یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چینی

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) امروز اعلام کرد که ماهواره «کوئه‌کیائو-۲» اخیرا آزمایش‌های ارتباط در مدار را به خوبی پشت سر گذاشته است. به گزارش خبرگزاری سی جی تی ان، سازمان ملی فضایی چین با اعلام ماموریت «کوئه‌کیائو-۲» گفت: کارکرد‌ها و عملکرد «کوئه‌کیائو-۲» الزامات ماموریت را برآورده می‌کند و می‌تواند خدمات ارتباطی رله را برای ... پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چینی

ادامه

چین, خبر, دانش, شرق آسیا

رسانه‌های آمریکایی: صنعت خودروهای الکتریکی چین کارآمدتر از غربی‌ها

رسانه آمریکایی بلومبرگ اخیرا گزارش داد که سازندگان صنعت خودروهای برقی چین کارآمدتر از همتایان خود در اقتصادهای توسعه یافته هستند و به اصطلاح مشکل «مازاد ظرفیت» ندارند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ در دوره‌های اخیر، اقتصادهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده و اروپا، چین را به «مازاد ظرفیت» متهم کرده‌اند و گفته‌اند که این امر ... رسانه‌های آمریکایی: صنعت خودروهای الکتریکی چین کارآمدتر از غربی‌ها

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, جهان, چین, خبر, ژاپن, غرب, کره جنوبی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین با موفقیت ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را پرتاب کرد که در تشخیص محیط زیست، پیشگیری و کاهش بلایا و سایر زمینه‌ها استفاده خواهد شد. به نقل از خبرگزاری شینهوا، چین در ساعت ۶:۵۱ صبح روز چهارشنبه (۲۷ مارس) ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با استفاده از موشک حامل اصلاح شده Long March-۶ در مرکز پرتاب ماهواره تایوان به ... چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

ادامه

تایوان, جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا, فیلم

۱۶۰ کشور به جنگ فناوری چین علیه غرب در زمینه مواد غذایی می‌پیوندند

سامانه پیشرو نظارت کشاورزی چین CropWatch که با تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای و ایستگاه‌های زمینی به عنوان ابزاری ارزشمند برای تحقق امنیت غذایی شناخته شده، اکنون در ۱۶۰ کشور که پیش از این در این زمینه به آمریکا و اروپا متکی بودند، کاربرد یافته است.

به گزارش ایرنا از تارنمای ساوت چاینا مورنینگ پست، سامانه نظارت کشاورزی چین کشورهای در حال توسعه را به اطلاعاتی مجهز می‌کند که می‌توانند نوسانات بازار را بهتر مدیریت کنند. پیش از این بسیاری از کشورها به گزارش‌های آمریکا و اروپا متکی بودند، اما این گزارش‌ها امکان دسترسی به داده های اصلی را نمی‌داد.

سامانه پیشرو نظارت بر کشاورزی از راه دور چین، ابزاری در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می‌دهد تا سد اطلاعات را در کشاورزی بشکنند و قوانین غذایی تحت سلطه غرب را به چالش بکشند.

دیده بان محصول اولین بار در سال ۱۹۹۸ توسط تیمی از آکادمی علوم چین تهیه شد. این سامانه ابتدا برای کاربرد داخلی ساخته شد، اما اکنون به یک ابتکار جهانی تبدیل شده و در بسیاری از کشورها در سراسر جهان محبوبیت یافته است.

این سامانه داده‌های ماهواره‌ای و ایستگاه های زمینی را تجزیه و تحلیل و شناختی از محصولات کشاورزی و تغییرات زیست محیطی فراهم می‌کند، تحلیل روندی از کشاورزی ارایه می‌کند و چندین بار در سال بولتنی در زمینه روندهای کشاورزی منتشر می‌کند.

بسیاری از کشورها برای پیش‌بینی افزایش و کاهش قیمت مواد غذایی در بازار جهانی به دو سامانه نظارت کشاورزی از راه دور که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اداره می‌شود، اتکا داشتند.

آکادمی علوم چین در بیانیه ماموریت خود در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد: طراحی سامانه دیده بان محصول به چین امکان داد در تصمیم‌گیری های بازار، فریب اطلاعات خارجی را نخورد.

اکنون این تیم درصدد انتقال این فناوری به کشورهای در حال توسعه برآمده است.

در ماه اوت این تیم با مشارکت کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد)، کارگاهی را در مورد اجرا و پیشرفت این سامانه در موریس برای ده‌ها کشور برگزار کرد.

وو بینگ فانگ رییس تیم دیده بان محصول و استاد آکادمی علوم چین گفت: امنیت غذایی نیازمند شفافیت اطلاعات است.

وی بر این باور است که نوسانات قیمت غذا عمدتا ناشی از گمانه زنی‌های بازار است و دسترسی نداشتن به اطلاعات بر تصمیم‌گیری در برنامه‌ریزی کشاورزی و واردات و صادرات محصولات تاثیر می‌گذارد.

بیشتر کشورها فناوری یا منابع لازم برای راه اندازی سامانه نظارت بر تولید محصولات کشاورزی خود را ندارند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا سازمان ملل گفت: برآوردهای دقیق در مورد تولیدات کشاورزی حتی برای کشورهای بسیار پیشرفته هم یک چالش است.

وی افزود: کشورهای درحال توسعه برای درک کشاورزی، با چالش‌های مختلفی در رابطه با کمبود ظرفیت تحلیل و برآورد دقیق تولید خود و همچنین کمبود منابع برای اجرای تحلیل‌ها روبرو هستند.

لیندا سی محقق موسسه بین‌المللی تجزیه و تحلیل سامانه‌های کاربردی گفت: کمبود داده‌ها و منابع برای جمع آوری و تجزیه تحلیل و تخصص یا ظرفیت پردازش داده‌ها، چالش‌های اصلی برای نظارت کشاورزی است.

سامانه دیده بان محصول مجموعه گسترده‌ای از شاخص‌ها را در مقیاس جهانی، ملی و منطقه‌ای شامل بارندگی، سطح محصول، شدت بهره برداری از زمین، دمای هوا را ترکیب می‌کند.

این سامانه از نظارت ماهواره‌ای و زمینی برای تجزیه و تحلیل تولید و شرایط کشورهایی که بیش از ۸۰ درصد تولید غلات جهان را دارند، بهره می‌گیرد.

بر اساس اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو)، نظارت بر محصولات کشاورزی که این سامانه فراهم می‌کند، نوسانات بازار مواد غذایی را کاهش می‌دهد و برای اینکه کشورها شاخص‌ها را براساس نیازهایشان تهیه کنند، قابل تنظیم است.

در سال ۲۰۲۰، این سامانه مشارکتی را با آنکتاد برای تسهیل و تشویق نظارت کشاورزی ۱۴ کشور در حال توسعه اعلام کرد که شامل ارائه آموزش کاربرد این سامانه و نیز سفارشی کردن آن براساس نیازهای خاص هر کشور است.

این مشارکت توسط اتحادیه سازمان‌های علمی بین‌المللی تامین می‌شود که به منظور پیوستن به شرکای علمی تحت ابتکار «یک پهنه یک راه» تأسیس شد.

نظارت بر محصولات غذایی اصلی مانند برنج، ذرت، سویا و گندم برای دستیابی به شفافیت بازار مهم است.

بر اساس اعلام آنکتاد، هدف از این مشارکت فائق آمدن بر چالش نبود ابزار و دسترسی به سامانه‌های نظارت کشاورزی برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای تحقق هدف توسعه پایدار پایان دادن به گرسنگی است.

شامیکا سیریمان مدیر فناوری و لجستیک آنکتاد گفت: فناوری‌هایی که در کشورهای در حال توسعه ایجاد می‌شوند، برای شرایط محلی و منابع اندک سایر کشورهای در حال توسعه مناسب ترند

وی برنامه دیده بان غذا را الگویی از همکاری جنوب- جنوب دانست و افزود: تمرکز این برنامه اجرای پایدار درازمدت توسط کشورهای مشارکت کننده و این واقعیت است که نشانگر انتقال واقعی دانش و فناوری است و این کشورها را قادر می‌سازد تصمیم‌های سیاسی را مبتنی بر داده‌ها اتخاذ کنند.

بر اساس اعلام موسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذا، ناتوانی در پیش‌بینی تغییرات قیمت مواد غذایی، واکنش تولیدکنندگان و سیاست گذاران را به تغییرات عرضه محصولات دشوار می‌سازد.

سامانه دیده بان محصولات به ذی‌سهمان اجازه می‌دهد بدون سرمایه گذاری بیشتر سخت افزاری و نرم افزاری به این سکو دسترسی داشته باشند که به گفته فائو، این مسئله محدودیت‌های اصلی در ایجاد ظرفیت نظارت بر محصولات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه است.

سامانه دیده بان محصولات به کشورها کمک می‌کند از تغییرات بالقوه در عرضه مواد غذایی ناشی از سیل، خشکسالی یا دیگر مسائل آگاه شوند و از قبل در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

طبق اعلام این سازمان، بهبود دسترسی به اطلاعات برای آرام کردن گمانه زنی‌ها در بازار جهانی مواد غذایی ضروری است.

موریس ۷۵ درصد مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و به همین علت در برابر شوک‌های خارجی آسیب پذیر است. خشکسالی، توفان‌ها و سیل تهدیدی برای تولیدات ناچیز کشاورزی این کشور است.

موریس برای ارتقای هشدار اولیه بلایای طبیعی و نیز تاثیرگذاری بر نحوه تجارت خود براساس نظارت بر تولید و عرضه جهانی اقدام به اجرای این سامانه کرد.

سامانه نوسانات قیمت ناشی از عرضه نامنظم محصولات را در بازار کاهش می‌دهد و به پایین آمدن هزینه واردات مواد غذایی کمک می‌کند.

موزامبیک قبل از اجرای این سامانه، برای کسب اطلاعات مورد نیاز به سایر کشورها متکی بود. این سامانه برای کمک به تامین نیازهای خاص این کشور تنظیم شده است.

سامانه دیده بان محصولات اکنون این کشور می‌تواند گزارش‌های ماهانه در مورد وضعیت کشاورزی خود را در فصل بارندگی منتشر کند.

تفاوت بین الگوی خدمات فنی ما و الگوی کنونی این است که وقتی کشورها فناوری مورد نیاز خود را فرامی‌گیرند، می توانند شرایط کشاورزی را براساس شرایط خاص کشور خود نظارت و کنترل کنند.

مشارکت با آنکتاد شامل سایر کشورهای آفریقا نظیر الجزایر، نیجریه، غنا و کنیا و مشارکت کنندگانی در آسیا مانند تایلند و لائوس است.

وی گفت در کارگاه ماه اوت یکی از مشکلات در مورد گزارش‌های نظارت محصولات، نداشتن دسترسی به کد و داده‌های زیربنایی بود که به این معناست که به سختی می‌توان نتایج را زیر سوال برد.

با سامانه نظارت محصول، کشورها می‌توانند با تجزیه و تحلیل‌های خود و نیز بررسی بولتن‌های تهیه شده توسط ذیسهمان در سراسر جهان، نگاه دقیق‌تری به اطلاعات ارایه شده داشته باشند.

در اولین دهه اجرای سامانه دیده بان محصول، این مرکز اعلام کرد که به پیش‌بینی بحران سویا در سال ۲۰۰۳ و هشدار اولیه به مسئولان مربوطه درچین کمک کرد.

بعداز گذشت یک دهه ذیسهمانان در بیش از ۱۶۰ کشور بولتن این سامانه را دریافت کردند و سازمان‌های جهانی آن را به عنوان ابزاری ارزشمند برای تحقق امنیت غذایی می‌شناسند.

این سامانه یکی از شرکای گروه ابتکار نظارت محصولات کشاورزی (GEOGLAM) است که توسط گروه ۲۰ وزیر کشاورزی در سال ۲۰۱۱ ماموریت یافت.

هدف از این ابتکار که شرکای ملی در سراسر جهان دارد، نظارت بر تولید جهانی ذرت، برنج، سویا و گندم و نیز ارایه اطلاعات برای بهبود شفافیت بازار است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تسلط کشورهای در حال توسعه به این فناوری، اطلاعات تولید غذا به طور شفاف به اشتراک گذاشته شود و تحریفات در بازار بین‌المللی غذا کاهش یابد.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفت: در حالی که نظارت از راه دور محصولات غذایی نقش مهمی در انطباق با مشکلات امنیت غذایی دارد، با این حال نیاز است بخشی از یک بسته گسترده‌تر باشد که گرسنگی و سوءتغذیه را در تمام اشکال آن در نظر می‌گیرد.

وی افزود: با علاقه فراوان به کار این سامانه نگاه می‌کنند و با اشتیاق منتظر همکاری با این تیم در آینده هستند.

روسیه چگونه موشک‌های هدایت شونده دقیق غربی را سرکوب می‌کند؟

سیستم جنگ الکترونیکی، سیگنال‌های جی پی اس مورد نیاز برای پرتاب‌های اکسکالیبور توسط اوکراینی‌ها را مسدود می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، ویکرام میتال، دانشیار دپارتمان مهندسی سیستم‌ها در آکادمی نظامی وست پوینت ایالات متحده، در مقاله‌ای برای مجله فوربس نوشت که سامانه‌های جنگ الکترونیک روسی “پل-۲۱″ (Pol-21) پرتابه‌های دقیق آمریکایی” اکسکالیبور ام ۹۸۲″ را سرکوب کرده ... روسیه چگونه موشک‌های هدایت شونده دقیق غربی را سرکوب می‌کند؟

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش

کره شمالی تصاویر پرتاب ماهواره نظامی خود به فضا را منتشر کرد

رسانه‌های رسمی کره شمالی تصاویر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نظامی این کشور به فضا را منتشر کردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های رسمی کره شمالی با انتشار تصاویری اعلام کردند که سومین تلاش پیونگ‌یانگ برای پرتاب ماهواره نظامی به فضا با موفقیت انجام شده است. ارتش کره جنوبی دیروز سه‌شنبه اعلام کرد ... کره شمالی تصاویر پرتاب ماهواره نظامی خود به فضا را منتشر کرد

ادامه

آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, دانش, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

روسیه در صدد آزمایش نسل جدیدی از موشک‌های فضایی

بنابر اعلام رسانه‌های روسی، پایگاه فضایی وستوچنی روسیه در حال آماده شدن برای آزمایش یک مدل از موشک‌های جدید آنگاراست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ آژانس روسی «روسکوسموس» (ROSCOSMOS) اعلام کرد که مقدمات آزمایش مدلی از موشک فضایی جدید آنگارا (Angara) در حال انجام است. در بیانیه‌ای که توسط این آژانس منتشر شد، آمده است: «پایگاه ... روسیه در صدد آزمایش نسل جدیدی از موشک‌های فضایی

ادامه

جنگ سرد, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

کره شمالی آزمایش تسلیحاتی جدیدی انجام داد

رسانه‌های رسمی کره شمالی اعلام کردند که که نوع جدیدی از موتورهای پیشرفته دارای سوخت جامد با موفقیت آزمایش کرده که در موشک‌های بالستیک میان‌برد استفاده می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه‌های رسمی کره شمالی بامداد امروز چهارشنبه اعلام کردند که پیونگ‌یانگ آزمایش زمینی موتورهای پیشرفته دارای سوخت جامد برای استفاده در نوع تازه‌ای از ... کره شمالی آزمایش تسلیحاتی جدیدی انجام داد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, دانش, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی