گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

۱۰ تدبیر آمریکا برای مرزهای سوریه و عراق

“همزمان با فشارها در بغداد برای تعیین آینده وضعیت حضور آمریکا در عراق و فشارهای روسیه برای تقویت حضور نظامی در شرق فرات، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دلایل مختلف به دنبال تقویت حضور نظامی خود در مرزهای سوریه و عراق است.”

 

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الأوسط با انتشار گزارشی درباره اقدامات آمریکا در مرزهای عراق و سوریه نوشت، موضوع حضور نظامی آمریکا در عراق بند اصلی مطرح شده در دیدارهای جداگانه ترامپ با برهم صالح، همتای عراقی خود و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در داووس بود و پس از آن تناقضی در پی تأکید کاخ سفید بر ادامه همکاری‌های اقتصادی و امنیتی با عراق و کردستان این کشور و اظهارات برهم صالح درباره حاکمیت کشورش ایجاد شد.

 

طبق اطلاعاتی که الشرق الأوسط از مقامات غربی به دست آورده است، ۱۰ پیشنهاد برای نحوه برخورد با مطالبات سیاستمداران عراقی مبنی بر بررسی حضور آمریکا وجود دارد:

 

۱ ـ‌ تأکید بر این مسأله که هرگونه بررسی درباره حضور آمریکا باید شامل امور گسترده‌تر از جنبه نظامی نیز شود؛ چراکه جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه پنج‌شنبه گذشته در سخنانی گفت که مقامات عراق باید به موضوع روابط دوجانبه فکر کنند که فراتر از مسأله حضور نظامی آمریکاست.

 

۲ ـ‌ درخواست از ناتو برای ایفای نقش قابل توجه در زمینه مقابله با داعش، درصورتی که واشنگتن طبق تفاهمات صورت گرفته با بغداد تصمیم به استقرار دوباره و یا ضرورت دفاع نیروهای آمریکایی از خود پس از تشدید تنش‌ها و تهدیدات اخیر بگیرد. این بند یکی از بندهایی خواهد بود که در نشست چهارشنبه جاری ائتلاف بین‌المللی در دانمارک مطرح می‌شود.

 

۳ ـ‌ گفت‌وگو با ریاست اقلیم کردستان درباره تقویت حضور آمریکا چه از نظر تعداد نیرو و چه از نظر تعداد پایگاه‌های نظامی. در همین راستا، چند منبع اطلاعاتی جمعه گفتند، پیشنهاداتی در این باره وجود دارد که شامل ایجاد مراکز و پایگاه‌های نظامی در نزدیکی سلیمانیه، جنوب اربیل و اطراف حلبچه و همچنین افزایش تعداد نظامیان آمریکا از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ سرباز می‌شود که افزون بر ۵۰۰۰ هزار نظامی است که اکنون در عراق حضور دارند. چند مقام دیپلماتیک در این باره گفته‌اند که تقویت استقرار نیروهای آمریکا در کردستان عراق با هدف حفاظت از پایگاه‌های نظامی آن در پی تشدید تهدیدات صورت می‌گیرد.

 

۴ ـ‌ یکپارچگی میان حضور نظامی در غرب عراق و شرق سوریه، زیرا نیروهایی که در اوایل سال جاری میلادی از منطقه شرق فرات خارج شدند در کردستان عراق مستقر شده‌اند، طوری که تعداد نظامیان آمریکا در اطراف میادین نفتی شرق فرات از ۱۰۰۰ تن به ۵۰۰ تن کاهش یافت.

 

۵ ـ‌ حفظ پایگاه التنف در مثلث مرزی میان سوریه-عراق و اردن با ۱۵۰ سرباز آمریکایی، سکوی پرتاب موشک و پشتیبانی هوایی برای قطع جاده ارتباطی تهران – بغداد – دمشق – بیروت.

 

۶ ـ‌ حفظ حضور هوایی ائتلاف بین‌المللی در آسمان شمال شرق سوریه و ابقای دو هم‌پیمان اصلی آمریکا یعنی انگلیس و فرانسه در میدان نبرد با داعش و همچنین حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد).

 

۷ ـ‌ جلوگیری از پیشروی نیروهای دولت سوریه و هم‌پیمانان آن به سمت پایگاه التنف و پایبندی به “قواعد درگیری”.

 

۸ ـ‌ دور کردن نیروهای روسیه از نوار امتداد یافته از “فش خابور” در مثلث مرزی میان سوریه،‌ عراق و ترکیه تا شمال بوکمال. این مسأله طی روزهای اخیر و با ممانعت گشت‌های آمریکا از ورود پلیس روسیه به فش خابور که دروازه شرق فرات به کردستان عراق بوده، رخ داده است.

 

۹ ـ‌ پایبندی به توافقنامه “عدم درگیری” میان روسیه و آمریکا در حریم هوایی شمال شرق سوریه، به ویژه پس از تقویت سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در قامشلی.

 

۱۰ ـ تداوم “حملات مخفیانه” به مواضع هم‌پیمانان دولت سوریه در بوکمال.

 

طبق اطلاعات الشرق الأوسط، اعضای یک هیئت آمریکایی طی روزهای آینده به منظور انجام مذاکره با مقامات اروپایی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و توافق در زمینه هماهنگی اقدامات در عراق و سوریه برای تحت فشار قرار دادن مسکو و مقابله با ایران پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به لندن و بروکسل سفر خواهد کرد.

نماینده دبیر کل سازمان ملل؛ از حضور غیرقانونی نیروهای خارجی در سوریه نگرانیم

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل که در مسکو به سر می‌برد در دیدار با وزیر دفاع روسیه از حضور غیرقانونی نیروهای نظامی خارجی در سوریه ابراز نگرانی کرد.

ادامه

امریکا, ایران, ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه

یک مقام امریکایی: آماده مذاکره برای خروج از عراق هستیم

جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه روز جمعه گفت: ایالات متحده در حال آماده شدن برای مذاکره با عراق در مورد خروج سربازان آمریکایی طبق خواست پارلمان این کشور است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, حضور نظامی, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق

روسیه: تصمیم کشورهای اروپایی اجرای برجام را با چالش مواجه می‌کند

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تصمیم کشورهای اروپایی در اجرایی کردن مکانیسم موسوم به ماشه، اجرای برجام را با مشکلات و چالش های بیشتر روبرو می کند.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مذاکرات اتمی