گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

کالای ضروری از سفره کارگران حذف شده است

یک کارگر پتروشیمی تندگویان گفت: دستمزدها در سال ۹۸ به هیچ وجه با افزایش قیمت‌ها تناسبی نداشت و کارگران از این شرایط ناراضی بودند؛ در سال آینده حتی با سه برابر شدن دستمزدها نیز به وضعیت مناسبی نمی‌رسیم.

 

فعال کارگری پتروشیمی تندگویان در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه بیشتر مشاغل ماهشهر و تعداد زیادی از کارگران زیرمجموعه پیمانکاری‌ها در این منطقه در سال گذشته دستمزد حداقلی دریافت می‌کردند، گفت: با وجود گرانی و تورمی که امسال داشتیم، کارگران واقعاً در تامین احتیاجات زندگی‌شان با مشکلات زیادی مواجه شدند. دستمزدها به هیچ وجه با افزایش قیمت‌ها تناسبی نداشت و کارگران از این شرایط ناراضی هستند.

 

حسن جلالی افزود: نرخ تورم کالاهای مورد نیاز مردم بالا رفته و با وجود هزینه‌های مسکن و تحصیل، سبد معیشت خانوار اخیراً بیش از هشت میلیون تومان توسط کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور تعیین شده است؛ بنابراین طبعاً دستمزد سال آینده نیز باید هشت میلیون تومان را پوشش دهد.

 

جلالی خاطرنشان کرد: کارفرماها هر بار بهانه می‌آورند که افزایش دستمزدها تورم‌زا خواهد بود. درحالیکه در اصل از این طریق ذهنیت مردم را نسبت به حقوق کارگران بازی می‌دهند. هزاران بهانه بیان می‌شود تا دستمزد کارگران را زیاد نکنند. همین مسئله باعث شده سال به سال توانایی کارگران برای تهیه حداقل‌های زندگی کاهش یابد.

 

او ادامه داد: دستمزدها نسبت به قبل عقب‌گرد داشته و خیلی از کالای ضروری از سفره کارگران حذف شده است. خانواده‌های کارگری هیچ فرصت و توان مالی برای تفریحات و کنار هم بودن ندارند. هزینه‌های جاری کارگران باید از طریق تعاونی‌های کارگری کاهش یابد. تحصیل فرزندان کارگران نباید تا این حد گران باشد. متاسفانه کیفیت مدارس دولتی کم شده و خانواده‌های کارگران توان فرستادن فرزندانشان به مدارس غیرانتفاعی را ندارند.

 

افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت‌های خوراکی‌ها

 

این فعال کارگری پتروشیمی تندگویان تصریح کرد: امسال قیمت‌های خوراکی‌ها افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته و تورم مسکن بیش از صد درصد بوده است. هزینه‌های زندگی کارگران بر این اساس افزایش یافته است و از سال‌های قبل نیز عقب‌ماندگی مزدی داریم. از این رو حتی اگر دستمزدها ها سه برابر شود، نیز کارگران در تامین هزینه‌های زندگی با مشکل رو به رو می‌شوند.

 

جلالی بیان کرد: در ماهشهر قیمت‌ها از مراکز استان و حتی پایتخت نیز بیشتر است. متاسفانه قدرت کارفرما زیاد است، اگر نماینده کارفرمایان نخواهند رقم سبد معیشت را در شورای عالی کار قبول نمی‌کنند و از موضع بالا به کارگران نگاه می‌کنند.

 

اختلاف طبقاتی و احساس فزاینده تبعیض در نفت

 

این فعال کارگری تصریح کرد: کارگران پیمانکاری پتروشیمی‌ها که اغلب این شرکت‌ها درآمدهای بالایی هم دارند، نسبت به برخی همکارانشان دستمزد کمتری می‌گیرند. احساس تبعیض بین پرسنل وجود دارد. تنوع قراردادهای کاری، از ارکان ثالث، حجمی، پیمانکاری و …. بسیار زیاد است. نزدیک به ۷ تا۸ مدل قراردادکاری در پتروشیمی‌ها مشاهده می‌شود.

 

جلالی با اشاره به اینکه به بهانه افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد، قوانینی به ضرر کارگران تصویب کردند، گفت: این قوانین قدرت کارفرمایان را در مقابل کارگران روز به روز بیشتر می‌کند. در عمل حقوق کارگران را در مناطق آزاد از بین بردند.

 

او ادامه داد: نرخ بیکاری در ماهشهر بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. تنها به این بهانه که نیروی متخصص داخل منطقه کم است، نیروهای بومی را استخدام نمی‌کنند. درحالیکه الان خیلی از جوانان تحصیلکرده هستند اما بیکار مانده‌اند. این جوانان با وجود امکانات کم به تحصیلات خودشان ادامه داده‌اند.

۹۰ درصد کارگران از دریافت بسته‌های حمایتی محروم بوده‌اند

درحالی‌که چیزی به پایان سال نمانده خبری از توزیع بسته‌های حمایتی مانند بسته‌های اقلام غذایی نیست. این در حالی است که به دلیل تورم بالا معیشت کم‌درآمد‌ها ازجمله کارگران حداقلی‌بگیر بسیار سخت شده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

حقوق بالاتر از خط فقر، مطالبه‌ی مشترک کارگران، معلمان و بازنشستگان

ناصر آقاجری با تشریح وضعیت فعلی سرمایه‌های کارگران در تامین اجتماعی و با انتقاد از استیلای سیاست‌های نئولیبرالی گفت: تعیین حداقل مزد به شیوه‌ی عادلانه اهمیت اساسی دارد.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, کارگری, گزارش