یازدهمین هفته سه‌شنبه‌‌های اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکت‌های پیمانکاری در مجتمع گاز پارس جنوبی + فیلم

روز سه شنبه ۲۴ مهر کارگران ارکان در پالایشگاه های هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی دست از کار کشیده و با برگزاری تجمعات گسترده اعتراض پیگیر خواست‌های پاسخ نگرفته خود شدند. بنا بر گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) این تجعات علیرغم کارشکنی عوامل حراست ... یازدهمین هفته سه‌شنبه‌‌های اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکت‌های پیمانکاری در مجتمع گاز پارس جنوبی + فیلم

ادامه

آزادی, امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فیلم, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

ریشهٔ فاجعهٔ معدن زغال‌سنگ «معدنجو» طبس را در کجا باید جستجو کرد؟!

“بدیهی است که تا زمانی که این بخش از صنایع راهبردی کشور [معدن‌ها] وسیله‌ای باشند برای سوداندوزی و سوداگری سرمایه‌داران وابسته به رژیم ولایت فقیه، جان و مال کارگران و خانواده‌های آن‌ها پشیزی ارزش ندارند”۱. صحت ناگوار این گفته بار دیگر با فاجعه جان باختن ۵۲ نفر از کارگران معدن در معدن زغال‌سنگ معدنجو طبس ... ریشهٔ فاجعهٔ معدن زغال‌سنگ «معدنجو» طبس را در کجا باید جستجو کرد؟!

ادامه

استثمار, ایران, ایمنی, جهان, خصوصی‌سازی, سازمان جهانی کار, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, معدنکاران, معیشت

تجمع همکاران معترض شاغل در پالایشگاه گاز پارسیان

شنبه ۲۱ مهرماه ١۴٠٣ خواسته کارگران: بازگشت به کار حجت رضایی، نماینده اخراجی کارگران، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض ۱۴ روز کار ۱۴ ... تجمع همکاران معترض شاغل در پالایشگاه گاز پارسیان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

کارگر هفت تپه به دلیل مشکلات معیشتی پس از خودسوزی در بیمارستان جان باخت!

کارگر فصلی بخش کشاورزی مجتمع کشت صنعت هفت تپه که در محل کار خود کارگر هفت تپه به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به خودسوزی کرده بود، حوالی ظهر امروز در بیمارستان جان باخت. به گزارش ایلنا، طبق گفته یکی از همکاران وی، «فاتح سعدی» با چهار فرزند با مشکلات معیشتی ناشی از فصلی بودن شغل ... کارگر هفت تپه به دلیل مشکلات معیشتی پس از خودسوزی در بیمارستان جان باخت!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

بیانیهٔ مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: ما با جنگِ در حال گسترش در خاورمیانه مخالفیم!

به ابتکار حزب تودۀ ایران بیانیه ای دربارۀ اوضاع خطرناک منطقه و سیاست های جنایتکارانۀ دولت اسرائیل و متحدان امپریالیستی اش تهیه و در روزهای گذشته برای اظهار نظر در اختیار حزب های کمونیستی و کارگری جهان قرار گرفت. بیانیه زیر حاصل این تلاش است که توسط نزدیک به ۵۰ حزب کمونیستی و کارگری امضا ... بیانیهٔ مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری: ما با جنگِ در حال گسترش در خاورمیانه مخالفیم!

ادامه

آزادی, اسراییل, امپریالیسم, امنیتی, ایران, بیانیه, جهان, خاورمیانه, سوریه, طبقه کارگر, کمونیسم, لبنان, نسل‌کشی, همبستگی, یمن

کارگران تسلا در سوئد با هر اعتراضی اخراج می‌شوند/ شرکت‌ها و صنایع در نقض بیمه، حوادث کار، مزایا و مرخصی کاملا آزادند

طبق گزارش‌های بدست آمده از کارگران کارخانه سوئد تسلا، نیروهای این مجموعه با هر اعتراضی به وضعیت قراردادی خود اخراج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از مجله تایمز برابری، کارگران و اتحادیه‌های کارگری در سوئد برای اصلاح قراردادهای خود با شرکت آمریکایی تسلا طی ماه‌های اخیر تلاش بسیاری انجام دادند.

در حالی که برنامه‌های توسعه فاز سوم مجموعه تسلا در گرونهاید آلمان فعال بوده است، در کارخانه سوئد مکانیک‌های تسلا برای اصلاح قراردادهای کار خود طی هشت ماه چندین بار اعتصاب کردند.

در شهر مالموی سوئد، واقع در جنوب این کشور، یک بنر بزرگ از اتحادیه کارگران صنعتی سوئد IF-Metall روی دروازه‌های یک نمایندگی تسلا آویزان شده است. روی آن به سوئدی واژه «اعتصاب» نوشته شده و روی پلاکارد دیگری نوشته شده است: «ما دسته جمعی کار می‌کنیم و دسته جمعی قرارداد می‌بندیم.»

در سرتاسر خیابان‌های مالمو گاه و بی‌گاه، ده‌ها نفر از مکانیک‌ها، با جلیقه‌های ایمنی به با آرم اتحادیه کارگران صنعتی سوئد، از اردیبهشت تاکنون علیه تسلا اعتراض می‌کنند.

اگر نظر متفاوتی دارید، در خطر اخراج قرار خواهید گرفت!

شرایط کار به گونه‌ای است که چون همه نیروها خطر اخراج را در کنار گوش خود حس می‌کنند، از اعتصاب علیه شرکت واهمه‌ای ندارند.

یکی از مکانیک‌های شرکت تسلا در سوئد اظهار می‌کند: «مدیر منابع انسانی به کارگران گفته که تسلا برای همه نیست و کارگرانی که قرارداد دیگری می‌خواهند، آزادند که آنجا را ترک کنند.»

وی می‌افزاید: «ارتباطات داخلی تسلا بر اساس این ایده است که همه کارکنان مجموعه یک خانواده هستند. اما در واقعیت، تسلا در حال ایجاد یک شرکت در شرکتی دیگر است. تسلا در زیرمجموعه‌های خود کلیه قوانین و مقررات کار را به صورت روزانه دور می‌زند. وقتی هم که چیزی بگوییم، مدیر منابع انسانی شرکت می‌گوید که اگر با همه چیز موافق نباشید و نظر دیگری دارید، در خطر اخراج هستید.»

اتحادیه کارگران IF-Metall سوئد اخیراً تسلا را به فسخ غیرقانونی قرارداد کار و بستن قراردادهای بسیار کوتاه مدت به صورت فردی (و نه جمعی) متهم کرده است.

برای مثال کارگر مکانیک مجربی به نام اومئو، زودتر از زمان قراردادش، پس از پنج ماه اخراج شد و این درحالی بود که قرارداد شش ماهه داشته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه کارگران فلزکار و مکانیک سوئد، هیچ دلیل معتبری از سوی این شرکت برای توجیه اخراج‌هایی از این دست ارائه نشده است.

با وجود مذاکرات، اتحادیه نتوانست به نتیجه مطلوبی برای مکانیک‌ها دست یابد. اتحادیه استدلال می‌کرد که اخراج‌ها موجب بروز اعتصاب شده است. با این وجود به نمایندگی از کارگران اخراجی تشکل مربوطه تصمیم گرفت به دادگاه کار سوئد برای فسخ یک طرفه قراردادهای کار کوتاه مدت و نامطمئن، شکایت کند.

۳۰ نفر از کارگران تاکنون شرایط مشابه داشته‌اند. این درحالی است که تسلا کارگران و مکانیک‌های ضعیف و بی‌تجربه جوان را به عنوان اعتصاب‌شکن فورا به کار گرفته که باعث افت کیفیت تولید و عرضه محصولات و خدمات پس از فروش شده است. طی مدت کوتاهی ۲۳ کارگر از خارج از کشور جایگزین اعتصاب کنندگان و اخراجی‌ها شدند. چنین روندی به نظر سوئدی‌ها کاملا امکان چانه‌زنی جمعی کارگران با کارفرمایان را تحت‌الشعاع قرارداده و دستاوردهای روابط کار اتحادیه اروپا را زیر سوال می‌برد.

این درحالی است که به گفته اعتصاب کنندگان و اخراجی‌ها، امورات کارخانه تسلا در سوئد در حال حاضر با نیروهای جدید به کندی در حال انجام است.

کارگران و اتحادیه‌های سوئدی معتقدند قوانین سوئد توسط تسلا نقض می‌شود و دولت فعلاً سکوت کرده است. قراردادهای جمعی سیستم اصلی روابط کار سوئد را تشکیل می‌دهد که برای حفظ امنیت شغلی و حقوق کارگران درنظر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد با ورود شرکت‌هایی مثل تسلا با این سطح از نقض حقوق بومی کارگران، دولت سوئد به شرکت‌ها و اتحادیه‌های صنعتی آزادی زیادی برای تعیین شرایط کار و قرارداد داده‌اند. این شامل نقض سایر موارد مثل بیمه، حوادث کار، مزایا و مرخصی و… هم می‌شود. این درحالی است که در سوئد، تقریباً ۹۰ درصد نیروی کار در همه بخش‌ها تحت پوشش قرارداد جمعی، رسمی و بلندمدت قرار دارند.

نقض حق چانه زنی جمعی به طور فزاینده‌ای در سوئد و به ویژه در بخش صنعتی در حال گسترش است. بر اساس آخرین گزارش سالانه کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، در سال ۲۰۲۳ در بیش از نیمی از کشورهای اروپایی و در ۷۳ درصد از کشورهای جهان چنین نقض‌هایی مشاهده شده است.

در مقابل اما قرار است کارگران اخراجی و اعتصابی و حتی کارگران جدید وحدت خود را حفظ کنند. آینده کارگران جدید استخدام شده گذشته و امروز کارگران اعتصابی و اخراجی خواهد بود و قدیمی‌ها درحال اقناع نیروهای جدید برای جلوگیری از اعتصاب‌شکنی هستند. آنان به یکدیگر توصیه می‌کنند که همه کارگران باید از همه مطالبات اعم از قرارداد جمعی، مرخصی، حقوق و مزایای بروز شده برخوردار باشند و قرار نیست اجازه انجام راحت اقدامات ضد کارگری را به شرکت آمریکایی تسلا را بدهند.

بمبِ ساعتی بدهی دولت به تامین اجتماعی/ واردات کُک و زغال سنگ و «چنبره یک حلقه شبه‌امنیتی»

از جزئیات برنامه‌های دولت جدید برای صندوق‌های بازنشستگی و به طور مشخص صندوق تامین اجتماعی اطلاع نداریم اما تا زمانی که اختیار تام و کمال تامین اجتماعی در دست دولت است و دست یغمای خواص از خوانِ شستا کوتاه نشده، تا وقتی که سهم طبقه‌ی کارگر از خزانه بیت‌المال ناچیز است و تامین اجتماعی، عرصه‌‌ای‌ست ... بمبِ ساعتی بدهی دولت به تامین اجتماعی/ واردات کُک و زغال سنگ و «چنبره یک حلقه شبه‌امنیتی»

ادامه

ایران, بازنشستگان, تحریم, حقوق بشر, درمان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فساد, گزارش, معیشت

اعتراضات کارگران و احزاب اکوادور به سیاست‌های ضد کارگری دولت

هفته گذشته هزاران نفر در چندین شهر اکوادور راهپیمایی کردند تا به سیاست‌های ضد مردمی و ضد کارگری دولت دست راستی دانیل نوبوآ در افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی اعتراض کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپانیایی زبان پیپل دیسپچ، طی هفت گذشته هزاران نفر در شهرهای اکوادور شامل کارگران و ... اعتراضات کارگران و احزاب اکوادور به سیاست‌های ضد کارگری دولت

ادامه

آمریکا, آمریکای جنوبی, اکوادور, امپریالیسم, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خبر, دانشجویی, دهقانی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معلمان, نئولیبرالیسم

ادامه اعتصاب هزاران کارگر پروژه‌ای و کارگران رسمی نفت

امروز بیست و چهارم تیرماه، اعتصاب هزاران کارگر پروژه‌ای نفت در صدو بیست و سه مرکز گاز و نفت ادامه داشت. افزایش حقوق‌ها، چهارده روز کار و چهارده روز استراحت، و حذف پیمانکاران سه مطالبه فوری ماست و در عین حال پیگیر مطالبات پاسخ نگرفته خود هستیم. تلاش‌های بسیاری می‌شود تا صف اعتراض ما را ... ادامه اعتصاب هزاران کارگر پروژه‌ای و کارگران رسمی نفت

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

تجمع اعتراضی کارگران رسمی وزارت نفت شاغل در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری

بیست و چهارم تیرماه ۱۴۰۳ / اهم مطالبات: برکناری مسئولین نالایقحذف سقف‌حقوقحذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگیاجرای کامل ماده۱۰پرداخت بک-پی ماده۱۰عدم تفکیک ۳گانه‌ی مشاغل عملیاتیبازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگیو چندین مورد دیگر

ادامه

ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران