چین و ویتنام همکاری‌های امنیتی خود را گسترش می‌دهند

چین و ویتنام امروز چهارشنبه، توافق کردند که همکاری خود را در زمینه مسائل امنیتی و دیگر زمینه‌ها افزایش دهند تا آینده‌ای مشترک داشته باشند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در سفر دو روزه خود به ویتنام ده‌ها پیمان همکاری با این کشور امضا کرد ... چین و ویتنام همکاری‌های امنیتی خود را گسترش می‌دهند

ادامه

آمریکا, احزاب کمونیستی و کارگری, اقتصادی, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش, ویتنام

کاهش نفوذ آمریکا در جنوب شرق آسیا به نفع چین

مجله انگلیسی «اکونومیست» از کاهش نفوذ آمریکا در کشورهای آسیای جنوب شرقی در مقایسه با نفوذ چین خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از المیادین، مجله انگلیسی «اکونومیست» امروز سه شنبه گزارش داد که نفوذ چین در کشورهای جنوب شرق آسیا افزایش یافته و نفوذ آمریکا در این منطقه در حال کاهش است.

این مجله به نقل از اندیشکده استرالیایی «لوی» Lowy گزارش داد که نفوذ آمریکا در کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» ASEAN طی پنج سال گذشته کاهش یافته، در حالی که نفوذ چین در این کشورها افزایش یافته است.

این موسسه هر دو کشور را بر اساس ۴۲ شاخص در ۴ دسته «روابط اقتصادی، شبکه‌های دفاعی، نفوذ دیپلماتیک و نفوذ فرهنگی» مقایسه کرد و افزود: در سال ۲۰۱۸، چین ۵۲ امتیاز و آمریکا ۴۸ امتیاز کسب کردند. اما در سال ۲۰۲۲، امتیاز چین به ۵۴ افزایش یافت.

بیش از یک ماه پیش، وب سایت اندیشکده Lowy در سیدنی استرالیا گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام شد آمریکا در سال های اخیر نفوذ خود را در جنوب شرق آسیا به ویژه در زمینه اقتصادی و دیپلماتیک به نفع چین از دست داده است،

این اندیشکده خاطرنشان کرد که نفوذ آمریکا تنها در دو کشور فیلیپین و سنگاپور از چین بیشتر است، در حالی که نفوذ چین در لائوس، کامبوج و میانمار قوی‌تر است.

در همین زمینه، مجله آمریکایی «آتلانتیک» نوشت که آمریکا که پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، قدرت نظامی برجسته در شرق آسیا بود، امروز در حال از دست دادن موقعیت خود است.

این مجله افزود که چین با بسیج ثروت تازه به دست آمده و توانایی فناوری خود برای گسترش دامنه و قابلیت های نیروهای مسلح خود، در آستانه رقابت یا حتی پیشی گرفتن از حضور نظامی آمریکا در منطقه است.

به گزارش آتلانتیک، «موازنه نظامی آمریکا و چین در آسیا بسیار حساس است و در این دهه برای آمریکا و متحدانش در مسیری نامطلوب قرار دارد».

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نیز پیشتر گزارش داده بود که آمریکا هنوز آمادگی مقابله با چین و روسیه را در چارچوب رقابت با نسل جدید ابرقدرت‌ها در اختیار ندارد و به این نکته اشاره کرد که موانع بزرگی بر سر راه واشنگتن وجود دارد.

بنیاد پترهاکس؛ دشمن انگاری “چین” یک اشتباه بزرگ است!

دکتر اووه برنز، متخصص اقتصاد حمل و نقل و چین شناس به مدت ۲۷ سال در چین و ۸ سال هم در هند مشغول به کار بوده است. او اخیرا دو کتاب تحت نام های «دشمن انگاری چین» و «باز سازی نوین راه ابریشم» در آلمان به چاپ رسانده است. در ادامه، ترجمه گفتگوی او ... بنیاد پترهاکس؛ دشمن انگاری “چین” یک اشتباه بزرگ است!

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, ازبکستان, اقتصادی, امپریالیسم, پاکستان, ترکمنستان, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, سرمایه‌داری, شرق آسیا, غرب اروپا, قزاقستان, گزارش

تشدید اعتراضات ضد دولتی در تایلند

در بحبوحه افزایش نارضایتی عمومی از نحوه رسیدگی دولت تایلند به همه گیری جهانی کرونا، اعتراضات در این کشور که با ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، در حال تشدید است.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تایلند, جنوب شرق آسیا, جهان, حقوق بشر, گزارش