مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

معاون وزیر امور خارجه روسیه نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد. میخائیل گالوزین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، نسبت به اهداف واشنگتن برای گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی هشدار داد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده این نیات را برای مدت طولانی داشته ... مسکو: واشنگتن به دنبال گشودن «جبهه دوم» علیه روسیه در قفقاز جنوبی است

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, ارمنستان, جنگ سرد, جنوب شرق اروپا, روسیه, شرق آسیا, شمال غرب آسیا, صلح, گزارش

درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

وزارت بهداشت ارمنستان اعلام کرد در پی درگیری‌ها مقابل ساختمان‌های دولتی در ایروان دستکم ۳۴ تن زخمی شدند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، دفتر مطبوعاتی وزارت بهداشت ارمنستان سه‌شنبه شب گفت: ۱۶ نفر از زخمی‌ها از اعضای پلیس و ۱۸ تن دیگر غیرنظامی هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که جمهوری ... درگیری معترضان و پلیس ارمنستان ۳۴ زخمی بر جای گذاشت

ادامه

اتحادیه اروپا, تروریسم, جنوب شرق اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا

آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

رزمایش مشترک ۱۰ روزه ارمنستان و آمریکا در ۲ مرکز آموزشی در نزدیک ایروان آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در رزمایش «شریک عقاب» که دوشنبه آغاز شد، ۸۵ سرباز آمریکایی و ۱۷۵ نظامی ارمنستان حضور دارند. هدف از این رزمایش آماده کردن سربازان ارمنستان برای حضور در ماموریت‌های صلحبانی بین‌المللی اعلام ... آغاز رزمایش ۱۰ روزه آمریکا و ارمنستان

ادامه

آذربایجان, آمریکا, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, قفقاز

توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

مقام‌های قره‌باغ اعلام کردند که توافقی برای ازسرگیری ترانزیت کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه لاچین حاصل شده و کمک‌های روسیه از طریق جاده «آغ‌دام» نیز به این منطقه ارسال خواهد شد. به گزارش ایرنا به نقل از آرمن پرس، مرکز اطلاع‌رسانی قره‌باغ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بحران انسانی در قره‌باغ-ناگورنو، دولت ... توافق برای بازگشایی گذرگاه لاچین و جاده آغ‌دام و ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره‌باغ

ادامه

آذربایجان, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, روسیه, شمال غرب آسیا, فرانسه, قفقاز

۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

در ادامه تنش‌ها میان ایروان و باکو در قره‌باغ، ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز جمعه اعلام کردند که در جریان درگیری ها در امتداد مرز مشترک خود در شمال غربی منطقه قره باغ، متحمل تلفاتی ... ۲ نظامی ارمنستانی کشته و ۳ نیروی جمهوری آذربایجان زخمی شدند

ادامه

آذربایجان, اتحاد شوروی, ارمنستان, جنوب شرق اروپا, جهان, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, روسیه, شمال غرب آسیا, هلند

گوترش: جنگ سرد بازگشته‌ است/ سازمان ملل نمی‌تواند بحران سوریه را حل کند

دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای که امروز دوشنبه، از شبکه تلویزیونی SVT سوئد پخش شد، اظهار کرد، این سازمان به ویژه با وجود عدم توافق در میان اعضای شورای امنیت، در حل بحران سوریه ناتوان است.

 

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این مصاحبه از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل سوال شد که پیامش به مردم سوریه که کشورشان طی هفت سال بر اثر جنگ ویران شده و اعتماد خود را نسبت به سازمان ملل از دست داده‌اند، چیست؟

 

او در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: سازمان ملل نهادی نیست که بتواند این مشکل را حل کند. کاملا ساده‌انگارانه است که فکر کنیم سازمان ملل می‌تواند جادو کند و مشکلات سوریه را حل کند، به ویژه با وجود اختلاف نظری که در این خصوص در شورای امنیت وجود دارد.

 

وضعیت سوریه با مطرح شدن ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در حمله به دوما در روز ۷ آوریل وخیم‌تر شد. به دنبال این ادعا، فرانسه،‌ انگلیس و آمریکا، حمله‌ای موشکی را علیه دمشق صورت دادند و طی آن با شلیک بیش‌از ۱۰۰ موشک، اهدافی را که به گفته آنان پایگاه‌های سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه بود، بمباران کردند.

 

مسئولان سوریه این ادعاها را تکذیب کردند. سوریه نیز در واکنش به این اقدام از جانب غرب، حمله صورت گرفته را محکوم کرد و گفت، مطرح کردن ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جانب دولت سوریه برای انداختن تقصیرها به گردن دمشق و توجیه خشونت‌های بیشتر علیه سوریه صورت گرفته است.

 

هیئت حقیقت یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی هم‌اکنون به سوریه اعزام شده‌ تا در خصوص حمله شیمیایی به دوما تحقیق کنند.

 

این اختلاف نظر در شورای امنیت در رابطه با سوریه، با عدم پذیرش پیش‌نویس روسی و یا آمریکایی قطعنامه این شورا در خصوص ادعای حمله شیمیایی به دوما پدید آمد.

 

دبیرکل سازمان ملل در ادامه سخنانش تصریح کرد، وضعیت فعلی سوریه نشان‌گر آن است که “جنگ سرد بازگشته است”. با این وجود در حال حاضر بر خلاف دوران جنگ سرد، دو بلوک کنترل شده مشابه و مکانیسمی برای کنترل این شرایط در دست نداریم.

 

گوترش در این باره گفت: فکر می‌کنم اکنون جهان به روشنی متوجه بازگشت جنگ سرد شده است. اما تفاوتی میان جنگ سرد در گذشته و چیزی که امروز شاهد آن هستیم وجود دارد. نخست آن که آمریکا و روسیه همچون دوران گذشته، همه کشورها را کنترل نمی‌کنند. اکنون ما با تعدادی از کشورها مواجهیم که در این منطقه بسیار فعال هستند؛ ترکیه، ایران، عربستان و سایر کشورها. واضح است که دیگر تنها دو بلوک وجود ندارد. تفاوت دوم نیز این است که طی سال‌های جنگ سرد، مکانیسم گفت‌وگو، کنترل و ارتباط وجود داشت تا هر زمان که احتمال درگیری به وجود آمد، مسائل از کنترل خارج نشوند. این مکانیسم‌ها امروز وجود ندارند.

 

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: به همین دلیل وضعیت به وجود آمده بسیار خطرناک بود و از آرام شدن مسائل خوشحالم.

امیدوارم در آینده دست یافتن به اتفاق نظری ممکن شود تا وضعیتی که هفته گذشته آن را شاهد بودیم تکرار نشود.

ایسنا

روسیه سیستم‌های اس – ۳۰۰ خود را به صورت رایگان به سوریه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک روزنامه روسی به نقل از منابع دیپلماتیک و نظامی اعلام کرد: احتمال دارد روسیه سیستم‌های اس – ۳۰۰ خود را برای سوریه رایگان تامین کند.

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا

روسیه کودک فیلم شیمیایی ساختگی در دوما را به لاهه می‌برد

نماینده دائم روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد: مسکو تمام تلاش خود را خواهد کرد تا کودک فایل ویدیویی ساختگی در مورد حمله شیمیایی در دومای سوریه را به مقر این سازمان در لاهه ببرد.   الکساندر شولگین، نماینده دائم روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مصاحبه با شبکه روسی NTV گفت: ... روسیه کودک فیلم شیمیایی ساختگی در دوما را به لاهه می‌برد

ادامه

جهان, خبر, روسیه, سوریه, شمال غرب آسیا, هلند