حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز امنیت شعلی ندارند؛ پیمانکاران را حذف کنید!

کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز از اینکه در استخدام شرکت‌های پیمانکاری هستند، گله دارند و خواستار تغییر وضعیت استخدامی خود به قرارداد مستقیم هستند.

 

کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز در تماس با ایلنا گفتند: از اینکه سالها به صورت پیمانی در استخدام چند شرکت پیمانکاری مشغول کار هستیم، معترض هستیم و خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی‌مان به قرارداد مستقیم تبدیل شود.

 

این کارگران مدعی‌اند: پیمانکار تامین نیرو در مقام کارفرما به هیچ‌یک از تعهدات مزدی خود در قبال کارگران  خدماتی و فضای سبز عمل نکرده است.

 

کارگران شهرداری تبریز در ادامه تصریح کردند: سالهاست پیگیر خروج پیمانکاران تامین نیرو از شهرداری به ویژه در بخش خدمات و فضا سبز هستیم اما تاکنون مسئولان شهری هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر می‌کند.

 

او در تشریح وضعیت شغلی کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری تبریز گفت: تقریبا ۱۷۵۳ کارگر در بخش خدمات و  حدود ۳ هزارو ۸۵۰ کارگر در بخش فضای سبز شهرداری تبریز زیر نظر چند پیمانکار مشغول کارند و در تمامی این سال‌ها بخشی از مطالبات مزدی آنها هر ماهه توسط پیمانکاران برداشت می‌شود.

 

به گفته وی؛ از مجموع کارگران خدماتی حدود ۲۰۰ نفر طی دو سه سال گذشته با سفارش برخی مسئولان شهری با عنوان کارگر خدماتی جذب شهرداری شده‌اند و هم اکنون در بخش‌های دیگر مشغول کارند و کار دفتری انجام می‌دهند. درواقع می‌توان گفت، تعداد کارگران خدماتی حدود ۱۵۰۰ نفر است اما از مجموع کارگر فضای سبز ۸۵۰ نفر به عنوان نگهبان در پارک‌ها و سایر مراکز تفریحی شهر به صورت قرارداد ثابت مشغول کارند و مابقی (حدود ۳ هزار نفر) کارگر فصلی‌اند و هر ساله با آغاز فصل بهار تا آبان ماه به صورت پیمانکاری در استخدام شهرداری قرار می‌گیرند.

 

به گفته آنها، کارگرانی که توسط شرکت‌های واسطه نیروی انسانی در بخش خدمات و فضای سبز ۱۰ منطقه شهرداری تبریز مشغول به کار هستند، ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنها وجود دارد.

 

کارگران شهرداری تبریز با بیان اینکه پیمانکار تامین نیرو فقط یک اسم است و هیچ نقشی در انجام کار اجرایی شهرندارد، در ادامه تصریح کردند: برخی پیمانکاران شهری برای انجام پروژه‌های اجرایی آورده‌ای مالی دارند و مرتبا از جیب هزینه می‌کنند اما پیمانکاران تامین نیرو بدون یک ریال آورده مالی به سودهای کلانی دست پیدا می‌کنند.

 

آن‌ها در ادامه افزودند: شهرداری تبریز می‌تواند با حذف پیمانکاران تامین نیرو با کارگران قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی که هر ماه با وجود پیمانکاران از دریافتی ماهانه‌مان کسر می‌شد به کارگران بازگردد و با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهد شد.

 

در ادامه کارگران شهرداری درباره وضعیت مطالبات خود گفتند: خوشبختانه کارگران خدماتی و پاکبان شهرداری تبریز معوقات مزدی ندارند و حقوق و بیمه آنها در موعد مقرر پرداخت می‌شود اما کارگران فضای سبز در زمینه پرداخت به موقع حقوق و بیمه با مشکل روبرو هستند.

 

به گفته کارگران، در حال حاضر  مجموع پیمانکارانی که در بخش فضای سبز مشغولند در دریافت صورت وضعیت‌های مالی خود با شهرداری دچار مشکل هستند و این موضوع باعث شده در روزهای گذشته شاهد تجمع آنها باشیم در عین در روزهای گذشته نیز شماری از همکاران فضای سبز منطقه ۴ شهرداری تبریز به دلیل پرداخت نشدن چندین ماه حق بیمه دست به تجمع زده بودند که در حال حاضر با میانجی‌گری مسئولان موقتا این مشکل مرتفع شده است.

 

آن‌ها در ادامه افزودند: ما کارگران خدماتی شهرداری تبریز سال‌های گذشته با چالش‌های زیادی روبرو بودیم و مرتبا برای دریافت مطالبات معوقه صنفی خود اعتراض می‌کردیم. پیگیری مکرر ما در سالهای گذشته در نهایت باعث شد امروز مطالباتمان به‌روز شود و در کل به‌جز بحث حذف پیمانکاران که خواسته همه کارگران شهرداری است خواسته دیگری نداریم.

 

کارگران شهرداری تبریز در ادامه تصریح کردند: متاسفانه در سال‌های اخیر نظارت کافی بر عملکرد پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری تبریز وجود نداشته با این حال ما کارگران خدماتی و پاکبان شهرداری تبریز به جرات می‌توانیم بگوییم از هر لحاظ حرف اول را در سطح کشور می‌زنیم. این رضایت‌مندی در نتیجه تلاش شبانه‌روزی کارگران خدماتی شهرداری تبریز حاصل شده است.

 

آن‌ها با تاکید بر اینکه کارگران پیمانی بعد از سال‌ها کار از همه مزایای قانونی کار بی‌بهره بوده و از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در پایان خواستار حذف پیمانکاران تامین نیرو از شهرداری شدند.

تجمع کارگران نیروگاه دماوند در اعتراض به‌تغییر مدیریت و نبود امنیت شغلی

کارگران نیروگاه دماوند به تلاش‌‌ سهامدار اصلی نیروگاه برای تغییر مدیریت شرکت بهره‌برداری تولید برق دماوند به شرکت مپنا معترض‌اند. معترضان معتقدند باتوجه به سابقه کار شرکت بهره‌برداری مپنا این انتقال؛ امنیت شغلی آنها را به خطر می‌اندازد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

چهار کارگر بازداشتی هفت تپه به قید کفالت آزاد شدند

به گزارش ایلنا، یوسف بهمنی، ابراهیم عباسی، مسلم چشم خاور و محمد خنیفر، چهار کارگر بازداشتی هفت تپه که در روزهای گذشته بازداشت شده بودند، آزاد شدند.   از قرار معلوم، این آزادی به قید کفالت صورت گرفته است.   سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ضمن سپاس وقدردانی از زحمات وکیل این کارگران (سرکارخانم فرزانه ... چهار کارگر بازداشتی هفت تپه به قید کفالت آزاد شدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری