واشنگتن: تقویت روابط چین با روسیه، امیدها به بهبود رابطه با آمریکا را زیر سوال می‌برد

آمریکا اعلام کرد که با توجه به تقویت روابط چین با روسیه، امکان بهبود روابط پکن-واشنگتن وجود ندارد. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک،‌ آمریکا اعلام کرد که با توجه به تقویت روابط چین با روسیه، امکان بهبود روابط پکن-واشنگتن وجود ندارد. ایالات متحده روز گذشته -پنج‌شنبه- اعلام کرد که رئیس‌جمهوری چین نمی‌تواند روابط ... واشنگتن: تقویت روابط چین با روسیه، امیدها به بهبود رابطه با آمریکا را زیر سوال می‌برد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تحلیل, جنگ سرد, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

رسانه فنلاندی: غرب باید توسعه خودروهای برقی را از چین بیاموزد

پرتیراژترین روزنامه فنلاند «هلسینگین سانُمات» روز سه‌شنبه ۱۴ مه با انتشار سرمقاله‌ای اعلام کرد که در مواجهه با موفقیت خودروهای برقی چین، کشورهای غربی باید از این کشور بیاموزند. خودروهای برقی چین از نظر کیفیت شروع به پیشی گرفتن از خودروهای غربی کرده‌اند. محدود کردن چین روند گذار غرب به سوی عاری شدن از سوخت‌های ... رسانه فنلاندی: غرب باید توسعه خودروهای برقی را از چین بیاموزد

ادامه

آمریکا, اروپا, جهان, چین, شرق, شرق آسیا, غرب, فنلاند, گزارش

بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مسئله «چین واحد» صراحتا عنوان کرد که این اتحادیه، جزیره خودگردان تایوان را به عنوان «کشور» به‌رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت. به گزارش ایسنا، همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و ... بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا ۱ گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» ... گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

کره شمالی نسبت به عواقب فاجعه‌بار رزمایش کره‌جنوبی و آمریکا هشدار داد/ کره شمالی موشک‌های کوتاه‌برد شلیک کرد

کره‌شمالی امروز (جمعه) برگزاری رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا را محکوم کرد و هشدار داد که در صورت اجرای این رزمایش ممکن است با عواقب فاجعه‌بار روبرو شوند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی (KCNA)، دولت کره‌شمالی امروز (جمعه ۲۸ اردیبهشت) رزمایش نظامی مشترک سئول و واشنگتن را که برگزاری آن برای ماه اوت ... کره شمالی نسبت به عواقب فاجعه‌بار رزمایش کره‌جنوبی و آمریکا هشدار داد/ کره شمالی موشک‌های کوتاه‌برد شلیک کرد

ادامه

آمریکا, تشنج‌ زایی, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

تاکید ملانشون بر «چین واحد» و تحریک‌آمیز خواندن سفر پلوسی به تایوان

“ژان لوک ملانشون” رهبر بزرگترین ائتلاف نمایندگان مخالف سیاست‌های رئیس جمهور فرانسه در پارلمان این کشور موسوم به “نوپس”، سفر “نانسی پلوسی” رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را تحریک‌آمیز دانست و بر سیاست چین واحد تاکید کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه لوموند، این چهره سیاسی که چندین دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شده و شگفتی انتخابات ۲۰۲۲ لقب گرفت، در بحبوحه تنش‌های ناشی از سفر پلوسی به تایوان، در پست هفتگی وبلاگ خود با اشاره به اینکه تایوان جزئی از چین واحد است، بر وجود “تنها یک چین” تاکید کرد.

 

ملانشون در ادامه علیرغم انتقادها از این موضع‌گیری، از سیاست خود دفاع کرد و سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را یک حرکت “تحریک‌آمیز” توصیف و تکرار کرد که “تنها یک چین وجود دارد.”

 

وی اظهار داشت که از واکنش‌های بسیار عجیب و فریادهای ظالمانه منتقدانش متعجب شده و این در حالی است که “نباید جبهه جنگ جدیدی بخواهیم.”

 

رهبر حزب “فرانسه تسلیم ناپذیر” ایالات متحده را به “گشودن یک جبهه جدید” متهم و تاکید کرده است که “چینی‌ها مشکل را بین خودشان حل خواهند کرد و هیچ نتیجه معقول دیگری ممکن نیست.”

 

ملانشون تاکید دارد: “من فقط دکترین ثابت فرانسه از سال ۱۹۶۵ را در مورد چین تکرار کرده‌ام. تنها یک چین وجود دارد.”

 

رهبر “اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی” موسوم به ائتلاف “نوپس” اضافه کرد: این سیاست توسط موافقت‌نامه‌های بین‌المللی پذیرفته شده توسط کشور ما و اعضای سازمان ملل‌ تنظیم می‌شود و چین و ایالات متحده متعهد می‌شوند که به حاکمیت و وحدت ارضی یکدیگر احترام بگذارند.

 

روزنامه لوموند با اشاره به سابقه موضع‌گیری ملانشون نسبت به تایوان، یادآوری کرده است که این چهره سیاسی در سال ۲۰۲۱ هنگام بحث در مورد پیشنهاد قطعنامه‌ای در مجمع ملی به نفع گنجاندن تایوان در حوزه سازمان‌های بین‌المللی، نسبت به این رویکرد واکنش نشان داده بود.

 

ابتکار رئیس نمایندگان پارلمان آمریکا که به عنوان بخشی از یک تور آسیایی انجام شد، توسط چین به عنوان حمایت از مدافعان استقلال تایوان و نادیده گرفتن تعهد ایالات متحده برای برقرار نکردن روابط رسمی با این جزیره تلقی می‌شود.

 

تحلیلگران معتقدند که سفر اخیر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان که با مخالفت شدید چین همراه بود، یک تخطی‌ جدی از اصول “چین واحد” را به همراه داشت و به نظر می‌رسد تاثیر جدی بر روابط سیاسی دو کشور خواهد گذاشت.

رایزنی وانگ یی و لاوروف درباره ایران و تقابل با قلدری آمریکا

وزرای امور خارجه روسیه و چین در حاشیه نشست آسه‌آن دیدار و برنامه هسته‌ای ایران و مقابله با قلدری آمریکا را به بحث گذاشتند.

ادامه

آ. سه. آن, امریکا, اورآسیا, اوکراین, ایران, بریکس, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

شکست قایق‌های توپدار آمریکا در برابر چین مجهز به هزاران موشک قاتل

وبگاه نظامی آمریکایی همزمان با تشدید تنش بین چین و تایوان و آمریکا نوشت، چین به لطف هزاران موشک خود در جنگ محتمل، آمریکا را شکست خواهد داد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, عراق