تلاش ترقی‌خواهان بریتانیا برای اثرگذاری بر چشم‌انداز سیاسی کشور در شرایط جدید مبارزه

بریتانیا در دهه‌های اخیر و پس از پایان جنگ سرد تغییرهای سیاسی مهمی را از سر گذرانده است. هفده سال حکومت حزب محافظه‌کار از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۷ و سپس از ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ در آن کشور، در شرایط تغییر موازنهٔ تعیین‌کنندهٔ نیروها در جهان پس از فروریزی دولت‌های سوسیالیستی، پیامدهای سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی مهمی ... تلاش ترقی‌خواهان بریتانیا برای اثرگذاری بر چشم‌انداز سیاسی کشور در شرایط جدید مبارزه

ادامه

آپارتاید, آفریقا, انگلیس, ایرلند, پناهجویی, تحلیل, جنگ سرد, خاورمیانه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, طبقه کارگر, فاشیسم, فرهنگیان, کودکان, معلمان, نئولیبرالیسم

مکرون که می‌خواست فاشیست‌ها پیروز شوند اکنون از گماردن دولت چپ خودداری می‌کند

رئیس‌جمهور امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، امیدوار بود در انتخابات پارلمانی این کشور حزب راست‌افراطی “تجمع ملی” در آغاز ماه ژوئیه پیروز شود و به او این فرصت را بدهد “جردن باردلا”، رهبر نوفاشیست، را به مقام نخست‌وزیری منصوب کند. به‌گفتهٔ پائولین بوک، روزنامه‌نگار مشهور فرانسوی روزنامهٔ Arrêt sur images، این بخشی از ترفندی بود که ... مکرون که می‌خواست فاشیست‌ها پیروز شوند اکنون از گماردن دولت چپ خودداری می‌کند

ادامه

آلمان, آمریکا, تحلیل, جهان, خصوصی‌سازی, دیدگاه, غرب اروپا, فاشیسم, فرانسه, کمونیسم, مجارستان

پکن: غرب مسئولیت تاریخی خود را در قبال آفریقا بپذیرد

نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد در مناظره آزاد شورای امنیت این سازمان تاکید کرد که غرب باید مسئولیت تاریخی خود را در قبال آفریقا بپذیرد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، فو تسونگ درباره رسیدگی به بی‌عدالتی تاریخی و افزایش حضور موثر آفریقا در سازمان ملل متحد، اظهار داشت: جامعه ... پکن: غرب مسئولیت تاریخی خود را در قبال آفریقا بپذیرد

ادامه

آفریقا, استعمار, تاریخ, تحلیل, جهان, چین, دیدگاه, سازمان ملل, صلح, غرب

کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا و «شرط بندی» نهادهای سیاسی و مالی!

کارزارهای انتخاباتی دو حزب اصلی نمایندهٔ سرمایه‌داری در آمریکا در دو ماه اخیر بسیار خبرساز و جنجال‌آفرین بوده است.

اولین مناظرهٔ جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا که در آن زمان کاندیدای اصلی حزب دموکرات در انتخابات نیمهٔ آبان بود، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی و ارتجاعی و خطرناک پیشین آن کشور، روز ۷ تیر (۲۸ ژوئن) به‌دلیل عملکرد ضعیف بایدن به‌نفع رقیب مرتجع و فاشیست‌مآب او تمام شد. در لحظاتی از آن مناظره بایدن ۸۱ ساله رشتهٔ سخن را از دست می‌داد و پراکنده‌گویی می‌کرد. از همان روز شک و تردید‌های جدی در مورد توانایی او در شکست دادن ترامپ در انتخابات پاییز امسال پیدا شد و زمزمه‌ها در مورد ضرورت کنار کشیدن بایدن و توافق بر سر نامزد توانا و مناسب دیگری در مقابل ترامپ اوج گرفت. در آخرین روزهای تیر ماه، بسیاری از تحلیلگران در آمریکا پیروزی دونالد ترامپ را محتمل‌تر می‌دانستند.

در همین احوال، سوءقصد نافرجام به جان ترامپ در روز ۲۳ تیر در جریان گردهمایی انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه جوّ تبلیغاتی مثبتی برای ترامپ ایجاد کرد، به طوری که در نظرسنجی‌ها احتمال انتخاب حتمی ترامپ پیش‌بینی می‌شد. در چنین شرایطی، ابتلای جو بایدن به کووید دو هفته پیش در عمل تیر آخر به پیکر نحیف کارزار انتخاباتی حزب دموکرات بود. چنین بود که رهبران و حامیان مالی قدرتمند حزب دموکرات برای وادار کردن بایدن به کناره‌گیری از رقابت‌ها به تکاپو افتادند.

در نهایت، روز ۳۱ تیر جو بایدن اعلام کرد که از رقابت‌های کناره‌گیری می‌کند. در عین حال، او از نامزدی کامالا هریس حمایت کرد که معاون بایدن است. کامالا هریس نخستین زن، نخستین سیاه‌پوست و نخستین آمریکایی آسیایی‌تبار در تاریخ آمریکاست که به مقام معاونت رئیس‌جمهور رسیده است. با وجود اعلام حمایت اکثریت نمایندگان منتخب همایش سراسری حزب دموکرات از نامزدی کامالا هریس در رقابت با دونالد ترامپ، نامزدی او باید در این همایش رسماً تأیید شود.

به میدان آمدن کامالا هریس تغییر چشمگیر مثبتی در موقعیت حزب دموکرات در میان رأی‌دهندگان به وجود آورد. کامالا هریس پیش از این دادستان ناحیه‌یی و ایالتی و نیز سناتور حزب دموکرات از کالیفرنیا بوده است. ریشه‌های دو نژادی و شرایط زندگی کامالا هریس بدین معناست که او در عمل مورد توجه شماری از هویت‌های گوناگون آمریکایی است. او در میان جمعیت پُرشمار سیاه‌پوست آمریکا، زنان، جوانان و بخش‌هایی از آسیایی‌تباران از حمایت چشمگیری برخوردار است.

از سوی دیگر، شماری از رسانه‌های بزرگ جهان ترامپ را شخصیتی قلابی و دلقکی دست‌وپا چلفتی می‌دانند که در موقعیت‌های بسیار مهم عملکردی غیرمتعارف و سؤال‌برانگیز داشته است. رهبران سیاسی برخی از کشورهای بزرگ سرمایه‌داری اروپا نیز وانمود می‌کنند که می‌توانند تأثیر ترامپ بر تحولات مهم جهان را در نظر نگیرند و مرتب تکرار می‌کنند که “رابطهٔ ما با ایالات متحد آمریکا، صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور باشد، محکم خواهد ماند.” البته ترامپ در میان نیروهای راست افراطی و فاشیست‌مآب سرمایه‌داری دنیا حامیانی دارد که او را نمایندهٔ برجستهٔ طبقهٔ سرمایه‌داری هار در مبارزه با جنبش مردمی و عدالت‌طلبانه و از جمله با جنبش‌های چپ و سوسیالیستی می‌دانند.

هنوز احتمال زیادی دارد که قدرتمندترین کشور روی زمین از نظر توان نظامی را در چهار سال آینده شخصی هدایت کند که لیاقت و توانایی‌هایش در حفظ صلح و آرامش مورد شک و تردید جدی است. ترامپ بزهکاری پرونده‌دار و دروغ‌گویی بی‌محابا است که فقط به فکر منافع شخصی و طبقاتی‌اش است و پشیزی برای جان و مال زحمتکشان آمریکا و جهان ارزش قائل نیست.

نگرانی در آنجاست که به‌رغم همهٔ اینها، ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش از حمایت محافل قدرتمند معیّنی در طبقهٔ سرمایه‌دار آمریکا برخوردار است. این نمایندهٔ فاشیست‌مآب سرمایه‌داری آمریکا حامیانی مثل ایلان ماسک دارد. ماسک مالک خودروسازی تسلا و شبکهٔ ایکس (توییتر سابق) است که تعهد کرده است هر ماه ۴۵ میلیون دلار به کارزار ترامپ کمک کند. تیموتی ملون میلیاردر یکی دیگر از “سخاوتمندترین” اهداکنندگان کمک مالی به کارزارهای انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه آمریکاست. او هم به ترامپ و هم به رابرت اف. کندی جونیور ۲۵ میلیون دلار کمک مالی کرده است. خانواده ملون علاوه بر مالکیت بانک ملون، در شرکت‌های نفت خلیج، آلومینیوم آلکوآ، و وستینگهاوس و ده‌ها شرکت دیگر سهام‌دار اصلی است. ملون‌ها در نشریهٔ نیوزویک، کارخانهٔ عظیم محصولات غذایی هاینز، شرکت فولاد یو.اس. استیل، بانک فرست بوستون، و شرکت غول‌پیکر جنرال موتورز نفوذ زیادی دارند.

هارولد هام، بنیان‌گذار شرکت آمریکایی “کانتینانتال ریسورسس” (که در عرصهٔ نفت و گاز سرمایه‌گذاری و فعالیت می‌کند) و آیزاک پرلموتر، رئیس و مدیرعامل سابق «ماروِل انترتینمنت» از دیگر حامیان مالی ترامپ‌اند.

به این گروه از حامیان ترامپ باید مجموعه‌ای از گروه‌های راست افراطی و محافل مذهبی را افزود که بعضی از آنها ضدیهودی‌اند. حضور نیروهای راست افراطی‌هایی و لفاظی‌های آنان در گردهمایی‌های انتخاباتی ترامپ و همایش‌های حزب جمهوری‌خواه چشمگیر است.

برای نمونه می‌توان به فردی به‌نام نیک فوئنتس اشاره کرد. او از کارشناسان سیاسی راست افراطی است که به‌خاطر دیدگاه‌های برتری‌طلبانهٔ نژادی، زن‌ستیزی، همجنس‌گرا هراسی و یهودستیزی‌اش شهرت دارد. او آشکارا از هیتلر تمجید می‌کند.

تلاش‌های مذبوحانهٔ نتانیاهو برای حفظ حمایت آمریکا

با برنامه‌ریزی لابی‌های صهیونیست قدرتمند وابسته به محافل حاکم در آمریکا، درست در زمانی که اسرائیل به کشتار بی‌رحمانهٔ‌ فلسطینیان در نوار غزه و کرانهٔ‌ باختری ادامه می‌دهد، نتانیاهو به آمریکا رفت و در کنگرهٔ آمریکا سخنرانی کرد. او در این سفر کوشید که تداوم حمایت‌های مالی و سیاسی و تسلیحاتی آمریکا از اسرائیل را تضمین کند. او نه‌فقط با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ملاقات رسمی داشت، بلکه دیدار و گفت‌وگویی هم با دونالد ترامپ داشت و کوشید بر نقطهٔ اشتراک خودشان بر سر دفاع از صهیونیسم و جنایت‌های دولت راست افراطی در اسرائیل تأکید کند.

نتانیاهو نزدیک به یک ساعت در کنگرهٔ آمریکا صحبت کرد و با دست زدن‌های مکرر اکثر نمایندگان کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، از جمله دو دقیقه دست زدن بی‌وقفه پیش از شروع سخنرانی، تشویق شد. همچنین، نتانیاهو به‌دعوت رسمی سران کنگرهٔ آمریکا در نشست ویژه‌ای سخنرانی کرد که جهت اصلی آن مُبرا دانستن دولت و نظامیان اسرائیل از ارتکاب جنایت جنگی و نیز دروغ‌پردازی در مورد کارنامهٔ خونین عملکرد کابینه‌اش در ۱۰ ماه گذشته بود. او هم مردم فلسطین، هم دولت خودگردان در کرانهٔ غربی، هم جمهوری اسلامی ایران، و هم نیروهای دیگر در منطقه را مقصر این وضع دانست. او بی‌شرمانه سازمان ملل و نهادهای آن و نیز دادگاه کیفری بین‌المللی را مسئول آنچه در غزه می‌گذرد دانست و محکوم کرد. به‌علاوه، او تظاهرات مردم جهان بر ضدّ جنگ و خون‌ریزی در غزه را نیز گستاخانه محکوم کرد.

نتانیاهو در سخنرانی‌اش دونالد ترامپ را ستود و مانند ترامپ ماهرانه حقیقت را وارونه جلوه داد و جنایت‌های خود و دولتش را به دیگران نسبت داد. او مدعی شد که نبرد اسرائیل در غزه “درگیری بین بربریت و تمدن است. درگیری بین آنهایی است که مرگ را تجلیل می‌کنند و آنهایی که زندگی را تقدیس می کنند.” جالب است که ایلان ماسک، حامی مالی ترامپ، به‌دعوت نتانیاهو در این همایش در کنگرهٔ آمریکا شرکت کرده بود.

البته شمار زیادی از نمایندگان کنگرهٔ آمریکا از میشیگان در اعتراض به سیاست‌های اسرائیل و نقش جنایتکارانه نتانیاهو از حضور در این نشست کنگره و سخنرانی نتانیاهو سر باز زدند. کامالا هریس نیز در این جلسه شرکت نداشت. رشیده طَلیب، نمایندهٔ فلسطینی‌تبار کنگرهٔ آمریکا از حزب دموکرات با کفیه‌ای روی دوش‌هایش در میان حاضران بود. او تابلویی کوچکی را در دست داشت که در یک طرف آن «جنایتکار جنگی» و در طرف دیگر آن «مجرم نسل‌کشی» نوشته شده بود و آن را به سوی سخنران گرفته بود. در طرف دیگر، در مقابل هر یک از ادعاهای شدیدتر نتانیاهو در دست داشت. پیش از شروع سخنرانی نیز رشیده طلیب خواستار دستگیری نتانیاهو شده بود.

او در بیانیه‌ای گفت: “نتانیاهو جنایتکار جنگی است که علیه ملت فلسطین نسل‌کشی می‌کند. کاملاً شرم‌آور است که رهبران هر دو حزب [آمریکا] از او برای سخنرانی در کنگره دعوت کرده‌اند. او باید دستگیر و به دادگاه کیفری بین‌المللی فرستاده شود.”

نتانیاهو در سخنرانی‌اش مدعی شد که هزاران تظاهرکنندهٔ آمریکایی در بیرون ساختمان کنگره که خواستار آتش‌بس دائمی، ارسال کمک به شهروندان بی‌خانمان و گرسنه و تشنه فلسطینی، و پایان دادن به تسلیح اسرائیل از جانب دولت آمریکا بودند، “از سوی ایران تأمین مالی می‌شوند.”

براندون مانسیلا، نمایندهٔ اتحادیهٔ کارگران خودروسازی آمریکا، در سخنانی در این تجمع اعتراضی گفت که مخالفت با نسل‌کشی در غزه حرکتی کارگری است و اتحادیه‌های کارگری از ملت فلسطین حمایت می‌کنند. “اتحادیهٔ کارگران متحد سازندهٔ خودرو” که نه‌تنها کارگران خودروسازی، بلکه کارکنان برخی از دانشگاه‌ها و کارگران و کارکنان شماری دیگر شرکت‌ها و صنایع را نیز نمایندگی می‌کند، یکی از معدود اتحادیه‌هایی است که هنوز از نامزدی کامالا هریس در رقابت‌های انتخاباتی حمایت نکرده است.

باید دید که همایش حزب دموکرات دربارهٔ نامزدی کامالا هریس و انتخاب معاونش چه تصمیمی می‌گیرد. کامالا هریس گرچه نکات مثبتی در کارنامهٔ سیاسی‌ و دولتی‌اش دارد، باید دید در انتخاب وزیران، در مقابل حامیان مالی قدرتمند و در طبقهٔ قدرتمند سرمایه‌داری آمریکا، و در برابر موضوع‌هایی مانند تورّم داخلی، بیکاری، بهبود رفاه اجتماعی و از جمله تأمین بهداشت و درمان دولتی، بخشودگی وام‌های دانشجویی، دفاع از حقوق زنان و مهاجران، رشد اقتصادی، سیاست خارجی صلح‌آمیز، مسئلهٔ گرمایش زمین و نگرانی‌های زیست‌محیطی، و پایان دادن به نظامیگری و جنگ و دفاع از صلح و آرامش چه سیاست‌هایی در پیش خواهد گرفت و در حل معضلات جدّی داخلی آمریکا و بحران‌های جهانی تا چه حد توانایی خواهد داشت.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۲۱۳، ۸ مرداد ۱۴۰۳

«جبههٔ متحد نوین» چپ فرانسه ماکرون را برای کسب قدرت به‌چالش می‌کشد!

‌با توجه به نتایج کم سابقه دوردوم انتخابات مجلس ملی فرانسه که نیروهای چپ فرانسه در آن اکثریت نسبی را کسب کرده‌اند، ”نامه مردم“ از رفیق وَنسان بوله عضو رهبری و دبیر شعبهٔ بین‌المللی حزب کمونیست فرانسه دعوت کرد که در مصاحبه‌ای به چند سوال مهم در مورد تحولات هفته‌های اخیر پاسخ داده و مواضع ... «جبههٔ متحد نوین» چپ فرانسه ماکرون را برای کسب قدرت به‌چالش می‌کشد!

ادامه

اروپا, استراتژی, ایدئولوژی, دیدگاه, سوسیالیسم, طبقه کارگر, غرب اروپا, فرانسه, کمونیسم, مبارزه طبقاتی, محیط زیست, نئولیبرالیسم, همبستگی

شکست سنگین انتخاباتی محافظه کاران در بریتانیا

حزب کارگر در انتخابات پارلمانی بریتانیا به پیروزی چشمگیری دست یافت، ولی نیروهای چپ بریتانیا‌ با انتقاد از منطق پذیرش سیاست‌های نولیبرالی اقتصادی از سوی این حزب و ادامه عضویت بریتانیا در “ناتو” و نظامی‌گری در دولت این حزب، دولت جدید حزب کارگر را به چالش طلبیده‌اند. جالب است که امپراتوری‌های مطبوعاتی راست و پوپولیست ... شکست سنگین انتخاباتی محافظه کاران در بریتانیا

ادامه

اسکاتلند, انگلیس, ایران, دیدگاه, طبقه کارگر, گزارش, نئولیبرالیسم, ناتو

چپ فرانسه با تشکیل «جبهه مردمی نوین» ابتکار مبارزه با راست افراطی را بدست گرفت!

نتایج انتخابات “پارلمان اروپا” در روز یکشنبه ۹ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۰ خرداد ۱۴۰۳) افزایش نگران کننده آرای حزب‌های “راست افراطی” را به‌طورمحسوس در برخی کشورها و از جمله فرانسه، آلمان، و ایتالیا به‌همراه داشت. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از مشخص شدن نتیجهٔ آرا و شکست کوبندهٔ حزبش از سوی راست افراطی، در اقدامی که ... چپ فرانسه با تشکیل «جبهه مردمی نوین» ابتکار مبارزه با راست افراطی را بدست گرفت!

ادامه

آلمان, ایتالیا, بازنشستگان, جهان, دیدگاه, سوسیالیسم, غرب اروپا, فرانسه, کمونیسم, مقاله

شکست «کنگرهٔ ملی آفریقا» درانتخابات سراسری آفریقای جنوبی، در‌سی‌اُمین سالگرد پیروزی تاریخی بر آپارتاید

کمیسیون مسئول برگزاری انتخابات در آفریقای جنوبی بعدازظهر روز یکشنبه ۱۳ خرداد نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در سطح کشور (فدرال) و در ۹ ایالت آفریقای جنوبی را اعلام کرد. بر اساس تعداد کرسی‌های نمایندگی که حزب‌های سیاسی آن کشور به دست آورده‌اند، این احتمال پیش‌بینی‌شده که ”کنگرهٔ ملی آفریقا“ به اکثریت مطلق در پارلمان فدرال ... شکست «کنگرهٔ ملی آفریقا» درانتخابات سراسری آفریقای جنوبی، در‌سی‌اُمین سالگرد پیروزی تاریخی بر آپارتاید

ادامه

آپارتاید, آفریقای جنوبی, اروپای غربی, امپریالیسم, ایدئولوژی, جمهوری ملی و دموکراتیک, جنگ نیابتی, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, صهیونیسم, مبارزه طبقاتی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

ماهیت و سرشت مبارزۀ سندیکایی

نولیبرالیسم، اپورتونیسم، و فساد برخی سندیکالیست‌ها عامل تحریف ماهیت و سرشت مبارزۀ سندیکایی بوده است. امروز کلمبیا ده‌ها سندیکا دارد که هیچ ارتباطی با مبارزه در دفاع از کارگر و به‌طورکلی پرولتاریا ندارند. آن‌ها زائدۀ کارفرمایان برای یک سکۀ کثیف رقت‌انگیز هستند و حاضرند برادران طبقاتی‌شان را بی‌شرمانه بفروشند. به‌عنوان مثال، هر کسی باور می‌کند ... ماهیت و سرشت مبارزۀ سندیکایی

ادامه

جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, فساد, کلمبیا, کمونیسم, لنین, نئولیبرالیسم