امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

طرح راه اندازی یک برنامه جدید همکاری کشورهای قاره‌های نیم‌کره جنوبی، نمایندگان سازمان جهانی کار، دولت برزیل و سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کشورهای قاره‌های جنوبی را در ژنو گرد هم آورد. امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل ... امضای تفاهمنامه برزیل و سازمان جهانی کار برای توسعه عدالت اجتماعی در کشورهای سه قاره نیم کره جنوبی

ادامه

آفریقا, آمریکای لاتین, اقتصادی, اقیانوسیه, برابری اجتماعی, برزیل, تبعیض جنسیتی, خبر, سازمان بین‌المللی کار, عدالت اجتماعی, کار کودکان, کارگری

استثمار کودکِان کار در رژیم ولایی پابرجاست/ چرا شهرداران بابت بهره‌کشی پیمانکاران از کودکان استیضاح نشدند؟!

رییس اندیشکده بین المللی کرامت انسانی و نایب رئیس انجمن علمی حقوق کودک ایران به کار بردن برخی واژگان و اصطلاحات در مورد کودکان از جمله “کودکان زباله گرد” را مغایر با شان و کرامت انسانی کودک و مایه تاسف و تاثر عنوان کرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, استثمار, ایران, تحلیل, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار

مارکس: «روز کاری» و مبارزه طبقاتی

همان‌طور که مارکس در سرمایه جلد نخست شرح می‌دهد، مبارزه برای تعیین روزکاری، جنگ داخلی طولانی و پنهان میان سرمایه‌داران و طبقه کارگر بود که بیش از نیم سده به‌درازا کشید.

ادامه

اروپا, استثمار, امریکا, انگلستان, جهان, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم, نئولیبرالیسم

پنجمین کنفرانس جنبش جهانی علیه کار کودکان در آفریقای جنوبی

بیش از ۱۰۰۰ نماینده از دولت‌ها، سازمان‌های کارگری و کارفرمایی، آژانس‌های سازمان ملل، جامعه مدنی و سازمان‌های منطقه‌ای در کنفرانس جهانی کار کودک در دوربان، آفریقای جنوبی شرکت کردند.

ادامه

ارژانتین, افریقای جنوبی, برزیل, جهان, حقوق بشر, حقوق کودک, خبر, کارگری, نروژ, هلند

فعال اجتماعی؛ تحققِ «نه به کار کودک» با رفع فقر در خانواده‌ها/ کودکان به اجبار راهی «کار و خیابان» می‌شوند

به گفته‌ی حاج یوسیفی برای تحققِ «نه به کار کودک» باید فقر در خانواده‌های کودکان کار کاهش یابد چراکه اکثر این کودکان علیرغم میل باطنی خانواده به دلیل فقر به کار مجبور می‌شوند.

 

اعظم حاج یوسفی (موسس و مدیرعامل موسسه کودکان نیکوکار موعود ایرانیان) به خبرنگار ایلنا گفت: در دنیای پرخشونت امروز، کودکان چندان رنگ مهربانی نمی‌بینند؛ اگر نتوانیم مهربانی را ترویج کنیم، باید در کتاب‌های قدیم دنبال آن بگردیم؛ در همین راستا، ما در دو بستر کار را پیش می‌بریم که یکی آموزش نیکوکاری به کودکانِ برخوردار با رضایت والدین آن‌هاست. با کودکان کارگاه‌هایی برگزار می‌کنیم که در این کارگاه‌ها، مفاهیم نیکوکاری تسهیلگری می‌شود؛ بعد از آن یک فعالیت اجتماعی با آن‌ها انجام می‌دهیم که در محیط یک فعالیت نیکوکارانه صورت بگیرد؛ برای نمونه، در هفته سلامت، با بچه‌ها در مورد سلامت سیاره زمین صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید به «پلاستیک» نه بگوییم. کیسه‌های متقال موسسه تهیه کرد؛ کودکان روی آن طرح و نقاشی کشیدند و سپس همایشی به نام تجربه و امید، برگزار شد که در آن پیشکسوتان نیکوکار در کنار کودکان نیکوکار قرار گرفتند و نیکوکاری را تشویق کردند.

 

او افزود: ما خیرین کوچکی به نام کودکان نیکوکار داریم که فعالیت‌های مختلفی صورت می‌دهند و خدماتی به کودکان کار ارائه می‌دهند. ما بیست و چهارم خرداد روزِ «نه به کار کودک» را در پیش رو داریم؛ برای آن روز برنامه‌هایی داریم؛ در دو منطقه (۵ و ۱۵) بررسی سلامت کودکان کار را با کمک پزشکان متخصص انجام می‌دهیم. می‌خواهیم توجه مردم و مسئولان را به این موضوع جلب کنیم که کودکان کار نیز مانند سایر کودکان جامعه باید به درستی تغذیه شوند و در روند رشد، مکمل‌های لازم را دریافت کنند؛ این کودکان از طرف موسسه رایگان ویزیت می‌شوند و اگر نیاز به آزمایش‌های پزشکی داشته باشند، انجام می‌شود؛ اگر نیاز به مکمل غذایی داشته باشند، رایگان به آن‌ها داده می‌شود.

 

««««« به گفته‌ی حاج یوسیفی برای تحققِ «نه به کار کودک» باید فقر در خانواده‌های کودکان کار کاهش یابد چراکه اکثر این کودکان علیرغم میل باطنی خانواده به دلیل فقر به کار مجبور می‌شوند. »»»»»

 

او ادامه می‌دهد: این کودکان اکثراً بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستند؛ بنابراین از طرف موسسه اشتغال مادران این کودکان تقویت می‌شود؛ ما آموزش رایگان قالیبافی داریم؛ بعد کمک می‌کنیم این مادران کارگاه دایر کنند و دستمزدشان بیشتر از عرف بازار باشد تا نیاز به کار کودک تا حدودی مرتفع شود. از سوی دیگر، ما بورسیه‌های مختلف برای کودکان کار مستعد ارائه می‌دهیم؛ بورسیه‌های تحصیلی، هنری یا ورزشی براساس استعداد کودکان داده می‌شود؛ در سال‌های گذشته از بین همین کودکان، فارغ التحصیلان مهندسی، پرشکی و… داشته‌ایم.

 

این فعال اجتماعی در پایان تصریح می‌کند: برای حذف کامل کار کودک، باید زیرساخت‌ها و شرایط فراهم شود و صرفاً با شعار نمی‌توان این پدیده را از میان برداشت.

کار کودکان در آمریکا/ حکم‌های بالایِ زندان برای تامین نیروی کار در زندان‌های خصوصی

کمبود نیروی انسانی در ایالات‌متحده به چالشی بزرگ برای این کشور تبدیل شده است. کارفرمایان مدت‌هاست برای تامین کارگر مورد نیاز خود به استخدام نوجوانان و کودکان زیر سن قانونی روی آورده‌اند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, حقوق بشر, کارگری, کودکان کار, مقاله

دو میلیون و ۵۰۰ هزار بار در دو سه سال گذشته به زباله‌گردی کودکان در سطح تهران اعتراض شده

در اعتراض به زباله‌گردی کودکان در سطح شهر تهران، دو میلیون و ۵۰۰ هزار بار در دو سه سال گذشته با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته شده است. حدود ۴۵۰۰ کودک، نوجوان یا بزرگسال در تهران برای امرار معاش در مخزن‌های زباله کار می‌کنند.

ادامه

ایران, حقوق کودک, فقر, کارگری, کودکان کار, گزارش

احسان سهرابی؛ آن‌ها با دلار دولتی جنس وارد نکرده‌اند، احتکار نکرده‌اند، آن‌ها اختلاس نکرده‌اند، آنها فقط دست‌فروشند

احسان سهرابی می‌گوید: باید به شهرداران و شهرداری‌ها و ماموران سد معبر آن‌ها گفت «با غم مردم شهر زیبا نمی‎‌شود. با گریه زن دست‌فروش شهر سبز نمی‌شود.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کودکان کار, گزارش

چرا زباله‌گردی کودکان پایان نمی‌یابد؟

تمرکز بر روی مسایل کار زباله‌ گردی کودکان نشان می‌دهد که ذینفع بودن بسیاری از افراد در این حوزه مانع از برچیده شدن کار زباله‌ گردی کودکان است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, ایران, حقوق کودک, عدالت اجتماعی, کارگری, کودکان کار