«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، ژنرال «الکساندر سیرسکی» فرمانده ارشد اوکراین از عقب‌نشینی نظامیان این کشور از سه روستا در مناطق شرقی خبر داد. وی گفت که پس از این‌که روسیه تعداد قابل توجهی از نظامیان خود ... عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از ۳ روستا در مناطق شرقی

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

چین به آمریکا در خصوص استمرار یکجانبه گرایی هشدار داد

‘وانگ چیشان’ معاون رییس جمهوری خلق چین به آمریکا هشدار داد که با استمرار تدابیر یکجانبه، اقتصاد و تجارت را در سراسر جهان به مخاطره انداخته است.

 

روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین، وانگ روز پنجشنبه در اظهاراتی مرتبط با گفت و گوهای تجاری دو کشور تاکید کرد که باید با مذاکرات از دسته بندی ها و اختلافات جلوگیری به عمل آورد.

 

وی که یکی از یاران و مشاوران نزدیک رییس جمهوری چین به حساب می آید، گفت: ما با آرامش برنامه اصلاحات و درهای باز را ادامه می دهیم.

 

معاون رییس جمهوری چین تصریح کرد آماده گفت و گو و همکاری برای یافتن راه حل های مناسب هستیم ولی بر این موضوع تاکید می ورزیم که یکجانبه گرایی آمریکا مشکلات زیادی برای دنیا بوجود آورده است.

 

وی یکجانبه گرایی را از اساس محکوم کرد و گفت: برابری و احترام متقابل و اهمیت دادن به راهبردهای طرفین و درک مسایل ذی ربط می تواند مشکلات را حل کند.

 

‘لیو ویدونگ’ محقق آکادمی علوم اجتماعی چین نیز خاطر نشان کرد چین به دنبال افزودن بر مازاد تجاری در برابر آمریکا نیست و واشنگتن به دلیل کسری تجاری، نباید پکن را مقصر بداند طرفین باید به این جنگ تجاری پایان دهند.

 

‘نیو فونگ’ معاون موسسه علوم اجتماعی چین هم در اظهار نظری هشدار داد که با توجه به افزایش نرخ تورم در آمریکا، اقتصاد این کشور با استمرار این درگیری های تجاری خسارات سنگینی متحمل خواهد شد.

 

آمریکا تاکنون بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای ساخت چین که به آن کشور وارد می شود تعرفه هایی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع کرده و چین نیز متقابلا بر ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه بسته است.

 

این کارشناسان چینی گفتند که درصد اعتماد عمومی به دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا همچنان کاهش یافته است و این نشان می دهد که به اعتبار او ضربات جدی وارد شده است.

 

درصد حمایت از او براساس نظرسنجی ‘سی ان ان’ به ۳۹ درصد رسیده است در حالی که ۵۵ درصد او را مورد تایید قرار نداده اند.

 

قرار است دومین دور از گفت و گوهای امنیتی و دیپلماتیک و اقتصادی دو کشور از روز جمعه این هفته در واشنگتن آغاز شود.

 

وزارت خارجه چین این مذاکرات را برای هر دو کشور مهم و سرنوشت ساز توصیف کرده است.

ایرنا

«شی جین پینگ»: کارگران باید برای حل مشکلات کشور روش‌های مارکسیستی را بکار گیرند

رئیس جمهور جمهوری خلق چین «شی جین پینگ» در دیداری با رهبری اتحادیه های سراسری کارگران بر نقش رهبری طبقه کارگر در این کشور تاکید کرده و از آنان خواست برای حل مشکلات و بهبود وضعیت کشور از روش ها و متدهای مارکسیستی سود جویند.

ادامه

جهان, چین, دیدگاه, شرق آسیا

پول ملی جایگزین دلار آمریکا در روابط تجاری چین و پاکستان شد

به نقل از روزنامه پاکستان، پس از دیدار هیئت های عالی رتبه چین و پاکستان به ریاست «عمران خان» و «لی ککیانگ» نخست وزیران دو کشور، طرفین بیانیه ای مشترکی را در پایان این نشست صادر کردند.

ادامه

اقتصادی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

ژاپن و آمریکا به دنبال پاسخ نظامی مشترک به چین هستند

به نقل از تایمز ژاپن، آمریکا و ژاپن که در حال برگزاری رزمایش در آب‌های غرب پاسیفیک هستند، قرار است طرحی عملیاتی را ارائه کنند که هدف از آن پاسخ‌گویی نیروهای نظامی دو کشور به تهدید چین علیه جزایر مورد مناقشه «سنکاکو» عنوان می‌شود.

ادامه

امریکا, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا