راهپیمایی هزاران نفری حامیان عمران خان در اسلام‌آباد + فیلم

هزاران معترض در نزدیکی اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان در حمایت از عمران خان دست به راهپیمایی زده و خواستار آزادی وی شدند. به گزارش ایسنا، حزب «تحریک انصاف پاکستان» به رهبری «عمران خان» نخست‌وزیر برکنار شده این کشور برای نخستین بار از مه ۲۰۲۳ در حالی این راهپیمایی بزرگ را برگزار کرد که اسلام‌آباد چندین بار ... راهپیمایی هزاران نفری حامیان عمران خان در اسلام‌آباد + فیلم

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, تروریسم, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, فساد, فیلم

مصاحبه اختصاصی «نامهٔ مردم» با رفیق نثار احمد، نمایندهٔ ارشد حزب کمونیست بنگلادش

رخدادهای اخیر در بنگلادش با اعتراض دانشجویان و جوانان به تعیین سهمیهٔ شغلی و استخدامی بیش از حدّ برای بازماندگان و خانواده‌های مبارزان شرکت‌کننده در جنگ استقلال آن کشور آغاز شد. در نهایت، در پی خیزشی توده‌یی در واکنش به اوضاع عمومی اقتصادی-اجتماعی آن کشور، شیخ حَسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، روز دوشنبه ۱۵ مرداد به هند ... مصاحبه اختصاصی «نامهٔ مردم» با رفیق نثار احمد، نمایندهٔ ارشد حزب کمونیست بنگلادش

ادامه

آزادی, آفریقا, آمریکا, آمریکای لاتین, استعمار, استقلال, اقتصادی, امپریالیسم, انگلیس, بانک جهانی, پاکستان, جنوب آسیا, جوانان, دانشجویی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, طبقه کارگر, کمونیسم, لنین, نئولیبرالیسم

پکن از انتخاب مردم بنگلادش حمایت کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه به سیاست عدم دخالت در امور کشورها پایبند است، تصریح کرد: ما به انتخاب مردم بنگلادش احترام گذاشته و از آن حمایت خواهیم کرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، مائو نینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد تشکیل دولت موقت در بنگلادش، اظهار ... پکن از انتخاب مردم بنگلادش حمایت کرد

ادامه

بنگلادش, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, مشارکت راهبردی, هندوستان

نخست‌وزیر بنگلادش به هندوستان فرار کرد

شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد که در پی ادامه ناآرامی‌ها و تظاهرات خیابانی معترضان در بنگلادش، نخست‌وزیر این کشور استعفا کرد و به هندوستان گریخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، رسانه‌های محلی بنگلادش با انتشار تصاویری اعلام کردند که «شیخ حسینه»، نخست‌وزیر این کشور دقایقی پیش استعفای خود را اعلام و با بالگرد ... نخست‌وزیر بنگلادش به هندوستان فرار کرد

ادامه

اعتراضات اجتماعی, انگلیس, بنگلادش, جنوب آسیا, جهان, فیلم, هندوستان

آمریکا: هند هرگز متحد ما نخواهد بود

معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که هند هیچگاه متحد و شریک رسمی آمریکا نخواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «کرت کمپبل» معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که هند یک قدرت بزرگ است اما هرگز متحد یا شریک آمریکا نخواهد بود. معاون وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در جلسه ... آمریکا: هند هرگز متحد ما نخواهد بود

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنوب آسیا, جهان, روسیه, گزارش, هندوستان

یک مجله آمریکایی از دو «دستاورد» سازمان (سیا) در افغانستان، مواد مخدر و سازمان تروریستی «القاعده» می‌نویسد

ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ به اسم مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و این جنگ ۲۰ سال به طول انجامید. طی این دوره جنگ و درگیری در افغانستان، اقتصاد آن ورشکسته شد و مردمش آواره شدند.

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ پس از خروج نیروهای آمریکا افغانستان باز هم در آشفتگی باقی ماند. نتیجه حضور به اصطلاح «ضدتروریستی» ایالات متحده این بود که تروریسم بیشتری ایجاد شد و شمار سازمان‌های تروریستی محلی به جای آنکه کاهش یابد افزایش یافت.

از سوی دیگر، تجهیزات ارتش آمریکا با ارزش میلیاردها دلار در افغانستان باقی ماند و بسیاری از آنها به دست سازمان‌های تروریستی افتاده به گونه‌ای که شبح ترور در این کشور، خارومیانه و جهان از بین نرفته است.

طبق گزارش وزارت دفاع آمریکا، از سال ۲۰۰۵ تا آگوست ۲۰۲۱ یعنی قبل از خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان، آمریکا حدود ۱۸ میلیارد دلار کمک به صورت تجهیزات نظامی به نیروهای دفاع ملی و منیتی افغانستان ارائه کرده بود.

هنگامی که ارتش آمریکا از افغانستان خارج شد، دستکم هفت میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات پیشرفته در افغانستان باقی ماند. دلیل اینکه چرا این موضوع توجه جامعه بین‌الملل را به خود جلب کرد این است که برخی سربازان طالبان با در دست داشتن تسلیحات آمریکایی و سوار بر خودروهای «هاموی» اقدام به گشت زنی در شهرها می‌کردند. همچنین آنها از تجهیزات نظامی باقی مانده از ارتش ایالات متحده در فرودگاه بین‌المللی کابل نیز استفاده می‌کردند.

گزارش مذکور تاکید می‌کند با توجه به شمار بالای تسلیحات مرگبار باقی مانده در افغانستان، جلوگیری از افتادن این تسلیحات به دست سازمان‌های تروریستی دشوار است و همین تهدید امنیتی بزرگی را برای داخل افغانستان و کشورهای همسایه ایجاد می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد هنگامی که ارتش آمریکا در آغاز قرن کنونی به افغانستان حمله کرد، تعداد سازمان‌های تروریستی تک رقمی بود. همین تعداد هنگام خروج ارتش ایالات متحده به بیش از ۲۰ عدد افزایش یافت.

در عین حال، حدود ۲.۶ میلیون پناهجو نیز پس از خروج ارتش آمریکا، افغانستان را ترک کردند.

پس از سال‌ها جنگ، افغانسان همچنان درگیر معضلات فراوان است؛ اقتصاد آن در رکود و مردمش در شرایط آشفته‌ای به سر می‌برند. از میان پناهجویان افغان که بخاطر جنگ آواره شدند شماری به کشورهای همسایه یا حتی دورتر گریخته‌اند تا از گرسنگی و مرگ نجات یابند.

جنگ طولانی و خروج مردم از این کشور به شکل زیادی نیروی کار در سن مناسب را کاهش داده است. آنهایی که باقی مانده‌اند هم به سختی می‌توانند کار پیدا کنند. اقتصاد عقب افتاده افغانستان و سیستم صنعتی به هم ریخته آن دیگر برای حمایت از احیای اقتصادی این کشور کافی نیست.

همانطور که یکی از مقامات افغان گفته، برای بسیاری از جوانان تنها راه باقیمانده سلاح در دست گرفتن است. این مقام افغان همچنین تاکید کرده که افغانستان حالا به لاس وگاس ترویست‌ها، تندروها و افراط‌گراها تبدیل شده است.

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد با گذشت بیش از یکسال از خروج آمریکایی‌ها، ۲۴ میلیون نفر از جمعیت ۴۰ میلیونی افغانستان نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند و بیش از نیمی از این نیازمندان، کودکان هستند.

همچنین گزارش شده که حدود سه میلیون کودک در افغانستان با سوءتغذیه شدید که بیشتر ناشی از گرسنگی طولانی است، مواجه‌اند.

تعداد زیاد مین‌ها و بمب‌های منفجر نشده که سالهاست در این کشور به دلیل جنگ به جا مانده تهدیدی جدی برای مردم افغانستان به خصوص کودکان محسوب می‌شود.

بر اساس آمارها، طی اشغال ۲۰ ساله ارتش آمریکا، ۲۶ هزار کودک کشته و ۳۴ هزار کودک نیز به دلیل جراحت‌های ناشی از جنگ معلول شده‌اند.

پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا، ماهانه مردم به خاطر بمب‌ها و مین‌های به جامانده کشته یا زخمی می‌شوند.

وقتی آمریکا در آگوست ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد این کشور همچنان یک کشور بزرگ مواد مخدر بود. بر اساس گزارش‌ها، افغانستان تولید، فرآوری و ارسال ۹۰ درصد کل تولید مواد مخدر جهان را در دست دارد.

افغانستان به عنوان کشور تولیدکننده تریاک، به محلی برای معتادان هر چه بیشتر به مواد مخدر تبدیل شده و مشکلات عدیده ناشی از برداشت تریاک و تجارت مواد مخدر به وجود آمده است.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های غربی و تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان آمریکایی، ایالات متحده نیروی پیش برنده مشکل مواد مخدر در افغانستان به حساب می‌آید.

طبق گزارش‌ها، حدود ۱۰ درصد جمعیت افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند و این وضعیت پس از خروج ارتش آمریکا بدتر شده است.

افغانستان در حال دست و پنجه نرم کردن با فروپاشی اقتصادی ناشی از سال‌ها جنگ و تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است.

بسیاری از خانواده‌ها که به سختی می‌توانستند امورات خود را بگذرانند حالا در مشکل قرار دارند. در نتیجه، هر روز تعداد بیشتر و بیشتری در این کشور از مواد مخدر استفاده می‌کنند تا از درد واقعیت فرار کنند. گزارش شده که کابل پایتخت افغانستان پر از معتاد است و گاه و بیگاه صدها نفر را می‌توان در پارک‌ها، زیرپل‌ها و دیگر نقاط دید که در حال مصرف مواد مخدر هستند.

پس از یورش نظامی آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱، تولید و تجارت مواد مخدر در این کشور بسرعت افزایش یافت. یکی از مقامات سازمان ملل در افغانستان می‌گوید مردم این کشور دهه‌ها جنگ، فقر، بیکاری، آسیب‌ پساجنگ را به همراه دسترسی آسان به مواد مخدر تجربه کرده‌اند و به همین خاطر است که افغانستان شمار زیادی معتاد دارد.

مجله آمریکایی « Geopolitical Observation» در مقاله‌ای تحت عنوان «هروئین افغانستان و سازمان سیا» تاکید کرد که دو «دستاورد» کار سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در افغانستان برای سالها، مواد مخدر و سازمان تروریستی «القاعده» است.

عمران خان: برکنار شدنم نتیجه فشار و توطئه آمریکایی‌ها بود

روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ و همزمان با سفر عمران خان نخست سابق پاکستان به روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین، درست زمانی که عمران خان در مسکو حضور داشت، روسیه عملیات نظامی علیه اوکراین را شروع کرد و حالا عمران خان معتقد است همین موضوع یکی از بهانه‌های آمریکایی‌ها برای اعمال فشار علیه پاکستان و ... عمران خان: برکنار شدنم نتیجه فشار و توطئه آمریکایی‌ها بود

ادامه

آمریکا, اوکراین, پاکستان, تحلیل, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, سازمان ملل, هندوستان

عفو بین‌الملل؛ برخورد زن‌ستیزانه طالبان مصداق جنایت علیه بشریت است

عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ خود عملکرد طالبان در قبال زنان افغانستان را مصداق جنایت علیه بشریت و آزار جنسیتی مستقیم علیه زنان عنوان کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از ایندیپندنت، در گزارش تازه عفو بین‌الملل آمده است که از سال ۲۰۲۱ به این‌سو، برخلاف وعده‌های اولیه طالبان درمورد احترام به حقوق زنان، ... عفو بین‌الملل؛ برخورد زن‌ستیزانه طالبان مصداق جنایت علیه بشریت است

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تبعیض جنسیتی, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, سازمان ملل, گزارش

ماجرای حق آبه هیرمند چیست و چرا تا کنون محقق نشده است؟

مسئولان کشور افغانستان چه پیش از طالبان و چه بعد از به قدرت رسیدن طالبان، همواره با بهانه تراشی‌هایی از تحویل حق آبه ایران در هیرمند خودداری می کردند و کار به جایی رسید که با احداث سازه هایی، مسیر طبیعی روان آب ها به سمت ایران را نیز منحرف کردند. به گزارش طنین؛ بر ... ماجرای حق آبه هیرمند چیست و چرا تا کنون محقق نشده است؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, انگلستان, ایران, جنوب آسیا, حقوق بشر, خاورمیانه, محیط زیست, مقاله

تشکیل «جوخه ویژه» برای بازداشت رهبران حزب عمران خان در پاکستان

رسانه‌های پاکستانی امروز (چهارشنبه) گزارش دادند، پلیس این کشور یک “جوخه ویژه” را برای دستگیر کردن مقام‌های ارشد حزب اپوزیسیون “تحریک انصاف” که به عمران خان تعلق دارد، تشکیل داده است. به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی آری نیوز (ARY News) گزارش داد، این جوخه شامل “نیروهای ویژه” است اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه ... تشکیل «جوخه ویژه» برای بازداشت رهبران حزب عمران خان در پاکستان

ادامه

پاکستان, جنوب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر