کوبا خروج از فهرست آمریکایی «حامیان تروریسم» را خواستار شد

رئیس‌جمهور کوبا پس از اذعان واشنگتن به تغییر وضعیت هاوانا و و نادرست بودن درج نام این کشور کارائیب در فهرست کشورهایی که به نظر می‌رسد در مبارزه با «تروریسم» به طور کامل همکاری نمی‌کنند، از ایالات متحده خواست که پا را فراتر بگذارد و آن را از فهرست کشورهای حامی مالی «تروریسم» حذف کند. ... کوبا خروج از فهرست آمریکایی «حامیان تروریسم» را خواستار شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, ایران, تحریم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, سوریه, کره شمالی, کوبا, ونزوئلا

پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

یک روز پس از اینکه واشنگتن، هند را به تحریم به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید کرد، وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود. به گزارش ایسنا، سوبرا مانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با ذکر این نکته که آمریکا ... پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, افغانستان, اقتصادی, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, هندوستان

کشف تازه چینی‌ها برای دور زدن تحریم تراشه‌ای آمریکا

دانشمندان چینی راهی برای تولید انبوه تراشه‌های نوری یافته‌اند تا محدودیت‌های آمریکا برای جلوگیری از دسترسی پکن به فناوری نوین تراشه‌ها را دور بزند. به گزارش دوشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، محققان چینی تکنیکی را ابداع کردند که از یک ماده کم‌هزینه به نام «لیتیوم تانتالات» که در حال حاضر برای ساخت قطعات ... کشف تازه چینی‌ها برای دور زدن تحریم تراشه‌ای آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, سوئیس, شرق آسیا

مسکو: آسه‌آن به‌رغم فشارهای بی‌سابقه آمریکا پذیرای تعامل با روسیه است

نماینده دائمی روسیه در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) با تاکید بر اهمیت روابط روسیه آسه آن گفت که این اتحادیه به رغم فشارهای بی‌سابقه غرب پذیرای تعامل با روسیه است. به گزارش ایسنا، «یوگنی زاگاینوف» نماینده دائمی روسیه در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) گفت که این اتحادیه پذیرای تعامل با روسیه ... مسکو: آسه‌آن به‌رغم فشارهای بی‌سابقه آمریکا پذیرای تعامل با روسیه است

ادامه

آ. سه. آن, آسیای جنوب شرقی, آمریکا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, روسیه, غرب, گزارش, لائوس

مالزی با رد درخواست آمریکا اعلام کرد فقط از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کنیم

سیف‌الدین ناسوشن اسماعیل وزیر کشور مالزی از رد درخواست آمریکا برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت: کوالالامپور فقط از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند و تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد. به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از تارنمای خبری فری مالزیا تودی، وزیر کشور مالزی ... مالزی با رد درخواست آمریکا اعلام کرد فقط از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کنیم

ادامه

آسیای جنوب شرقی, آمریکا, ایران, تحریم, تروریسم, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, سازمان ملل, سنگاپور, غرب, مالزی

قراردادهای فروش بوئینگ و ایرباس به ایران لغو می‌شوند

به گزارش رویترز، «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا که در جمع خبرنگاران در خصوص نحوه اجرای دستور دونالد ترامپ برای اعمال تحریم های علیه ایران صحبت می کرد، گفت: براساس توافق اصلی (برجام) مجوز فروش هواپیمای تجاری، قطعات و سرویس و خدمات صادر شده بود که این مجوز لغو می شود.

 

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا سه شنبه شب پس از ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره سرنوشت «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به «برجام»، اعلام کرد که واشنگتن از این توافق خارج می شود و تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را باز می‌گرداند.

 

بدنبال امضای برجام، ایران ۲۰۰ هواپیمای مسافری سفارش داده بود که شامل ۱۰۰ هواپیما از ایرباس، ۸۰ هواپیما از بوئینگ و ۲۰ هواپیما از شرکت ایتالیایی فرانسوی «ای تی آر» می شد. فروش همه این هواپیماها به مجوز صادره از سوی دولت آمریکا نیاز دارند.

 

بوئینگ در سال ۲۰۱۶ پس از توافق هسته ای قرار داد فروش ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۷ میلیارد دلار به ایران ایر منعقد کرده بود.

 

در همین حال وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است مجوز برای هواپیما بوئینگ به ایران پس از دوره ۹۰ روزه لغو خواهد شد.

 

این در حالی است که شرکت هواپیمایی اروپایی ایرباس روز سه شنبه پیش از تصمیم دونالد ترامپ اعلام کرده بود پس از اعلام نظر رییس جمهوری آمریکا تصمیم گیری خواهد کرد.

 

وزارت خزانه داری آمریکا می گوید که برهه ۹۰ روزه در ششم اوت به پایان می رسد و پس از آن مجوز معاملات شرکت های تجاری آمریکایی با ایران لغو خواهد شد.

 

این در حالی است که یک منبع مطلع به رویترز گفته است، مجوز بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران تا سپتامبر ۲۰۲۰ اعتبار داشت.

 

دنیس مویلنبرگ، مدیرعامل بوئینگ دو هفته پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: «ما هیچ تحویلی به ایران که بخشی از برنامه تولید امسال این شرکت باشد نداریم، در نتیجه این تحویل‌ها طبق پروسه دولت آمریکا به تاخیر افتاده است».

 

او در عین حال تاکید کرده بود که از بابت پیش‌نرفتن قرارداد با ایران مطابق برنامه از پیش تعیین شده، بوئینگ به مشکلی برنخواهد خورد.

 

بوئینگ طبق برنامه می بایست در اردیبهشت ماه ۹۷ ، ماه جاری، اولین هواپیما که مدل بوئینگ ۷۷۷ است را به ایران ایر تحویل می داد.

مهر

تحریم‌های تجاری آمریکا ۱۳۰ میلیارد دلار برای کوبا هزینه داشته است

به گزارش رویترز، یک کمیسیون اقتصادی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، تحریم‌های تجاری و مالی غیرمنصفانه آمریکا علیه کوبا بر اقتصاد این کشور در طول حدود ۶۰ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد دلار هزینه تحمیل کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

بررسی لایحه تحریم فروش تسلیحات نظامی به ترکیه در کنگره آمریکا

در پیش‌نویس لایحه بودجه دفاعی آمریکا قرار شده است که تا زمانی که پنتاگون گزارش کاملی از روابط نظامی ترکیه با آمریکا ارائه دهد، از فروش هر گونه تجهیزات بزرگ نظامی به ترکیه جلوگیری شود.

ادامه

امریکا, تحریم, ترکیه, جهان, خبر

وال‌استریت‌ژورنال از گسترش حمایت از تحریم ایران در اتحادیه اروپا خبر داد

علی‌رغم عدم اجماع میان اعضای اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه لوکزامبورگ برای توافق در خصوص تحریم‌ ایران، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال از گسترش حمایت‌ها در بروکسل برای اعمال این تحریم‌ها خبر داده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, ایران, تحریم, خبر