خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

چین؛ جنگ غزه ننگ تمدن و یک تراژدی برای بشریت است

وزیر امور خارجه چین جنگ در غزه را «ننگ تمدن» و یک «غم‌نامه» (تراژدی) برای بشریت خواند و درخواست آتش بس فوری را تکرار کرد.

به گزارش ایرنا، وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه (۱۷ اسفند) در حاشیه نشست سالانه مجلس قانونگذاری چین در نشستی مطبوعاتی، جنگ اسرائیل در غزه را «ننگ تمدن» خواند و درخواست‌های پکن برای «آتش بس فوری» را تکرار کرد.

وی تصریح کرد: «این یک تراژدی برای بشریت و یک ننگ برای تمدن است که امروز، در قرن بیست و یکم، نمی توان جلوی این فاجعه انسانی را گرفت.

وانگ یی گفت: اشغال طولانی سرزمین‌های فلسطینی واقعیتی است که دیگر نباید نادیده گرفته شود و دیگر نباید آرزوی دیرینه فلسطینیان برای داشتن کشوری مستقل را نادیده گرفت و مهمتر از آن، بی عدالتی تاریخی در حق فلسطینیان نباید مجاز باشد ونسلی به نسل دیگر ادامه یابد.

وی ادامه داد: بازگرداندن عدالت به مردم فلسطین و اجرای راه حل دو دولتی تنها راه پایان این درگیری هاست.

وزیر امور خارجه چین درباره تایوان اظهار داشت: خط مشی ما کاملاً روشن است، ما به تلاش برای اتحاد دوباره و مسالمت آمیز با بیشترین صمیمیت ادامه خواهیم داد.

وانگ یی تاکید کرد: ما هرگز اجازه نمی دهیم تایوان از سرزمین مادری جدا شود. همه اختلافات باید بر سر میز مذاکره حل شود، هر چه مذاکرات زودتر آغاز شود، صلح زودتر خواهد رسید.

تصور نادرست آمریکا از چین

او همچنین گفت که به رغم برخی پیشرفت‌ها در روابط با آمریکا از زمان دیدار شی جین پینگ و جو بایدن در نوامبر سال گذشته ( (آبان ۱۴۰۲)، اما آمریکا به وعده های خود عمل نکرده است.

وانگ یی، در این کنفرانس خبری گفت: تبادلات بین چین و آمریکا تنها در صورتی می‌تواند ادامه یابد که هر دو طرف به اختلافات خود احترام بگذارند و تصمیمات یکدیگر به رسمیت بشناسند.

وانگ در کنگره ملی خلق گفت: باید به این نکته اشاره کرد که برداشت نادرست طرف آمریکایی از چین همچنان ادامه دارد و وعده‌هایی که داده واقعاً محقق نشده است.

وی گفت: روش های سرکوب چین به طور مداوم در حال تجدید و لیست تحریم های یکجانبه به طور مداوم در حال گسترش است.

وانگ افزود: با این حال، جو بایدن به صراحت اعلام کرده بود که آمریکا به دنبال جنگ سرد جدید، تغییر نظام حاکم بر چین یا حمایت از استقلال تایوان نیست.

وانگ در ادامه اظهار داشت: چین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد هوش مصنوعی به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد کرد که منعکس‌کننده نیاز به توسعه و امنیت است.

وی افزود:هوش مصنوعی باید همیشه تحت کنترل انسان باشد.

تنش زدایی ناخوشایند

تنش‌ها بین چین و آمریکا دو ابرقدرت جهانی از زمان برگزاری نشست تاریخی جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور دو کشور در نوامبر گذشته (آبان ۱۴۰۲) در سانفرانسیسکو کمی کاهش یافته است، اما در آستانه انتخابات آمریکا در سال جاری که ممکن است شاهد بازگشت دونالد ترامپ، به کاخ سفید باشد، همچنان در تنش و ناآرام باقی مانده اند.

چین مدعی است که آمریکا در تلاش است تا سیاست توسعه فناوری پیشرفته و صنعتی خود را مهار و سرکوب کند، در حالی که هر دو ارتش در میان افزایش استقرار در سراسر آسیای شرقی از نزدیک به یکدیگر نگاه می کنند.

وانگ یی گفت: بنابراین ما از آمریکا می خواهیم که روند توسعه تاریخی را درک کند، به طور عینی و منطقی به توسعه چین نگاه کند (و) تعاملات فعالانه و عملی با چین را انجام دهد.

پکن همچنین با رویارویی‌های ژئوپلیتیکی مداوم در جبهه‌های مختلف، از جمله با اروپا در تجارت و جنگ اوکراین، ژاپن در موضوعات مختلف، و همچنین فیلیپین بر سر دریای جنوبی چین، مواجه است.

وانگ گفت: چین مایل به همکاری با روسیه برای تقویت محرک های جدید همکاری و تحکیم دوستی است.

چین و روسیه در فوریه ۲۰۲۲ زمانی که پوتین درست چند روز قبل از اعزام ده ها هزار نیرو به اوکراین از پکن بازدید کرد، توافق مشارکت «بدون محدودیت» را اعلام کرده بودند.

وانگ همچنین از گسترش طرح سفر بدون روادید چین خبر داد و گفت: چین از ۱۴ مارس به اتباع سوئیس، ایرلند، مجارستان، استرالیا، بلژیک و لوکزامبورگ اجازه سفر بدون روادید ارائه خواهد کرد.

چین در حال حاضر با ۲۲ کشور، از جمله تایلند، سنگاپور و مالزی، توافقنامه لغو روادید دوجانبه دارد.

چین همچنین به طور یک‌جانبه اجازه ورود بدون ویزا به شهروندان کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند و ایتالیا را به مدت ۱۵ روز داده است.

وی درباره موضوع شبه جزیره کره گفت: این مناقشات یک دلیل ریشه ای روشن دارد و در شرایط فعلی باید از اقدامات بازدارنده و اعمال فشار خودداری کنیم. وانگ یی گفت: راه حل اساسی در از سرگیری مذاکرات برای صلح و رسیدگی به نگرانی های امنیتی مشروع همه طرف ها، به ویژه کشورهای کره شمالی است.

وی ادامه داد: نقش سازمان ملل باید تقویت شود نه اینکه تضعیف شود و جایگاه سازمان ملل باید حفظ شود نه اینکه جایگزین شود. ما با جامعه جهانی برای حمایت از توسعه و بهبود مستمر سازمان ملل کار حمایت خواهیم کرد.

از زمانی که ابتکار کمربند-جاده بیش از ۱۰ سال پیش مطرح شد، راهی برای همکاری، فرصت و شکوفایی برای کشورهایی شده است که به دنبال توسعه مشترک هستند.

وی افزود: ما امیدواریم که همکاری باکیفیت کمربند و جاده به عنوان موتور توسعه مشترک همه کشورها و شتاب دهنده ای برای نوسازی کل جهان باشد.

وانگ یی اظهار داشت: بریکس قوی تر به معنای افزایش نیروی صلح و افزایش حمایت بین المللی از عدالت است. نباید به عنوان یک چالش نگاه کرد. استقلال ویژگی متمایز جنوب جهانی است و قدرت طلبی از طریق اتحاد سنت آن است. جنوب جهانی دیگر «اکثریت خاموش» نیست، بلکه یک نیروی کلیدی برای اصلاح نظم بین‌المللی است.
وی در پایان گفت: چین مشتاقانه منتظر ادامه اتحاد و همکاری بین کشورهای در حال توسعه برای تقویت قدرت جنوب و ایجاد مشترک «لحظه درخشان جنوبی» در حکومت جهانی است.

پاتروشف: ناتو در حال تمرین سناریوی رویارویی با روسیه است

دبیر شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد در جریان رزمایش جاری نیروهای ناتو در اروپا، سناریوی رویارویی مسلحانه با روسیه تمرین می‌شود که تنش را افزایش داده و اوضاع را در جهان بی‌ثبات می‌کند، اما این ائتلاف در حال آماده شدن برای جنگ‌های جدید است. به گزارش ایسنا، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه ... پاتروشف: ناتو در حال تمرین سناریوی رویارویی با روسیه است

ادامه

آمریکا, اروپا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, قفقاز, ناتو

با احضار سفیر واشنگتن؛ هشدار قاطع روسیه نسبت به فعالیت‌های مشکوک نهادهای آمریکایی

وزارت خارجه روسیه با احضار سفیر آمریکا نسبت به فعالیت‌های مشکوک سه نهاد غیردولتی آمریکا در این کشور هشدار داد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که به «لین تریسی» سفیر آمریکا در این کشور در خصوص فعالیت‌های غیر مجاز سه نهاد غیردولتی آمریکا در داخل ... با احضار سفیر واشنگتن؛ هشدار قاطع روسیه نسبت به فعالیت‌های مشکوک نهادهای آمریکایی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

لاوروف: دوران سلطه غرب بر جهان پایان یافته است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای غربی دیگر نمی‌توانند بر نظام جهانی مسلط شوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که کشورهای غربی مانع شکل گیری جهان چند قطبی هستند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که غرب هرگز دوباره بر نظام جهانی ... لاوروف: دوران سلطه غرب بر جهان پایان یافته است

ادامه

تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, هژمونیسم

چرا اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است؟

بی‌اعتنایی و رویکرد قدرت مآبانه آمریکا نسبت به اروپا همواره با واکنش‌های خنثی از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده است و دلایل آن همواره محل بحث بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، شاید بتوان گفت همه‌چیز از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ شروع شد. وقتی او میان تبلیغات پوپولیستی و پر سر و صدای خود، توافق ... چرا اتحادیه اروپا به آمریکا وابسته است؟

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اورآسیا, ایسلند, بلژیک, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, صندوق بین‌المللی پول, مقاله, ناتو