امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در کاخ الیزه با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین بعد از ظهر دوشنبه ششم مه (۱۷ اردیبهشت) به وقت محلی در ... امضا نزدیک به ۲۰سند همکاری دوجانبه در دیدار شی جین‌پینگ با ماکرون

ادامه

استقلال, جهان, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, فرانسه, گزارش

در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

داده‌های اخیر دولت ژاپن در مورد میلیون‌ها خانه خالی از یکی دیگر از تبعات رشد جمعیت منفی در این کشور آسیایی پرده برداشت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ژاپن در حال حاضر یکی از پیرترین کشورهای جهان است. میانگین سنی این کشور نزدیک به ۴۹ سال است درحالیکه سال‌هاست دولت ژاپن تلاش می‌کند تا با ... در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

ادامه

جهان, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

کره‌شمالی: موشک آزمایش شده می‌تواند سراسر خاک آمریکا را هدف قرار دهد

به‌ گزارش ‌ایسنا، بر اساس این گزارش، کره‌شمالی اعلام کرد که آزمایش موشکی اخیر این کشور با موفقیت انجام شده است و این موشک پس از ۵۳ ‌دقیقه پرواز در ارتفاع ۴,۴۷۵ کیلومتری، ۹۵۰ کیلومتر را طی کرده است و با موفقیت به هدف مورد نظر اثبات کرده است.

 

کره شمالی اعلام کرد که موشک بالستیک آزمایش شده از نوع هواسونگ – ۱۵ بوده است.

 

از سوی دیگر شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیز گزارش داد، کارشناسان اعلام کرده‌اند که موشک بالستیک بین‌قاره‌ای آزمایش شده توسط کره شمالی امکان هدف قرار دادن واشنگتن و بسیاری از نقاط دیگر در ایالات متحده را دارد.

 

کره‌شمالی یک موشک بالستیک دیگر آزمایش کرد

 

خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی به نقل از مقام‌های نظامی این کشور از شلیک آزمایشی یک موشک بالستیک دیگر توسط کره‌شمالی خبر داده است.

 

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، موشک آزمایش شده از نوع قاره پیما بوده و پس از طی مسیری در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر در جنوب دریای ژاپن به آب افتاده است.

 

آن طور که مقام‌های نظامی آمریکا می‌گویند، این موشک توانسته به لحاظ مدت زمان پرواز (۵۱ دقیقه) و رسیدن به ارتفاع جوی (حدود ۴۵۰۰ کیلومتر) از پیشرفت برنامه موشکی پیونگ یانگ حکایت داشته باشد.

 

به گفته مقام‌های نظامی کره‌جنوبی، این موشک از منطقه پیونگ سانگ، واقع در جنوب استان پیونگان شلیک شده است.

 

همزمان، ژاپن می‌گوید این موشک که حدود ۵۰ دقیقه در آسمان پرواز کرده است برخلاف دو موشکی که در تابستان گذشته از آسمان شمال ژاپن عبور کردند، وارد حریم هوایی این کشور نشده است.

 

کره‌شمالی در چند ماه گذشته بارها آزمایش‌های موشکی انجام داده بود اما در چند ماه گذشته و پس از بالا گرفتن تنش کلامی میان رهبر این کشور، کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، این کشور آزمایش جدیدی انجام نداده بود.

 

این کشور طی دو پرتاب آزمایشی که اواسط تابستان امسال انجام داد موفق شد رکورد جدیدی برای موشک‌های بالستیک خود ثبت کند و مدعی شد اکنون قادر است خاک ایالات متحده را با موشک‌های خود هدف قرار دهد.

 

کاخ‌سفید هم گزارش کرد، دونالد ترامپ هنگامی که هنوز این موشک در آسمان بوده، در جریان این آزمایش موشکی قرار گرفته است.

 

واکنش‌ها

 

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به پرتاب بلندپروازترین موشک قاره پیمای بالستیک کره شمالی می‌گوید این اقدام تهدیدی علیه جهان است.

 

ماتیس پس از آنکه دونالد ترامپ و دیگر مقام های ارشد دولت را در جریان این تحول گذاشت، در محوطه کاخ سفید اظهار نظر کرد.

 

او گفت: صادقانه بگویم ارتفاعی که این موشک به آن رسید از موشک های قبلی آنها بیشتر بود. کره شمالی در حال ساختن موشک های بالستیکی است که همه نقاط جهان را تهدید می‌کند.

 

دولت ژاپن نیز اعلام کرد، هرگز ادامه رفتار تحریک آمیز کره شمالی را نخواهد پذیرفت و شینزو آبه، نخست وزیر این کشور خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

 

اتحادیه اروپا این پرتاب را نقض غیرقابل قبول تعهدات بین المللی کره شمالی توصیف کرد و سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز آن را اقدامی بی خردانه خواند.

 

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی نیز در گفتگوی تلفنی باترامپ گفت: به نظر می‌رسد تکنولوژی موشکی کره شمالی پیشرفت داشته است.

 

دفتر رئیس‌جمهور کره جنوبی اعلام کرد که رهبران دو کشور قرار است مذاکرات بیشتری درباره پاسخ به اقدام اخیر کره شمالی داشته باشند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی به سرعت خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در مورد آزمایش امروز موشک بالستیک پیونگ‌یانگ شدند که وزارت دفاع ژاپن می‌گوید احتمالاً در منطقه اقتصادی ژاپن در دریا سقوط کرده است.

 

اعضای شورای امنیت قرار است جلسه علنی را حدود ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی برگزار کنند.

 

از نوامبر سال گذشته میلادی شورای امنیت سازمان ملل صادرات از کره شمالی را به شکل گسترده‌ای ممنوع کرده و واردات به این کشور نیز به شدت محدود شده است که این مساله ضربه‌ای سخت بر پیکره اقتصاد شکننده این کشور است.

 

آزمایش موشکی اخیر کره شمالی سومین آزمایش موفقیت آمیز این کشور است و موشکی است که می‌تواند به آمریکا برسد.

 

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز خواستار اقدامات بیشتر برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی شده است.

منبع ایسنا

خودکشی مقام ارشد ارتش چین در بحبوحه تحقیقات فساد

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ژانگ یانگ، یکی از اعضای سابق کمیسیون مرکزی ارتش چین به خاطر ارتباط با گیو بوکسیونگ و شو کایهو، ژنرال‌های برکنار شده ارتش چین تحت تحقیق قرار داشت.   خبرگزاری شینهوا به نقل از کمیسیون مرکزی ارتش چین گفت: این تحقیقات ثابت کرد که ژانگ یانگ به شدت قوانین و مقررات ... خودکشی مقام ارشد ارتش چین در بحبوحه تحقیقات فساد

ادامه

جهان, چین, خبر, فساد

بمب‌افکن‌های هسته‌ای چین به‌حالت آماده‌باش کامل درآمدند

به گزارش اِکسپرس، به دنبال تداوم تنش آفرینی های واشنگتن، بمب افکن‌ های هسته‌ ای چین به حالت آماده باش کامل درآمدند.   بر اساس این گزارش، چین بمب افکن‌ های هسته ای خود را ۲۴ ساعته به حالت آماده باش درآورده است.   اِکسپرس در ادامه تأکید کرد که پس از پرواز یک اسکادران ... بمب‌افکن‌های هسته‌ای چین به‌حالت آماده‌باش کامل درآمدند

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, کره شمالی

رزمایش کره جنوبی و آمریکا با ۲۳۰ جنگنده، شامل رادار گریزهای اف ۲۲ و اف ۳۵

به گزارش خبرگزاری یونهاپ در روز شنبه، این رزمایش روزهای چهارم تا هشتم دسامبر برگزار می شود و صدها جنگنده از دو کشور در آن شرکت خواهند کرد.   فرماندهی نیروی هوایی آمریکا امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد دستکم ۱۲ هزار نیروی نظامی این کشور در این رزمایش سالانه که با نام ‘ویجیلانت’ ... رزمایش کره جنوبی و آمریکا با ۲۳۰ جنگنده، شامل رادار گریزهای اف ۲۲ و اف ۳۵

ادامه

امریکا, جهان, خبر, کره جنوبی, کره شمالی

کره شمالی و کوبا درخواست‌های یکجانبه و خودسرانه آمریکا را رد کردند

به گزارش خبرگزاری رویترز، کوبا اعلام کرده است که وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه با همتای کره شمالی خود دیدار داشته و هر دو طرف درخواست‌های یکجانبه و خودسرانه آمریکا را رد کرده‌اند.   این گزارش افزود: وزرای خارجه دو کشور نگرانی خود را نسبت به تشدید تنش در شبه جزیره کره اعلام کرده ... کره شمالی و کوبا درخواست‌های یکجانبه و خودسرانه آمریکا را رد کردند

ادامه

امریکا, جهان, خبر, کره شمالی, کوبا