خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

گلوبال تایمز: چین به بازگشت نیروهای آمریکایی به‌تایوان پاسخ نظامی می‌دهد

سردبیر یک روزنامه پرمخاطب چینی در واکنش به یادداشتی در یک نشریه آمریکایی گفت، ورود نیروهای آمریکایی به تایوان جنگ میان چین و آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

 

به گزارش فارس، «هو شی جین» سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» وابسته به حزب کمونیست چین به انتشار یادداشتی در نشریه «میلیتری ریویو» آمریکا واکنش نشان داد.

 

به نوشته نشریه «نیوزویک»، «واکر دی. میلز» یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در میلیتری ریویو نوشته است، توازن قوا در شرق آسیا به سود چین در حال تغییر است و آمریکا باید برای مقابله با آن نیروی نظامی به تایوان منتقل کند.

 

میلز در یادداشت خود با عنوان «بازدارندگی در مقابل اژدها» مدعی شده است که این تغییر در توازن قوا، احتمال حمله غافلگیرانه چین به تایوان را افزایش داده و از این رو آمریکا باید فشار جهانی بیشتری به پکن وارد کند.

 

این فرمانده آمریکایی هشدار می‌دهد، تن دادن واشنگتن به پیروزی چین در تایوان و بازگرداندن این جزیره به سرزمین‌های اصلی خود، کمپین پر خرجی برای حمایت مجدد آمریکا از تایوان را در پی خواهد داشت.

 

شی جین، در پاسخ به این یادداشت میلز در حساب توییتری خود نوشت:‌ «باید به افرادی که در آمریکا و تایوان چنین طرز فکری دارند هشدار دهم».

 

سردبیر گلوبال تایمز در ادامه می‌نویسد: «به محض اینکه آن‌ها گامی در راستای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به تایوان بردارند، ارتش آزادی‌بخش خلق قطعاً جنگی محقانه برای حفظ حق حاکمیت چین آغاز خواهد کرد. قانون مقابله با تجزیه چین، ببری با دندان‌های واقعی است».

 

نویسنده چینی کتاب «یک دهه بغرنج: سیاست خارجی چین در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸» درباره تهدید سردبیر گلوبال تایمز به نیوز ویک گفت: «حرف هو شی جین را رد نمی‌کنم. اگر آمریکا واقعا در تایوان نیروی نظامی مستقر کند، موجب تغییر در روابط آمریکا و چین شده و درگیری نظامی بین دو کشور را موجب خواهد شد».

 

با افزایش تنش میان چین و تایوان، این هفته ارتش چین رزمایش بزرگی را در تنگه تایوان برگزار کرد که اعتراض تایوانی‌ها را در پی داشت.

 

«ما شیائوگوانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین با ضروری دانستن برگزاری رزمایش نظامی در نزدیکی سواحل جنوب غرب تایوان، گفت این اقدام علیه دخالت‌های نیروهای خارجی در منطقه بود.

 

وزارت دفاع تایوان نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای مسلح این کشور حق دارند که در برابر هرگونه تهدید و آزار خارجی، از خود دفاع و مقابله به مثل کنند.

 

از سوی دیگر نیروی هوایی چین به‌تازگی تصاویری از رزمایش نظامی بمب‌افکن‌های «اِچ-۶» را که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند، منتشر کرده است. خبرگزاری «رویترز»، مدعی است تأسیساتی که در رزمایش مذکور مورد تمرین و حمله بمب‌افکن‌های چینی قرار گرفته، از روی پایگاه هوایی «اندرسون» متعلق به ارتش آمریکا در جزیره گوام شبیه‌سازی شده است.

 

همچنین به دنبال سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به تایوان، وزارت خارجه چین ضمن اعتراض شدید تأکید کرد که پکن اقدامات مقابله جویانه را در پاسخ به این اقدام اتخاذ خواهد کرد.

 

دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند.

 

دولت آمریکا از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع کردند و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.

وانگ یی؛ قدرت‌های خارجی به دنبال راه‌اندازی انقلاب‌های رنگی در منطقه هستند

«وانگ یی» وزیر خارجه چین اظهار کرد: برخی قدرت های خارجی با دستاویز قرار دادن بهانه‌های مختلف، به دنبال مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و راه‌اندازی دور جدیدی از «انقلاب‌ها رنگی» هستند.

ادامه

افغانستان, جنگ سرد, جهان, چین, شانگ‌های, قرقیزستان, قزاقستان

نشریه “لوموند” : چین رقیب امروز، ابر قدرت فردا

«آلن فرچون»، نویسنده و تحلیلگر نشریه “لوموند” فرانسه معتقد است که چین امروزه به یک رقیبی برای آمریکا بدل شده و با تهدید هژمونی آمریکا می‌رود در آینده به ابرقدرت جهان تبدیل شود و همین موضوع دلیل رویارویی جدی واشنگتن با پکن است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ونزوئلا

ناوگان دریای بالتیک روسیه فعالیت ناوشکن آمریکایی را زیر نظر دارد

طبق اطلاعات مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه، نیروهای ناوگان دریای بالتیک این کشور، بر فعالیت ناوشکن آمریکایی “راس” دارای تجهیزات موشکی که روز گذشته وارد این منطقه شده، نظارت کامل خواهند داشت.   به گزارش خبرگزاری «نووستی»، مرکز مدیریت دفاع ملی فدراسیون روسیه که زیر نظر وزارت دفاع این کشور فعالیت دارد، امروز (دوشنبه) اعلام ... ناوگان دریای بالتیک روسیه فعالیت ناوشکن آمریکایی را زیر نظر دارد

ادامه

امریکا, اوکراین, بالکان, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه