نبردهای سنگین در خارکیف؛ روسیه از کنترل ۵ روستا خبر داد

به دنبال آغاز حمله زمینی فرا مرزی از سوی مسکو، اکنون «نبردی شدید» در خارکیف واقع در مرز روسیه در جریان است و نزدیک به ۲۰۰۰ تن مجبور به تخلیه روستاهای نزدیک به روسیه شدند. به گفته روسیه، پنج روستا تحت کنترل درآمده است. به گزارش ایسنا، نیروهای روسیه در منطقه‌ای که نزدیک به دو ... نبردهای سنگین در خارکیف؛ روسیه از کنترل ۵ روستا خبر داد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

پیش‌بینی بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل درباره پایان جنگ اوکراین

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از بازرس پیشین تسلیحاتی سازمان ملل پیش‌بینی کرد: از آنجایی که روسیه یکی پس از دیگری اقدام به آزادسازی روستاها می‌کند و به نظر می‌رسد که اوکراین نمی‌تواند قبل از حملات خط دفاعی خود را حفظ کند، احتمالا جنگ اوکراین تابستان امسال پایان یابد. به گزارش روز شنبه ایرنا از ... پیش‌بینی بازرس سابق تسلیحاتی سازمان ملل درباره پایان جنگ اوکراین

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, سازمان ملل, شرق اروپا, گزارش, ناتو

پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که در پیروزی مسکو در جنگ جاری با اوکراین هیچ شکی ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مراسم رژه «روز پیروزی» در میدان سرخ مسکو، ضمن محکوم کردن تلاش‌های اوکراین و متحدان غربی این کشور برای تحریف تاریخ و به‌راه‌انداختن جنگ‌های ... پوتین: در پیروزی روسیه هیچ تردیدی نیست

ادامه

استعمار, اوکراین, تاریخ, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, گزارش, نئونازیسم

رئیس جمهوری چین: مجارستان هدف اول سرمایه‌گذاری ما در اروپای شرقی است

«شی‌ جین پینگ» رئیس جمهوری چین که در سومین سفر اروپایی خود چهارشنبه شب وارد مجارستان شد، گفت که این کشور هدف اول سرمایه‌گذاری چین در منطقه اروپای شرقی است. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، شی جین‌پینگ روز پنجشنبه در سومین سفر اروپایی‌ خود با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان دیدار می‌کند، گفته ... رئیس جمهوری چین: مجارستان هدف اول سرمایه‌گذاری ما در اروپای شرقی است

ادامه

آسیا, آفریقا, اروپا, اروپای شمالی, اروپای مرکزی, اقتصادی, امنیتی, جهان, چین, روسیه, شرق اروپا, صربستان, فرانسه, گزارش, مجارستان, همزیستی مسالمت آمیز

براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا, گزارش

چگونه شورش مسلحانه‌ی «یوگنی پریگوژین» به اینجا رسید؟

در میان تحولات چشمگیر روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته، بسیاری از ناظران این سوال را در ذهن می‌پرورانند: چگونه کار به اینجا رسید؟

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌بی‌سی، در میان تحولات چشمگیر روسیه طی ۲۴ ساعت گذشته، بسیاری از ناظران این سوال را در ذهن می‌پرورانند: چگونه کار به اینجا رسید؟

از ساعات اولیه روز شنبه، دولت روسیه در تلاش بود تا شورش مسلحانه‌ای را که «یوگنی پریگوژین»، رئیس شبه‌نظامی ‌گروه واگنر به راه انداخته بود، سرکوب کند، مسئله‌ای که به نظر می‌رسید بزرگ‌ترین تهدید برای رهبری «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه باشد.

نیروهای پریگوژین از اوکراین به روسیه رفته بودند و وارد روستوف-آن-دون، شهری در جنوب روسیه، نزدیک مرز با اوکراین شده بودند. رهبر واگنر مدعی شد که نیروهایش تأسیسات نظامی در شهر، از جمله فرودگاه، را تحت کنترل خود دارند.

برخی از نیروهای واگنر به سمت مسکو پیشروی کرده و طبق گزارش‌ها به استان لیپتسک روسیه، در حدود ۳۶۰ کیلومتری جنوب مسکو رسیدند، امری که البته سبب شد نیروهای ارتش روسیه به سوی آن‌ها تیراندازی کنند.

پوتین در عین حال قول داد از کشور دفاع کرده و سازمان‌دهندگان شورش را به‌سختی مجازات کند.

اما شامگاه گذشته –شنبه- توافقی برای تنش‌زدایی میان دولت روسیه و رهبر واگنر صورت گرفت و این نیروها ناگهان از پیشروی خودداری کردند.

«دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین اعلام کرد که اتهامات علیه پریگوژین به دلیل شورش مسلحانه لغو خواهد شد و نیروهایی که به او ملحق شدند نیز تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت. همچنین به آن دسته از جنگجویان گروه واگنر که در این شورش شرکت نکردند، قراردادهایی از سوی دولت پیشنهاد خواهد شد.

در اینجا نگاهی کوتاه داریم به اینکه چگونه پریگوژین از یک رهبر برجسته یک نیروی مزدور به مردی که در مرکز نبرد بزرگ با پوتین و دولت روسیه قرار داشت تبدیل شد.

تصرف اوکراین

روسیه تهاجم گسترده خود به اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد. این آغاز بزرگ‌ترین جنگ زمینی اروپا از پایان جنگ جهانی دوم بود.

ارتش خصوصی پریگوژین، معروف به گروه واگنر، در کنار سربازان عادی روسیه در اوکراین جنگیده و اعتبار عمومی آن، درست مانند بنیانگذارش، بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شد.

«آندری سولداتوف»، روزنامه‌نگار ماه گذشته میلادی به پی‌بی‌اس نیوز ‌گفت: «به دلیل این جنگ و به دلیل جاه‌طلبی‌های پریگوژین، این گروه به سرعت به عنوان تاثیرگذارترین بخش ارتش روسیه نمایان شد.»

وی افزود: «این امر سبب شد که در سراسر روسیه تابلوهای تبلیغاتی برای این گروه نصب شود، امری که البته در روسیه بی‌سابقه تلقی می‌شود.»

آشکارسازی روابط

سپتامبر گذشته، پریگوژین علناً در بیانیه‌ای اعتراف کرد که گروه واگنر را تأسیس کرده است، در حالی‌که پیشتر هرگونه ارتباط با آن را رد می‌کرد.

پریگوژین گفت که این گروه در سال ۲۰۱۴ برای «دفاع از روس‌ها» درگیر در نبرد در شرق اوکراین – یعنی جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه – ‌تشکیل شد. با این وجود، رسانه‌ها مدت‌هاست که از ارتباط وی با گروه واگنر پرده برداشته بودند و حتی ویدئوهایی از وی منتشر شده بود که در حال بازدید از زندان‌های روسیه و جذب نیرو برای ارتشش بوده.

چند ماه بعد، «الکسی ناوالنی»، رهبر زندانی اپوزیسیون روسیه، گفت که پریگوژین ده‌ها زندانی را برای جنگ اوکراین از مستعمره کیفری که خود ناوالنی در آن نگهداری می‌شد، استخدام کرده است.

اختلاف‌ها بالا می‌گیرد

با گذشت زمان، پریگوژین به یکی از منتقدان جدی رویکردهای جنگی روسیه و نحوه رهبری آن بدل شد. این انتقادها شامل شکایات واضح در مورد کمبود تدارکات و تجهیزات برای جنگنده‌های واگنر و همچنین انتقاد مستقیم عمومی از رهبران نظامی روسیه می‌شد.

همین چند هفته پیش، پریگوژین تهدید کرده بود که سربازانش را از نبرد طولانی‌مدت در باخموت بیرون خواهد کشید و دلیل آن را تلفات سنگین و کمبود مهمات اعلام کرد. او خواستار آن شد که نیروهای ارتش روسیه جایگزین نیروهای واگنر شوند.

همچنین در ماه گذشته، پریگوژین عنوان کرد که هدف پوتین برای «غیرنظامی کردن» اوکراین شکست خورده است، زیرا نیروهای کی‌یف با حمایت تجهیزات و آموزش‌های غربی تقویت شده‌اند.

از یاد نباید برد که کل دردسرهای این ۴۸ ساعت گذشته نیز با ادعای پریگوژین مبنی بر حمله نیروهای روسیه به اردوگاه‌های واگنر آغاز شد.

نبرد باخموت

یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگ اوکراین در باخموت رخ داده است، جایی که مبارزان واگنر در خط مقدم حضور داشتند. برای ماه‌ها، نیروهای اوکراینی و روسی در درگیری‌های طاقت‌فرسا که هر دو طرف آن را «چرخ‌ گوشت» توصیف کردند، متحمل خسارت سنگین شدند.

پریگوژین گفت که بیش از ۲۰ هزار سرباز او در نبرد برای باخموت کشته شدند – در حالی که روسیه در ماه گذشته مدعی پیروزی در این منطقه شد. بنابه گزارش‌ها، نیمی از جنگجویان واگنر کشته‌شده در باخموت از زندان‌های روسیه به خدمت گرفته شده بودند.

در آن زمان پریگوژین گفت واگنر کنترل شهر را به نیروهای روسی واگذار خواهد کرد.

ووچیچ: سرویس‌های خارجی در کودتای روسیه دخالت داشتند

رئیس‌جمهور صربستان امروز در سخنانی اعلام کرد: سرویس‌های خارجی در کودتای روسیه دخالت داشتند؛ اما «پوتین» شخصا شورش را متوقف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر ووچیچ رئیس‌ جمهور صربستان امروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد که کشورش هرگز از کودتا در روسیه یا هیچ کشور دیگری حمایت نکرده است. ... ووچیچ: سرویس‌های خارجی در کودتای روسیه دخالت داشتند

ادامه

آمریکا, بلاروس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, صربستان

نویسنده آمریکایی؛ جنگ اوکراین، تاثیری منفی بر توانایی دفاعی آمریکا گذاشته است

روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی گفت که تقاضای روزافزون اوکراین از آمریکا برای سلاح تاثیری عمده و منفی بر توانایی دفاعی ایالات متحده گذاشته است. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «ویکتور دیویس هانسون»، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی گفت که تقاضای روزافزون اوکراین از آمریکا برای سلاح تاثیری عمده و منفی بر توانایی دفاعی ایالات ... نویسنده آمریکایی؛ جنگ اوکراین، تاثیری منفی بر توانایی دفاعی آمریکا گذاشته است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, شرق اروپا

شورای امنیت روسیه؛ اوکراین تاکنون بیش از۱۳هزار نیرو را در ضد حمله از دست داده است

دبیر شورای امنیت روسیه امروز پنجشنبه، اعلام کرد، کی‌یف تاکنون بیش از ۱۳ هزار تن از نیروهای خود را در جریان ضد حمله از دست داده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در نشستی که با حضور اعضای این شورا توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این ... شورای امنیت روسیه؛ اوکراین تاکنون بیش از۱۳هزار نیرو را در ضد حمله از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

اتحادیه اروپا قادر به بهره‌برداری از دارایی‌های مسدودشده روسیه نیست

بلومبرگ گزارش داد که کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که از منظر قانونی قادر به تصرف تمام دارایی‌های مسدودشده روسیه نیست. به گزارش ایلنا، بلومبرگ گزارش داد که کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که از منظر قانونی قادر به تصرف تمام دارایی‌های مسدودشده روسیه نیست. بنا به داده‌های موجود، گروه کاری اتحادیه اروپا ... اتحادیه اروپا قادر به بهره‌برداری از دارایی‌های مسدودشده روسیه نیست

ادامه

اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا