واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

کوربین بر اهمیت رفع تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد

جرمی کوربین رهبر دومین حزب سیاسی انگلیس(حزب کارگر) در نشستی که پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در مجلس عوام برگزار شد، بر اهمیت رفع تحریم‌ها علیه ایران در راستای ازسرگیری اجرای برجام تاکید کرد.

 

به گزارش ایرنا، کوربین در این نشست با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای میان ایران گروه ۱+۵ منعقد شد تصریح کرد که این یک سند بین‌المللی بود که دونالد ترامپ گمان کرد توافق دوجانبه است و می‌تواند از آن خارج شود. وی با بیان این نکته نتیجه‌گیری کرد که عامل وضع موجود و اخلال در اجرای برجام، تصمیم رئیس جمهوری سابق آمریکاست.

 

وی با اشاره به زرادخانه‌های مملو از کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل و برنامه عربستان سعودی برای توسعه توانمندی‌های هسته‌ای این کشور افزود که با این وضع، امیدوار است «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند اما نباید فراموش کنیم ما هم دارای سلاح هسته ای هستیم و دولت قصد دارد تا زرادخانه‌های این کشور را افزایش دهد. لذا ما در یک جایگاه اخلاقی مناسبی قرار نداریم که بخواهیم کسی به سمت توسعه سلاح هسته‌ای نرود.»

 

کوربین سپس به تاریخ روابط انگلیس و ایران، از جمله نقش لندن در شکل‌گیری کودتای ۲۸ مرداد که به گفته او کمتر در این کشور مورد توجه قرار می‌گیرد اشاره و تصریح کرد هنگامی که درباره برنامه هسته ای ایران در این کشور بحث می‌شود باید تاریخ روابط دو کشور را مد نظر قرار داد.

 

وی با اشاره به اهمیت رفع تحریم‌هایی که به تعبیر رهبر سابق حزب کارگر فشار قابل توجهی را بر مردم ایران وارد کرده است، بر لزوم رویکرد دیپلماسی در قبال تهرانن تاکید و تصریح کرد که ازسرگیری اجرای برجام منجر به برقراری ثبات در منطقه خواهد شد.

 

پیشنهاد گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران از سوی رابرت جنریک یکی از اعضای ارشد حزب حاکم محافظه‌کار مطرح شد.

 

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

 

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

 

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

 

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تاکید کرد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در سیزدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.

ادامه

اسراییل, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, گزارش, مذاکرات اتمی

نیویورک تایمز: اسرائیل دو دانشمند ایرانی را با زهر کشته است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مرگ دو دانشمند جوان ایرانی، کامران آقا مولایی و ایوب انتظاری، را مشکوک و به فعالیت‌های اسرائیل نسبت داد.

ادامه

اسراییل, ایران, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

چین: قطعنامه شورای حکام علیه ایران فقط باعث تشدید تنش‌ها می‌شود

دیپلمات ارشد چین در پی تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که این اقدام فقط باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, اروپا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایران, پاکستان, تحلیل, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, شمال افریقا, لیبی, مذاکرات اتمی