عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

وزیران خارجه چین و بولیوی در دیداری مشترک در پکن، بر تمایل دو کشور مبنی بر ارتقای همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، دپارتمان آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: وانگ یی وزیر ... ارتقای همکاری‌های دوجانبه؛ تعهد متقابل چین و بولیوی

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اقتصادی, بریکس, بولیوی, پرو, چین, روسیه, شرق آسیا

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کاهش نفوذ آمریکا در اقیانوس آرام

مرکز پژوهش های دانشگاه سیدنی از کاهش تسلط و نفوذ نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام و ناتوانی این کشور در دفاع از هم پیمانان خود در مقابل چین خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مرکز پژوهشی در دانشگاه سیدنی، ارتش آمریکا را «قدرتی در مسیر ضعف»، «بسیار فرسوده» و «غیرآماده» در مقابله با چین توصیف کرد.

 

صحت این گزارش می تواند پیامدهای خطرناکی برای هم پیمانان آمریکا مانند استرالیا، تایوان و ژاپن که بر ضمانت های امنیتی و حمایتی آمریکا تکیه کرده اند،‌ داشته باشد.

 

نگرانی ها از خودداری آمریکا در دفاع از هم پیمانان خود در مقابل هر گونه تجاوز ازسوی چین در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» افزایش یافته اسنت.

 

ولی گزارش اخیر نشان می دهد که آمریکا درصورتی که بخواهد از هم پیمانان خود دفاع کند نیز توانایی این کار را ندارد.

 

تهیه کنندگان این گزارش که آمریکا را «ورشکسته راهبردی» نامیده اند، جنگ های چند ده ساله در خاورمیانه، تکیه بر آمریکا و کاهش سرمایه گذاری را از جمله خطرهای تهدید کننده هم پیمانان آمریکا در اقیانوس آرام می‌دانند.

 

این گزارش هشدار داده است که توانایی چین برای به چالش کشیدن نظم منطقه ای با سرمایه گذاری سنگین در زمینه سامانه های پیشرفته نظامی رو به افزایش است.

 

در دوره ریاست جمهوری «شی جین پینگ»، بودجه نظامی چین با ۷۵ درصد افزایش به ۱۷۸ میلیارد دلار رسیده ، هرچند که بسیاری معتقدند رقم این بودجه بسیار بیشتر است.

 

براساس این گزارش تقریبا همه پایگاه های آمریکا و هم پیمانان آن از جمله فرودگاه ها، بنادر و تاسیسات نظامی در غرب اقیانوس آرام فاقد حفاظت کافی هستند و خطر بزرگی آن ها را تهدید می کند. می توان از این امتیاز برای تسلط بر مناطق تایوان، جزایر ژاپن و دریای جنوبی قبل از رسیدن نیروهای آمریکایی بهره برد.

 

وزیر جدید دفاع آمریکا روز شنبه اعلام کرد که این کشور در صورت امکان برای جلوگیری از نفوذ چین، هرچه سریع تر موشک های جدید را در آسیا مستقر می کند.

ایرنا

استرالیا به خواست آمریکا دست رد زد

 نشریه «نشنال اینترست» روز یکشنبه نوشت: استرالیا در حالی با درخواست امریکا برای استقرار موشک های میان برد در این کشور مخالفت کرد که دولت کانبرا هرگز خواهان از دست دادن روابط تجاری صدها میلیارد دلاری خود با چین نیست.

ادامه

استرالیا, امریکا, جهان, خبر, ژاپن, شرق آسیا

در پی توهین به پرچم چین در هنگ کنگ؛ استقبال چین از برنامه «پرچم ملی ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون پرچم دارد»

در پی توهین به پرچم چین در اعتراضات اخیر در هنگ کنگ، مردم چین از برنامه «پرچم ملی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون پرچمدار دارد» استقبال کردند.

ادامه

جهان, چین, خبر, شرق آسیا, هنگ کنگ