گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

کارگران اروپایی گرفتار افزایش تورم و دستمزدهای ثابت

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با اشاره به افزایش نرخ تورم در منطقه یورو، افزایش دستمزدها را به دلیل وضعیت کلی اقتصادی غیرمحتمل دانست.

 

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه وال استریت ژورنال، نرخ بیکاری ۷.۳ درصدی اکتبر ۲۰۲۰ در منطقه یورو نسبت به میزان این شاخص در دوره قبل از شیوع کرونا و حتی در سپتامبر همین سال که ۸.۶ درصد بود، کاهش یافته است. اما اقتصاددانان معتقدند این نوسانات جزئی به دلیل برنامه های مرخصی‌های باحقوق به کارگران بوده است که دولت ها بخش زیادی از هزینه های آن را تامین کردند تا کارگران کمتری در دوران همه‌گیری بیکار شوند.

 

این برنامه ها در زمان اوج شیوع کرونا ده ها میلیون کارگر را در سراسر منطقه یورو تحت پوشش قرار داد، اما اکنون به شدت کاهش یافته است.

 

اقتصاددانان با توجه به اینکه بسیاری از کارگران مشغول به کار به شمار می‌آمدند ولی به اندازه قبل کار نمی‌کردند، معتقدند ساعات کاری راهنمای بهتری برای براورد وضعیت بازار کار منطقه یورو است در حالیکه اقتصاد با موج های پیاپی افزایش شیوع کرونا خود را هماهنگ گرده است.

 

همچنین آمار یاد شده نشان می دهد که کارگران منطقه یورو در سه ماه منتهی به سپتامبر (تابستان ۲۰۲۱) هنوز ۲ درصد کمتر نسبت به ماه‌های منتهی به پایان سال ۲۰۱۹ کار می‌کرده اند. از نظر بسیاری اقتصاددانان این وضع نشان می دهد کسب و کارها باید بتوانند بدون اجبار برای افزایش شدید حقوق‌ها به خروجی بیشتری دست یابند.

 

موارد ابتلای جدید به کرونا از پایان سه ماهه سوم سال گذشته میلادی در سراسر منطقه یورو به شدت افزایش یافته است و این امر که ناشی از شیوع سویه‌های جدید دلتا و اومیکرون بوده به اعمال محدودیت‌های جدیدتر و در نتیجه مرخصی های باحقوق‌ به کارگران بیشتری و رکود در بازار کار منجر شده است. موسسه آی فو در آلمان برآورد کرده است که در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان/ آذر ۱۴۰۰) ۶۰۸ هزار نفر از مرخصی بدون حقوق استفاده کرده اند که نسبت به رقم ماه اکتبر (مهر/ آبان ۱۴۰۰) یعنی ۵۹۸ هزار نفر افزایش نشان می دهد، ولی نسبت به اوج این رقم در ماه آوریل ۲۰۲۰ (فروردین/ اردیبهشت ۱۳۹۹) که شش میلیون نفر بود، بسیار کمتر است.

 

افزایش حقوق ها اکنون به موضوعی مناقشه برانگیز بین اتحادیه های کارگری و کسب و کارها تبدیل شده است، بر اساس اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپا حقوق های ساعتی در منطقه یورو ۲.۵ درصد بیشتر از سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور/ مهر ۱۴۰۰) بوده است.

 

البته این رقم نسبت به افزایش ۴.۵ درصدی در حقوق های ساعتی آمریکا در ۱۲ ماه منتهی به ماه سپتامبر کمتر است، هر چند باید برنامه های مرخصی های باحقوق کارگران در منطقه یورو را هم در نظر گرفت. با وجود برنامه های مرخصی باحقوق در منطقه یورو، رابطه کارگران این کشورها با کارفرمایان ادامه یافت و اروپا شاهد کاهش کمتر بیماری نسبت به آمریکا بود.

 

افزون بر این، به نظر می رسد سهم اروپایی های شاغل یا در حال جست و جو برای شغل (در اقتصاد) نسبت به آمریکایی ها کمتر کاهش یافته است. نرخ مشارکت نیروی کار در آمریکا ۶۱.۶ درصد در ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد/تیر ۱۴۰۰) بوده که نسبت به ماه دسامبر ۲۰۱۹ (آذر/ دی ۱۳۹۸)کاهش ۱.۷ درصدی را نشان می‌دهد. مشارکت نیروی کار درمنطقه یورو طی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۶۴.۳ درصد و ۶ دهم درصد کمتر نسبت به سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ بوده است.

 

نرخ تورم دوبرابر تورم هدف بانک مرکزی اروپا

 

در حالیکه بازار اشتغال اروپا شاهد رکود بیشتر نسبت به پایان سال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع کرونا بوده است، نرخ تورم بسیار بالاتر و تقریبا دو برابر نرخ تورم هدف بانک مرکزی اروپا در ماه های اخیر بوده است.

 

همچنین بانک مرکزی اروپا اذعان دارد که نرخ تورم بالاتر از میزان هدف در دوره زمانی طولانی تر، احتمال افزایش دستمزدها توسط کارگران را به منظور حفظ قدرت خرید افزایش می‌دهد و در میانه ماه دسامبر اعلام کرد که نرخ تورم به طور متوسط حدود ۳.۲ در سال ۲۰۲۲ خواهد بود، در حالیکه در ماه سپتامبر پیش بینی کرده بود این رقم ۱.۷ خواهد بود.

 

اتحادیه های کارگری خواستار افزایش بیشتر حقوق نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ هستند به ویژه در مورد مشاغلی که در دوره همه‌گیری سودهای زیادی کسب یا کارگرانی که در این دوران بیشتر کار کرده اند.

 

با وجود این، به نظر نمی‌رسد اتحادیه ها بتوانند افزایش قابل توجه دستمزد را در کسب و کارهای زیادی اعمال کنند؛ زیرا در سال های اخیر با توجه به دستمزدهای پایین در کشورهای شرق اروپا و آسیا بیشتر بر ضرورت ادامه همکاری کسب و کارها با کارگران تاکید کرده اند تا افزایش حداکثری دستمزدها در کوتاه مدت.

مردم شیلی خود را از شر بازمانده‌های پوسیدهٔ دیکتاتوری رها می‌کنند

روز ۲۰ اسفند ۱۴۰۰، گابریل بوریک (بوریچ)، نامزد انتخاباتی ائتلاف چپ و جوان‌ترین رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مردم شیلی، کار خود را آغاز خواهد کرد. او اعلام کرده است که از راه اصلاح آتی قانون اساسی، تأمین و تضمین حقوق اجتماعی مردم، و پیکار با نابرابری‌های اجتماعی- اقتصادی، قصد دارد وضعیت کشور را متحول کند.

ادامه

امریکای لاتین, بازنشستگان, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سوسیالیسم, شیلی, عدالت اجتماعی, کارگری, محیط زیست, مطبوعات, نئولیبرالیسم

لایحه ضدکارگری بودجه حیات سازمان تامین اجتماعی را تهدید می‌کند

در حالیکه فعلا هیچ چشم‌اندازی برای پرداخت بدهیِ کلان دولت به سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد، مجلس به دنبال تصویب طرحی است تا با هدف حمایت از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، امکانِ وصولِ بدهیِ سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان را نیز از این سازمان سلب کند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

بازنشستگان خواستار مستثنی‌شدن تامین اجتماعی از طرح «حمایت از کارخانجات واحدهای صنعتی و تولیدی» شدند

کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار اصلاحِ طرح دو فوریتی «حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی» شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری