شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

نمایندگان انجمن‌ها و شخصیت‌های جامعه مدنی تونس علیه دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل امتناعش از تحقیق درخصوص جنایت نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در دادگاه‌های این کشور شکوائیه‌ای را ارائه دادند. به گزارش ایسنا، شخصیت‌های ملی تونس طی کنفرانسی مطبوعاتی امتناع دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از رسیدگی به جنایت نسل‌کشی اسرائیل علیه ملت ... شکایت نهادهای تونسی از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی درخصوص پرونده غزه

ادامه

آفریقای جنوبی, اسراییل, تونس, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, شمال افریقا, فلسطین, نسل کشی

ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

یک ماهواره سنجش از راه دور مصری از پایگاه فضایی جیو چوان در شمال غربی چین به فضا پرتاپ و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، یک ماهواره سنجش از راه دور متعلق به دولت مصر با نام (MISRSAT-۲) امروز (دوشنبه ۱۳ آذر) به فضا پرتاب ... ماهواره مصری از پایگاه فضایی چین به فضا پرتاپ شد

ادامه

چین, خبر, شرق آسیا, کشاورزی, مصر

مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

مجلس الجزایر با اکثریت آرا به رئیس جمهور این کشور اجازه داد تا در صورت لزوم برای دفاع از مردم فلسطین وارد جنگ با اسرائیل شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ در ادامه اعتراض‌های مردم مناطق مختلف به جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌ جمهور این کشور اجازه ... مجلس الجزایر با رای قاطع اجازه جنگ با اسرائیل را صادر کرد

ادامه

آمریکا, اروپا, اسراییل, الجزایر, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شمال افریقا, فلسطین

پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

پارلمان لیبی در پی ادامه تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و حمایت کشورهای غربی از جنایات این رژیم، خواستار خروج سفرای کشورهای حامی این رژیم از این کشور شد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه المسیره، پارلمان لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سفرای کشورهای حامی جنایات اسرائیل در غزه هرچه سریعتر خاک ... پارلمان لیبی: سفرای کشورهای حامی اسرائیل کشور ما را ترک کنند

ادامه

اسراییل, زنان, شمال افریقا, فلسطین, کودکان, گزارش, لیبی, نسل کشی

نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

روزنامه بیلد آلمان به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که دولت برلین تصمیم گرفته است تا برخی از واحدهای رده‌بالای نیروهای ویژه این کشور را در حالی که برای شرایط بحرانی احتمالی در اراضی اشغالی، غزه و «خاورمیانه» آماده می‌شود، در قبرس مستقر کند. به گزارش ایسنا، نشریه بیلد روز چهارشنبه گزارش داد که ... نشریه بیلد: آلمان برای عملیات نظامی در خاورمیانه آماده می‌شود

ادامه

آلمان, آمریکا, اسراییل, اشغالگری, شمال افریقا, صهیونیسم, فلسطین, قبرس, گزارش, لبنان

رأی الیوم؛ کودتای سودان برای بقای حکومت نظامیان است

رأی الیوم ضمن ساختگی خواندن کودتای سودان درباره تلاش ارتش این کشور برای جلوگیری از انتقال شورای حاکمیتی از محور نظامی به غیرنظامیان هشدار داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به اعلام دولت سودان درباره به شکست کشاندن تلاش برای کودتا و متهم کردن شماری از افسران باقی مانده از نظام سابق افزود: از اواخر دوران حکومت عمر البشیر (رئیس جمهور برکنار شده این کشور) و انتقال قدرت به محور آمریکایی، شرایط سودان از بد به سمت بدتر می‌رود و با روی آوردن حکومت نظامی این کشور به سمت رژیم اشغالگر فلسطین و امضای توافق صلح آبراهام برای عادی سازی روابط بین دو طرف، بدی اوضاع به اوج خود رسیده است.

 

وی ادامه داد: اطلاعات درباره این کودتا نشان می‌دهد برخی از کودتاچیان وابسته به یگان زرهی بوده‌اند. یکی از روزنامه نگاران حرفه‌ای سودان که اکنون در خارطوم به سرمی‌برد، در گفتگوی تلفنی به من گفت این کودتا مانند هفت کودتایی که پیش از این اعلام شد، «ساختگی» است و محمد الفکی سلیمان، عضو شورای حاکمیتی که از وقوع چنین کودتایی خبر داد، از مردم خواست از انقلاب حمایت کنند؛ اما حتی یک غیر نظامی هم به این خواسته پاسخ مثبت نداد. نکته قابل توجه در همه این کودتا‌ها این است که حتی یک ژنرال هم محاکمه و محکوم نشده است.

 

بیشتر کودتا‌های نظامی سودان شامل بازداشت‌های گسترده، استقرار تانک‌ها در خیابان‌ها و شنیده شدن صدای تیراندازی بود، مگر این کودتای جدید که طی چند ساعت کنترل شد و در کمتر از چهار ساعت شرایط به حالت عادی برگشت.

 

چند روز پیش از اعلام این کودتا، برخی روزنامه‌ها و پایگاه‌های سودانی درباره احتمال وقوع کودتا در کشور سخن گفتند و محمد الفکی سلیمان سه روز پیش گفت «با فعالیت‌های روزافزون عناصر باقی مانده از حزب منحل شده عمر البشیر، مرحله انتقالی در معرض تهدید قرار گرفته است.» با این حال برخی جوانان انقلابی سودان درباره تلاش ارتش این کشور برای کودتا و جلوگیری از انتقال شورای حاکمیتی از محور نظامی به غیر نظامیان هشدار دادند.

 

سه اشتباه فاجعه آمیز ژنرال‌های سابق و کنونی سودان که در فروپاشی کنونی این کشور تاثیر دارد

 

عطوان در ادامه نوشت: ژنرال‌های سابق و کنونی سودان سه اشتباه فاجعه آمیز راهبردی مرتکب شدند که در فروپاشی کنونی کشور تأثیرگذار بود:

 

نخست، افتادن در دام دروغ‌های آمریکا و امضای توافقی برای جدا کردن جنوب در ازای پایان دادن به رنج‌های سودان و مردم این کشور.

 

دوم، از بین بردن همه ارزش‌های اخلاقی، نظامی و ملی ارتش سودان و تبدیل بخش گسترده‌ای از آن به شبه نظامیان و حضور آن‌ها کنار ائتلاف (متجاوز) سعودی و امارات در جنگ یمن.

 

سوم، امضای توافق‌های عادی سازی روابط سیاسی و امنیتی با اسرائیل در ازای برخی وعده‌ها برای حذف نام سودان از فهرست تروریسم، سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار به کشور و حل بحران‌های ویرانگر اقتصادی آن.

 

به جز حذف نام سودان از فهرست‌های تروریستی آمریکا، هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشد و هزاران تن از سربازان سودانی که به جبهه‌های جنگ در یمن رفتند، کشته شدند؛ آن هم در حالی که بر این موضوع به شدت سرپوش گذاشته شد. میلیون‌ها دلار به جیب ژنرال‌ها رفت و این در حالی است که سودان در بسیاری از ایالت‌ها با عصیان و سرکشی مواجه است. اما فرماندهی ارتش سودان و ژنرال‌های آن مشغول نزاع‌های بین خود، کسب انحصاری نفوذ و غارت اموال عمومی هستند.

 

سودان هم اکنون با دو گزینه مواجه است: نخست، احیای انقلاب مردمی به شکل گسترده‌تر از انقلاب گذشته یا وقوع کودتای واقعی و گسترده نظامی که به فلاکت زدگی کشور پایان دهد و آن را در مسیر دمکراسی و پارلمان انتخابی قرار دهد.

 

شراکت بین محور نظامی و غیر نظامی شراکت مبتنی بر توطئه است. هر طرف به زیان طرف دیگر مکر و حیله می‌ورزد. به گفته بسیاری از کارشناسان، غیر نظامیان در مناطق مختلف سودان هیچ علاقه‌ای به محور نظامی ندارند. دولت و مؤسسه‌های آن از بین رفته‌اند و آینده این کشور تیره و تار و چه بسا هولناک است.

ترکیه مزدوران سوری را از پایگاهی در لیبی خارج ساخت

منابع خبری از خروج مزدوران سوری وابسته به ترکیه از پایگاهی در غرب لیبی در چارچوب توافق صورت گرفته میان آنکارا و قاهره خبر دادند.   به گزارش ایسنا، خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع در نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” به رهبری خلیفه حفتر گزارش داد، ترکیه در چارچوب توافقات صورت ... ترکیه مزدوران سوری را از پایگاهی در لیبی خارج ساخت

ادامه

ترکیه, تروریسم, جهان, حضور نظامی, خبر, سوریه, شمال افریقا, لیبی

خانواده قذافی در مسیر بازگشت به قدرت در لیبی است؟

با نزدیک شدن لیبیایی‌ها به انتخابات در این کشور، فرزندان دیکتاتور سابق این کشور هر چه بیشتر محبوبیت پیدا می‌کنند. آنها اکنون می‌توانند از چند دستگی در فضای سیاسی لیبی به نفع خود بهره ببرند.

ادامه

جهان, شمال افریقا, گزارش, لیبی

احتمال تغییر نظام سیاسی و قانون اساسی در تونس/ قیس سعید رئیس‌جمهور تونس کیست؟

ولید الحجام مشاور رییس جمهوری تونس پنجشنبه شب به خبرگزاری رویترز از بروز و شکل گیری رویکرد و زمینه ی تغییر نظام سیاسی و تعلیق قانون اساسی از طریق همه‌پرسی خبر داده است.

ادامه

تونس, جهان, شمال افریقا, گزارش