چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا طی بیانیه‌ای مشترک «عصر جدیدی از همکاری نظامی» را با هدف مقابله با چین اعلام کردند. به گزارش ایسنا، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با نخست وزیر ژاپن در کاخ سفید دیدار کرد و در اظهاراتی روابط دو کشور را «غیر قابل شکست» ... توافق نظامی آمریکا و ژاپن با هدف مقابله با چین

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, آمریکای شمالی, استرالیا, اقتصادی, اقیانوسیه, انگلیس, تایوان, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, گزارش

چین از تهدید تحریم‌های آمریکا درباره تایوان نمی‌ترسد

معاون وزیر امور خارجه چین اعلام کرد اگر آمریکا با کارت تایوان بازی کند، «واشنگتن» با پیامدهای غیر قابل تصوری روبرو خواهد شد و پکن با تحریم‌هایی مشابه تحریم‌های روسیه مرعوب نمی‌شود.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای نشریه  هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست»، «لی یوچنگ» معاون وزیر امور خارجه چین در نشست امنیتی مجازی خاطرنشان کرد مقصر دانستن کشورش پیرامون حمله روسیه به اوکراین مضحک است. وی آمریکا را به قربانی کردن اوکراین در برابر منافع ژئوپولتیک خودش متهم کرد.

 

«لی یو چنگ» در واکنش به هشدارهای آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌هایی مشابه روسیه در صورت حمله به تایوان گفت: «چین باید متحد باشد و متحد خواهد بود.  تحریم و انزوا مطمئنا چین را مرعوب نخواهد کرد. در بیش از هفتاد سالی که از زمان تاسیس جمهوری خلق چین گذشته توفان‌هایی را از سرگذراندیم. در چند سال گذشته هم آمریکا اقدامات قهری از جمله اعمال تعرفه‌های وارداتی، کاهش همکاری، بازداشت مردم به اتهام جاسوسی را پیوسته انجام داده اما موفق به درهم شکستن این کشور نشده است.»

 

معاون وزیر خارجه چین در ادامه سخنانش افزود: « ما نه تنها دچار فروپاشی نشدیم بلکه روز به روز در حال پیشرفت هستیم. در این شرایط از چه چیزی باید بترسیم؟»

 

او همچنین در نشست مذکور که با هماهنگی مجمع دیپلماسی عمومی چین و دانشگاه «رنمین» برگزار شد گفت تایوان یک مساله داخلی است و نباید آنرا با اوکراین مقایسه کرد. برخی افراد و کشورها وقتی درباره اوکراین صحبت می کنند بر احترام به  حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تاکید می‌کنند اما آشکارا روی خط قرمز “چین واحد” پا می‌گذارند و از استقلال تایوان حمایت می‌کنند.

 

این مقام ارشد چینی گفت: «به تازگی آمریکا  مقابل چین قدرت‌نمایی کرده، محافل‌ ضد چینی مختلف را گرد هم آورده و حتی هیاهوی بسیاری درباره مساله تایوان به راه انداخته تا این خط قرمز را به بوته آزمایش بگذارد. این امر نسخه ای  از توسعه‌طلبی شرق‌گرایانه ناتو در منطقه آسیا – اقیانوسیه است. اگر اجازه دهیم این روند ادامه یابد پیامدهای آن غیر قابل تصور خواهد بود و در نهایت آسیا – اقیانوسیه را به خندق آتش تبدیل می‌کند.»

 

او با دفاع از مواضع چین پیرامون جنگ روسیه و اوکراین گفت پکن در مساله اوکراین، طرف درگیر نیست، چه رسد به اینکه از عوامل این جنگ باشد. او تاکید کرد  این بحث در واقع تحریفِ تفسیری جمله‌ای در بیانیه مشترک چین و روسیه است که پیش از این درگیری منتشر شد و در آن آمده است “هیچ حوزه ممنوعه‌ای در همکاری” وجود ندارد . بدین ترتیب برخی افراد آن را دلیلی بر  مطلع بودن چین از قبل درباره برنامه‌های روسیه و حمایت از آن قلمداد کردند.

 

معاون «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت: این صرفا یک بیانیه عادی است.در حقیقت، ما درباره دوستی با تمام کشورها صحبت می‌کنیم و هیچگاه محدودیتی در همکاری با هیچ طرفی تعیین نمی‌کنیم، مگر  وادار شویم.

 

او همچنین تصدیق کرد آمریکا با قربانی کردن اوکراین در حال تضعیف روسیه، کنترل اروپا و ادامه هژمونی و یک توافق سودآور چندجانبه است. جای تعجب نیست که آنها از این وضعیت خوشحال می‌شوند.

 

در پایان این گزارش آمده است معاون وزیر امورخارجه چین باور دارد تحریم‌ها، اقتصاد بین‌المللی را تضعیف می‌کنند و در نهایت موجب بی ثباتی  کل جهان  می شوند.

 

او گفت: «تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا، بحران‌های متعددی مانند غذا، انرژی، بحران مالی و زنجیره‌های تأمین جهانی پدید آمده است و نظم امنیتیِ سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در خطر است.

نماینده پارلمان اروپا: تحریم‌ها علیه روسیه کارساز نیستند

عضو ایرلندی پارلمان اروپا ضمن بیان اینکه اگر بروکسل نفت روسیه را نخرد، طرف دیگری این کار را خواهد کرد گفت مردم عادی در اروپا هزینه این تحریم‌ها را پرداخت خواهند کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, ایرلند, تحریم, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, ناتو

چین: آمریکا در حال قربانی کردن اروپاست

«لی یوچنگ» معاون وزیر خارجه چین روز شنبه گفت آمریکا در حالی که سود زیادی از جنگ اوکراین به دست می‌آورد،‌ در حال قربانی کردن اروپاست.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, چین, دونتسک, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, لوگانسک