خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

مقاله‌ای از ژنرال “پیر شیل”، فرمانده نیروی زمینی فرانسه، در روزنامه لوموند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴/۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با عنوان صریح “ارتش آماده است” منتشر شد. نخستین ماجراجویی‌های خارج از کشور شیل در جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، ساحل‌عاج‌، و سومالی بود. در این مقاله ژنرال شیل نوشت که نیروهایش برای هر رویارویی “آماده” هستند ... اروپا بی‌توجه به تنگناهایش به پیش می‌رود

ادامه

آفریفای مرکزی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, افغانستان, انگلیس, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چاد, چین, روسیه, ساحل عاج, سومالی, عراق, فرانسه, محیط زیست, مقاله

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

موشک Soyuz-2.1b ماهواره تصویربرداری بسیار دقیق Resurs-P شماره ۴ را به مدار زمین فرستاد. به گزارش اسپوتنیک، روس کاسموس تصاویری پخش کرد که موشک Soyuz-2.1b روز یکشنبه از کیهان بایکونور پرتاب شد و ماهواره سنجش از دور Resurs-P Earth شماره ۴ را به مدار فرستاد. این ماهواره ۹ دقیقه و ۲۳ ثانیه پس از پرتاب ... پرتاب ماهواره تصویربرداری با جزئیات بالا “Resurs-P” شماره ۴ به مدار

ادامه

جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا, گزارش, محیط زیست

گاردین؛ همه گیری بعدی، خشکسالی بحران پنهان جهان

سازمان ملل متحد به تازگی هشدار داد که خشکسالی بحرانی جهانی است که بیم آن می‌رود در صورتی که کشورها اقدامی عاجل برای مدیریت آب و خاک و مقابله با شرایط اضطراری آب و هوایی به کار نبندند، به «همه گیری» جدیدی در آینده تبدیل شود.

 

به گزارش ایرنا روزنامه گاردین نوشت: در گزارش سازمان ملل تاکید می‌شود دستکم یک و نیم میلیون نفر از جمعیت جهان به طور مستقیم در قرن کنونی تحت تاثیر خشکسالی بوده‌اند و هزینه‌های اقتصادی این پدیده ۱۲۴ میلیارد دلار براورده شده است. هزینه واقعی به مراتب بالاتر خواهد بود زیرا چنین براوردهای هزینه‌ای شامل تاثیر این پدیده بر کشورهای در حال توسعه نمی‌شود.

 

مامی میزوتاری ( Mami Mizutori) نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در کاهش خطر بلایای طبیعی گفت: خشکسالی در آستانه تبدیل شدن به همه گیری تازه‌ای در آینده قرار دارد و واکسنی برای درمان آن وجود ندارد. در چند سال آینده بیشتر کشورهای جهان تحت فشار ناشی از کم آبی بسر خواهند برد و در دوره‌هایی از سال تقاضا بیش از عرضه خواهد بود. خشکسالی عامل اصلی در تخریب اراضی و کاهش برخی محصولات اصلی کشاورزی است.

 

تصویر واقعی خشکسالی

 

این مقام سازمان ملل گفت بسیاری از مردم تصاویری از خشکسالی را که مناطق صحرایی آفریقا را دربرگرفته در ذهن دارند اما اکنون این مساله مطرح نیست. حالا دیگر خشکسالی جنبه گسترده‌ای‌ گرفته است و تا پایان قرن، همه کشورها و یا تعداد بسیاری از کشورهای جهان نوعی از خشکسالی را تجربه خواهند کرد.

 

میزوتوری اظهار داشت اکنون ۵ هزار سال است که مردم با خشکسالی زندگی کرده‌اند اما چیزی که اکنون مشاهده می‌کنیم بسیار متفاوت است. فعالیت‌های انسانی خشکسالی را تشدید کرده و تاثیرات آن را افزایش داده است که این امر تهدیدی برای خارج کردن برنامه کمک به فقرزدایی از مسیر اصلی خود محسوب می‌شود.

 

کشورهای توسعه یافته از این قاعده مصون نیستند. آمریکا، استرالیا، جنوب اروپا در سالهای اخیر خشکسالی را تجربه کرده اند. خشکسالی بیش از ۶ میلیارد دلار در سال برای آمریکا هزینه داشته و هزینه آن برای اتحادیه اروپا ۹ میلیارد یورو بوده است.

 

سازمان ملل در گزارش خود خاطرنشان کرد: رشد جمعی نیز افراد بسیاری را در مناطق مختلف در مقابل تاثیرات خشکسالی قرار داده است. راجر پولوارتی دانشمند ارشد اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که از نویسندگان گزارش سازمان ملل نیز هست گفت: تاثیرات خشکسالی از کشاورزی فراتر می‌رود.

 

وی به وضعیت رودخانه دانوب در اروپا اشاره کرد که خشکسالی در سالهای اخیر بر روز حمل و نقل، گردشگری، صنعت و تولید انرژی تاثیر گذاشته است.

 

این دانشمند گفت ما باید در نگاه خود نسبت به خشکسالی تجدیدنظر کنیم و باید منابع همچون رودخانه و حوضه های بزرگ آبریز را مدیریت کنیم.

 

تغییر الگوهای بارش در نتیجه تغییرات آب وهوایی عامل اصلی خشکسالی است اما در این گزارش همچنین به استفاده ناکارامد از منابع آبی و تخریب اراضی تحت تاثیر کشاورزی های شدید و اقدامات ضعیف کشاورزی که خود نقش مهمی دارند، اشاره شده است.

 

میزوتوری از دولت ها خواسته در زمینه کمک به جلوگیری از خشکسالی بیشتر از طریق اصلاحات و اعمال مقرراتی درباره نحوه استخراج آب، ذخیره و مصرف این منبع طبیعی و نیز مدیریت ارضای گام بردارند.

 

گزارش سازمان ملل تحت عنوان ارزیابی کاهش خطر بلایا: گزارش ویژه خشکسالی ۲۰۲۱ منتشر شده و در نشست آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۶ که قرار است ماه نوامبر (آبان) در گلاسکو برگزار شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

تخریب منابع طبیعی علت وقوع سیل

یک استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه توسعه کشاورزی بدون در نظر گرفتن منابع طبیعی بی فایده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید با بهره‌گیری از دیدگاه‌های کارشناسان، دانشگاهیان و طبق ضوابط مرسوم و به‌روز دنیا برنامه‌های علمی و کاربردی برای بخش کشاورزی در نظر گیرد.

ادامه

اجتماعی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, محیط زیست

ناکامی بایدن در ایجاد ائتلاف علیه چین در سفر به اروپا

گزارش تاریخ ۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خردادماه شبکه تلویزیونی «سی ان ان» ارائه خلاصه‌ای پیرامون «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بود؛ سی ان ان گزارش داد که بایدن به رغم بی‌میلی طرفین صحبت خود در اروپا، چین را در دستور کار خود قرار داد و سران اروپا و آمریکا در حالی در پایان، بیانیه‌ای مشترک ... ناکامی بایدن در ایجاد ائتلاف علیه چین در سفر به اروپا

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, فرانسه, محیط زیست, مقاله

کوچک‌شدن دریای خزر تامین آب آسیا را در معرض خطر قرار می‌دهد/ صحبت از کاهش ۹ متری است

تحقیقات جدید محققان آلمانی و هلندی حاکی است که میزان آب و سطح دریای خزر به علت گرمایش زمین و افزایش تبخیر آب با شتاب بیشتری کاهش خواهد یافت و این مساله به معنی بحران آب برای حداقل پنج کشور آسیایی است.

ادامه

اذربایجان, اسیا, افریقا, المان, انگلستان, ایران, ترکمنستان, جهان, روسیه, قزاقستان, هلند