اگر مجوز حضور در انتخابات را بدست می آورد، می توانست به عنوان رئیس جمهوری آینده برگزیده شود.

 

تصمیم این دادگاه باعث شده تا ده ها میلیون نفر از رای دهندگان برزیلی عملا شاهد نبود نامزد مورد نظرشان در انتخابات باشند و عملا بلاتکلیفی در رای این تعداد از مردم برزیل ایجاد خواهد شد.

 

در جلسه این دادگاه پنج قاضی به عدم نامزدی لولا داسیلوا و یک قاضی به نامزدی وی در انتخابات رای دادند.

 

لوئیس روبرتو باروسو یکی از قضات دادگاه عالی انتخاباتی عنوان کرد که رای منفی به نامزدی لولا داسیلوا رای بسیار آسانی است چون وی محکوم شده و یکی از شروط نامزدی در انتخابات عدم محکومیت قضایی است.

 

لولا داسیلوا که پیشتر در یک پرونده فساد مالی به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود، بارها اعلام کرده اهداف سیاسی پشت پرده این حکم بوده و دولت فعلی نمی خواهد وی به عرصه سیاست برزیل بازگردد.

 

حزب کارگر برزیل نیز اعلام کرده که به این حکم دادگاه انتخاباتی برزیل اعتراض خواهد کرد.

 

گزارش شده است که در نبود لولا داسیلوا در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری، حزب کارگر برزیل احتمالا ‘فرناندو حداد’ شهردار سابق سائوپائولو را به عنوان نامزد این حزب اعلام خواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا، براساس قانون اساسی برزیل، فردی که به زندان محکوم شده باشد نمی تواند در انتخابات نامزد شود. این در حالی است که رئیس جمهور سابق برزیل و حامیانش اعلام کرده اند که اهداف سیاسی پشت پرده اتهام زنی فساد مالی و به دنبال آن محکومیت وی بوده است تا دولت فعلی اجازه ندهد داسیلوا در این انتخابات ثبت نام کند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم که به شدت انتظار آن می‌رفت، نگرانی‌ها را درخصوص بلاتکلیف‌ترین انتخابات برزیل در چندین دهه گذشته از بین می‌برد، اگرچه وکلای لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا،‌ رئیس‌جمهور سابق و محبوس برزیل اعلام کرده‌اند که در دادگاه عالی این کشور درخواست تجدیدنظر خواهند داد.

دور تازهٔ یورش امپریالیسم به حکومت‌های متمایل به چپ در آمریکای لاتین

پس از کنار زدن لولا داسیلوا و دیلما روسِف در برزیل، اکنون رافائل کوره‌آ، رئیس‌جمهور پیشین اکوادور، تازه‌ترین هدف امپریالیسم برای خاموش کردن صدای چپ در آمریکای لاتین شده است.

ادامه

ارژانتین, امریکا, امریکای لاتین, برزیل, بلژیک, بولیوی, جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, کلمبیا

راهکار رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای برون رفت از کاهش ارزش پول ملی

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در پیامی به مردم اعلام کرد: مردم هم اکنون به خرید «پترو» به عنوان ارز رایج بین‌المللی دسترسی دارند تا از این طریق بتوانند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.

ادامه

اقتصادی, امریکای لاتین, جهان, خبر, ونزوئلا