تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

چکیده گزارش‌های کارگری، هفته چهارم اسفند ماه

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته‌ای که گذشت؛

 

 

آمارهای سفارشی مبنای تعیین مزد کارگران است

بیست و ششم اسفند ماه‌-طی این سال‌ها با وجود اینکه تورم از سال۵۷ تا کنون بیش از سه هزار برابر شده است ودولت‌ها موظف هستند حداقل دستمزد را بر مبنای تورم افزایش دهند٬ اما این کار انجام نشده است‌.حتی در دولت نهم، وزیر کار وقت به بانک مرکزی فشار آورد که نرخ تورم اعلام شده را پس بگیرد و کاهش دهد تا افزایش دستمزد اعلام شده هم به‌طور مجدد بررسی و کاهش یابد‌.مبنای تعیین مزد آمار دستکاری شده نرخ تورم است.

 

 

کاهش قدرت خرید زحمتکشان

 

بیست و ششم اسفند ماه- در خلال سال‌های ۹۲ تا ۹۵ ارزش یک میلیون تومان درطول چهار سال و تحت تاثیر تورم به رقم ۴۵۰هزارتومان کاهش یافته است واین به معنای نصف شدن قدرت خرید مردم [بویژه زحمتکشان ]درطول سال‌های گذشته است.

 

 

تحمیل فقر به کارگران و زحمتکشان

 

بیست وششم اسفند ماه‌-حداقل دستمزد کارگران برای سال۹۶ با “افزایش” ۱۴.۵ درصدی به رقم ۹۳۰هزار تومان رسید.حداقل دستمزد سالانه بر اساس شاخص هزینه معیشت تعیین نشده و سال سختی در انتظار خانوار‌های کارگری است.

 

 

فاصله ژرف میان مزد و معیشت

 

بیست وششم اسفند ماه-‌فاصله سه برابری میان مزد و معیشت از نظر بسیاری از کارگران، نشان‌دهنده تضعیف حقوق ٢٢ میلیون نیروی کار کشور است که طی سال‌ها روی هم انباشت شده که حاصل بی‌توجهی به قانون کار و معیشت طبقه کارگر است.

 

 

وزارت کار حامی قرارداد‌های موقت است

 

بیست و ششم اسفند ماه – مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت ؛قرارداد موقت یک امری قانونی و پذیرفته شده است و انکار این قرار داد بی‌جهت است.این قرارداد باید میان قرار دادهای کار موجود باشد… تمایل کارفرما به این نوع قراردادها بیشتر است.

 

 

قراردادهای موقت و ترفند کارفرمایان

 

بیست و ششم اسفند ماه -کارگران به‌دلیل نداشتن قرارداد، نمی‌توانند از هیچ حق و حقوقی بهره‌مند شوند.کارفرمایان به‌طور مثال ۱۱ ماه برای کارگر بیمه بیکاری رد می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که کارگر یک سال بیمه بیکاری نداشته باشد. از آنجایی که تنها افرادی می‌توانند مشمول بیمه بیکاری شوند که در آخرین محل فعالیت خود یک سال سابقه بیمه داشته باشند، بنابراین کارگر با نداشتن یک سال سابقه بیمه از آخرین محل کاری از دریافت بیمه بیکاری محروم می‌شود.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه پارس قو

 

بیست و ششم اسفند ماه- کارفرمای کارخانه پارس قو دستمزد دی و بهمن و عیدی سال ۹۶ ،۲۳۰ کارگر این کارخانه را به صورت کامل پرداخت نکرده است. از این رو کارگران از حوالی ساعت ۹ صبح مقابل شرکت نهان گل، سهام دار عمده کارخانه روغن نباتی قو تجمع کرده‌اند. عدم واریز ۲ ماه حق بیمه هم موجب شده دفترچه بیمه‌های تامین اجتماعی‌ کارگران تمدید یا تعویض نشود.

 

 

افزایش بیکاری در سال ۱۳۹۵

 

بیست و ششم اسفند ماه- بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال جاری با افزایش ۱.۴ درصدی، ۱۲.۴ درصد اعلام شد.بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

 

 

اعتصاب در باشگاه استقلال و اهمیت تشکل سندیکایی ورزشکاران

 

بیستم وششم اسفند ماه- تصمیم جمعی استقلالی‌ها[ورزشکاران فوتبالیست] در تمرین روز پنجشنبه بر این شد تا به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مالی‌شان محل تمرین را ترک کنند.قرار بود تا روز دوشنبه هفته جاری به حساب استقلالی‌ها پول واریز شود اما این اتفاق رخ نداد. مربی خطاب به بازیکنان گفت که قرار است تا امشب پول به حساب‌شان واریز شود و از آن‌ها خواست تا تهران را ترک نکنند.

 

 

طرح طبقه بندی مشاغل خواست زحمتکشان است

 

بیست و پنجم اسفند ماه‌-عدم اجرای ماده۷ قانون کار از دوران اجرای برنامه تعدیل اقتصادی آغاز شد ٬ نهایتاً قراردادها به‌سمت موقت و همچنین پیمانکاری سوق پیدا کرد. کارگران اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و اجرای ماده۷ قانون کار را مطالبه می کنند.دولت موظف است٬ طبقه‌بندی مشاغل را انجام دهد اما از انجام ان استنکاف می کند.

 

 

برنامه ششم توسعه و اصلاح قانون کار

 

بیست و پنجم اسفند ماه – در برنامه ششم توسعه تغییر برخی قوانین و بهبود فضای کسب و کار وهنچنین اصلاح قانون کارمنظور شده ؛ یعنی دولت تکلیفی که برای تعیین حداکثر مدت برای کارهای موقت را این همه سال بر گردن خود داشته و به آن عمل نکرده، به کل پاک کرده وقرارداد دائم از میان می رود.

 

 

کسب سود با تغییر قانون کار و اخراج کارگران

 

بیست و پنجم اسفند ماه-‌اتاق بازرگانی با انتشار یک بررسی اعلام کرد؛ واحدهای صنعتی با توجه به رقابتی بودن بازار،برای کاهش قیمت محصولات و جذب مشتریان جدید لازم است٬ از استراتژی کاهش هزینه‌های تولید پیروی نموده و نیروهای مازاد خود را تعدیل کنند. در کسب سودآوری شرکت‌ها اجرای مقررات زدایی و حذف قوانین مزاحم و نیز انعطاف در بازار کار اصل ضروری است.

 

 

حقوق پایمال شده دستفروشان زحمتکش

 

بیست و پنجم اسفند ماه-‌اجاره غرفه­‌هایی که شهرداری به دستفرشان در مترو زیرگذر ولیعصر می­‌دهد روزی نزدیک به ۲۵۰ هزار تومان است. ­دستفروش باید برای ۱۵ روز ۵ میلیون تومان بدهد، چطورمی‌تواند برای۱۵ روز۵میلیون… به شهرداری بدهد؟چندسالی است کار شهرداری شده است همین… یک‌دفعه می ریزند و همه را جمع می­کنند.هرچقدرهم که التماس کنیم فایده‌ای ندارد. اجناس‌مان را توقیف می کنند و باید تعهد بدهیم که دیگر دستفروشی نکنیم.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری قوچان

 

بیست و پنجم اسفند ماه- بیش از ۳۰۰ کارگر شهرداری قوچان در اعتراض به عدم دریافت دستمزد معوقه و پاداش وعیدی پایان سال اعتصاب کرده و مقابل ساختمان شورای اسلامی این شهرستان دست به تجمع زدند.

 

 

شکاف مزد -هزینه ترمیم نشد

 

بیست و پنجم اسفند ماه- نه تنها محاسبات دو میلیون و ۴۸۱ هزار تومانی در تعیین نرخ افزایش دستمزد در نظر گرفته نشد، بلکه حداقل انتظارات هم برآورده نشد؛ یعنی حتی مکانیسم پلکانی و درازمدت هم برای واقعی شدن مزد ارائه نشد. مذاکرات مزدی ۹۶، بامداد چهارشنبه (۲۵ اسفند) به پایان رسید و نتایج آن برای کارگران رضایتبخش نیست و خواسته‌ها برآورده نشده‌است.

 

 

خواست کارکنان مخابرات منطقه تهران

 

بیست و پنجم اسفند ماه- کارکنان این شرکت خواستار رفع تبعیض ، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و اجرای عدالت در مخابرات شدند.

 

 

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ «البرز شرقی »

 

بیست و پنجم اسفند ماه- در روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه کارفرمای این واحد معدنی فقط دستمرد آذر ماه حدود هزارو ۴۰۰ کارگر را پرداخت کرده است، در حالی‌ که دستمزد ماه‌های دی ،بهمن واسفند هنوز پرداخت نشده است.

 

 

نه‌ شلاق نه‌ جریمه نقدی،اعتصاب و اعتراض حق کارگران است

 

بیست و پنجم اسفند ماه- روز۲۵ اسفند حکم دادگاه ۷ نفر از کارگران معدن سنگ آهن بافق از طرف شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان یزد ابلاغ شد.در دادنامه صادره بدوی، حکم صادره، ۷ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق بود که برای مدت ۵ سال تعلیق شده بود، اما در دادنامه تجدید نظر مدت تعلیق به سه سال تقلیل یافته و ۳۰ ضربه شلاق به یک میلیون تومان جریمه نقدی برای هرکدام از هفت نفر تبدیل شده‌است.

 

 

اعتراض کارگران پیمانی پتروشیمی

 

بیست و پنجم اسفند ماه- دستمزد اسفند ماه و عیدی سال ۹۶ حدود ۳۰ نفر از کارگران پیمانی واحد نگهبان پایانه‌ها ومخازن پتروشیمی بندر خمینی واقع در منطقه ماهشهر در استان خوزستان با توجه به فرا رسیدن سال نو هنوز پرداخت نشده است.

 

 

عقب‌ماندگی‌های دستمزد٬ تشکل‌های زرد و نشست شورای عالی کار

 

بیست و چهارم اسفند ماه- درنشست شورای عالی کار دولت و کارفرمایان راهکارهایی را ارائه می دهند.عضو “گروه کارگری” شورای عالی کار گفت: معتقدیم باید عقب‌ماندگی‌های دستمزد در یک فرآیند منطقی به‌طور سالانه مورد اجماع همه شرکای اجتماعی قرار گیرد‌. عضو جامعه کارفرمایی نیز یاد آوری کرد ؛ “کارگران” و کارفرمایان به یک تفاهم مشترک رسیده‌اند‌.

 

 

فاصله حداقل دستمزد تا هزینه زندگی

 

بیست و چهارم اسفند ماه-‌حداقل دستمزد سال ۹۵ رقم ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان بود؛ از سوی دیگر در جلسه نهم اسفند کارگروه تخصصی مزد، حداقل هزینه ماهیانه یک خانواده، با توافق هر سه گروه دولت، کارفرمایی و کارگری ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شد. به عبارتی بین حداقل دستمزد سال جاری و هزینه معیشت، حدود یک میلیون و ۶۷۷ هزار تومان معادل ۶۷ درصد شکاف وجود دارد.برای به صفر رساندن این فاصله، حداقل دستمزد سال آینده باید ۲ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان تعیین شود.

 

 

چرا برای بنیاد مستضعفان پرونده کشوده نمی شود؟

 

بیست وچهارم اسفند ماه-‌دادسرای تهران با معرفی دو کارگر به عنوان مقصران اصلی حادثه پلاسکو؛ اعترافات آنها را منتشر کرد. دادسرای تهران این دو کارگر را مسئول غیرعمدی حادثه پلاسکو معرفی کرده است.حتی اگر حادثه بر اثر استفاده ناصحیح کارگران از هیتر برقی رخ داده باشد، بازهم کارگران بی‌تقصیرند؛ چراکه وظیفه کارفرماست که امکانات مناسب و ایمن در محیط کار فراهم کند. اعلام تقصیر دو کارگر ساده در رابطه با پلاسکو، ضعیف‌ترین و مضحک‌ترین حالت ممکن است. این کار به معنای انداختن توپ در زمین ضعیف‌ترین … است.

 

 

کاهش بیمه بیکاری یا رواج قراردادهای موقت

 

بیست و چهارم اسفند ماه – دولت اعلام کرده که بیمه بیکاری کاهش یافته است. کاهش بیمه بیکاری ناشی از اشتغال به کار بیکاران نیست، بلکه به‌خاطر رواج قراردادهای موقت است. کارگران به‌دلیل نداشتن قرارداد رسمی و دایمی ، نمی‌توانند از بیمه بیکاری بهره مند شوند.

 

 

کارگران صنف کفاش و مطالبه‌های آنها

 

بیست و چهارم اسفنده -میانگین دریافتی کارگران ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰هزار تومان است.[ اکثریت کارگران این صنف از شمول قانون کار خارج هستند و قراردادها موقت است] مشکل کارگران این بخش افزون بر تامین مخارج زندگی، بیکاری است؛ زیرا فعالیت کارگاه‌های کوچک تولید کفش از نیمه خردادماه آغاز می‌شود و کارگران این کارگاه‌ها در این بازه زمانی دستفروشی می‌کنند. بیشتر کارگاه‌های تولیدی کفش در چند سال گذشته به دلیل قاچاق کفش و واردات از چین و دیگر کشورها ورشکست شده‌اند و کارگران آنها بیکارند و برخی نیز به مشاغل کاذب مانند دستفروشی در بازار روی آورده‌اند.

 

 

بالاترین نرخ بیکاری در استان‌های کشور

 

بیست و چهارم اسفند ماه‌-براساس جدیدترین داده‌های مرکز ملی آمار ایران بالاترین نرخ بیکاری به ترتیب متعلق به استان‌های کرمانشاه با ۲۴.۴ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۲۲.۶ و کردستان با ۲۰.۵ درصد بوده است. نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های ارزیابی وضعیت اقتصادی کشورها محسوب می شود و این طرح به منظور برآورد شاخص‌های نیروی کار به صورت فصلی و سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، روستایی وتغییرات سالانه استان‌ها اجرا می شود.

 

 

اعتراض کارگران کشتارگاه یاسوج

 

بیست و چهارم اسفند ماه- کارگران کشتارگاه صنعتی یاسوج خواستار تمدید قرارداد‌های خود برای سال آینده هستند.مدیریت این واحد٬ گروهی از کارگران را که نزدیک به ۲۰ سال سابقه کار دارند٬ تهدید به اخرج کرده است.

 

 

اعتصاب جمعی از کارگران ماشین سازی اراک

 

بیست و چهارم اسفند ماه- از آنجا که کارگران پیمانکاری جوشکاری ماشین سازی اراک تاکنون موفق به دریافت سه ماه از معوقات مزدی خود نشدند، در روز سه شنبه۲۴ اسفندماه دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران این شرکت به دلیل نداشتن قرارداد حتی از دریافت عیدی و سنوات و پاداش نیز محرومند.

 

 

اعتصاب کارگران آکیا خودرو و بلبرینگ سازی تبریز

 

بیست و چهارم اسفند ماه- صبح روز۲۴ اسفند ماه حدود ۲۰۰ نفر از کارگران کارخانه خودرو سازی «اکیا خودرو » در اعتراض به تاخیر افتادن مطالبات مزدی خود از شهرستان صوفیان برای تجمع در مقابل استانداری آذربایجان شرقی به شهر تبریز آمدند و همزمان با تجمع اعتراضی کارگران آکیا خودرو، کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز نیز در اعتراض به تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی خود مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی تجمع کرده بودند.

 

 

اعتراض کارگران شرکت راه آهن ایران

 

بیست و چهارم اسفند ماه- کارگرانی که در این شرکت به عنوان مهماندار تحت مسئولیت چندین شرکت پیمانکاری همانند «صنعت کاران بهمن» ،«آهودشت»،«سیمرغ »،«ماربین» وچند شرکت دیگر به کارهای خدمات دهی به مسافران (مهمانداری) مشغول‌اند در ۲ماه گذشته مزدی دریافت نکرده‌اند.این کارگران که دارای ۸ تا ۱۵ سال سابقه کار هستند، در عین حال گفتند جدا از معوقات مزدی دو ماه گذشته عیدی و پاداش پایان سال مان به تعویق افتاده وخبری از پرداخت آن نیست.

 

 

خواست کارگران افزایش دستمزد بر اساس تورم واقعا موجود است

 

بیست و چهارم اسفند ماه- افزایش مزد تنها هنگامی صورت واقعی به خود می‌گیرد که هزینه‌های سبد معیشت به صورت کامل در آن محاسبه شود…موضوع افزایش و ترمیم مزد بر اساس بند ۲ ماده ۴۱ یک تکلیف قانونی برای شورای عالی کار است.

 

 

اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان

 

بیست و چهارم اسفند ماه- نزدیک به ۸۰ کارگر پیمانی پالایشگاه آبادان صبح روز ۲۴ اسفند ماه در اعتراض به به تاخیر افتادن دو ماه مزد و عیدی پایان سال از سوی پیمانکار مقابل درب ساختمان مرکزی پالایشگاه تجمع کردند. سقف دستمزد کارگران فنی و متخصص بین هشت میلیون تا ۱۲ میلیون ریال است ولی پیمانکاردستمزد کارگر ساده را به کارگران پرداخت می کند همچنین عناوین شغلی هر یک از کارگران متخصص در تامین اجتماعی به عنوان کارگر ساده ثبت شده است.

 

 

اعتراض نگهبانان میادین میوه و تره ‌بار تهران

 

بیست و چهارم اسفند ماه- نگهبانان میادین میوه و تره‌بار تهران می‌گویند: تبعیض در شهرداری زیاد است و مزایای شب سال نو به ما کارگران نگهبانی تعلق نمی‌گیرد… متأسفانه شهرداری تهران برای ما کارگران کوچکترین تسهیلاتی را در نظر نمی‌گیرد، در حالی که ما یکی از زحمتکش‌ترین کارکنان این سازمان بوده ودر هر حال و هر شرایطی در سرما و گرما بدون هیچ امکاناتی به صورت شبانه روز و با حداقل حقوق استخدام شده‌ایم.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه سیمان صوفیان

 

بیست و چهارم اسفند ماه- صبح روز۲۴ اسفند ماه بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران سیمان صوفیان در آذربایجان شرقی بار دیگر تجمع‌های اعتراضی خود را در محوطه کارخانه از سر گرفتند. اعتراض کارگران به تاخیر افتادن عیدی وپاداش پایان سال و دیرکرد در پرداخت برخی مزایای مزدی همانند پایه سنواتی وتجمیع سنواتی است.

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز

 

بیست و چهارم اسفند ماه- تجمع صنفی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز وارد نهمین روز خود شد. این کارگران که تعداد آنها بیش از ۳۰۰ نفر است به عدم پرداخت دستمزد سه ماه گذشته و پرداخت نشدن عیدی سال ۹۶ خود معترض هستند.

 

 

کارگران نرخ تورم اعلام شده را باور ندارند

 

بیست و چهارم اسفند ماه- هیچگاه محاسبه مزد براساس تورم به واقعی شدن مزد کمک نکرد، چراکه معمولا تورم به‌صورت واقعی اعلام نمی‌شود و با این شرایط تورم نمی‌تواند تنها معیار تعیین دستمزد باشد. هم‌اکنون ۲ سوم سفره معیشت کارگران از مایحتاج‌ اولیه زندگی خالی شده است…محاسبات مربوط به سبد معیشت خانوارهای کارگری باید در حداقل مزد ۹۶ به‌طور کامل لحاظ شود چراکه بدون در نظر گرفتن آن مزد واقعی نمی‌شود.

 

 

ادامه اعتصاب کارگران و کارکنان شرکت کمپرسور سازی تبریز

 

بیست و چهارم اسفند ماه- بیش از ۱۲۰ نفر از کارگران و کارکنان شرکت کمپرسور سازی تبریز؛ امروز سه‌شنبه ۲۴ اسفند ماه؛ هشتمین روز اعتصاب خود را ادامه دادند. به کارگران این کارخانه از پنج ماه پیش تاکنون مزدی پرداخت نشده‌ است، همچنین کارگران عیدی و پاداش پایان سال خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران در اعتراض به خصوصی کردن این کارخانه خواستار امنیت شغلی‌ خود شدند.

 

 

تجمع کارگران شرکت پیمانکاری آذرخاک

 

بیست و چهارم اسفند ماه- بامداد روز۲۴ اسفند ماه شماری از کارگرانی که تا سال ۹۱ از طریق شرکت پیمانکاری آذرخاک در فاز ۱۳ کنگان مشغول کاربودند، در اعتراض به باقی ماندن معوقات مزدی خود در مقابل ورودی محوطه تجمع کردند و خواستار رسیدگی به معوقات ۴ ساله خود شدند.

 

 

خواست کارگران امنیت شغلی‌ است

 

بیست و سوم اسفند ماه- در سال جاری ۴۳۵ نفر از کارگران و کارکنان از ۱۴۶ واحد صنفی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، تعاونی، کشاورزی و دامداری شهرستان بهشهر اخراج شدند.

 

 

خواست آتش‌نشانان تهرانی

 

بیست و سوم اسفند ماه- پس از بروز حادثه پلاسکو و شهادت ۱۶ نفر از آتش‌نشان‌ها در تهران، آتش‌نشانان ایستگاه‌های مختلف آتش‌نشانی تهران طوماری خطاب به شورای شهر تهران امضا کردند و خواستار اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور شدند.

 

 

تجمع کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور

 

بیست و سوم اسفند ماه- صبح روز۲۳ اسفند ماه چند صد نفر از کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور برای چندمین بار با سفر به تهران به صورت همزمان مقابل ساختمان دفتر مرکزی صندوق فولاد تهران وسازمان برنامه بودجه تجمع کردند و خواستار وصول مطالبات محقق نشده خود شدند. این زحمتکشان ما به تفاوت افزایش ۱۰ درصدی حقوق چهار ماه ابتدای امسال و حدود ۸ ماه مابه تفاوت حقوقی مربوط به اجرای طرح همسان سازی را که از سال ۹۱ اجرایی شده را طلبکارند. همچنین بازنشستگان فولاد در زمینه دفترچه‌ای درمانی ،بیمه تکمیلی وتامین نشدن هزینه‌ی درمانی از حدود یکسال قبل با مشکلات زیادی روبرو هستند.

 

 

معضل عظیم بیکاری و مرگ کولبران

 

بیست و سوم اسفند ماه- تنها فایده بیمه کردن کولبران اینست که در صورت بروز اتفاقات مرگبار، لااقل غرامت به خانواده‌های کولبران پرداخته می‌شود وگرنه این بیمه شدن به بازنشستگی منجر نخواهد شد، چرا که هیچ کس نمی‌تواند بیست یا سی سال کولبری کند. مسئولان باید به جای ارائه راهکارهای ظاهری به قصد خاموش کردن صدای اعتراضات مردم و رسانه‌ها، به فکر محرومیت زدایی از مناطق مرزی باشند و قبل از هرچیز اشتغال‌زایی کنند.

 

 

خواست کارگران بازنشسته

 

بیست و سوم اسفند ماه- مستمری بگیران تامین اجتماعی خواستار واقعی محاسبه شدن مزد بر اساس هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری هستند چرا که طبق قانون نباید مستمری از حداقل مزد کمتر باشد.سازمان تامین اجتماعی به علت انباشت بدهی‌های دولت، در خدمات دهی به بیمه شدگان خود اعم از کارگر و بازنشسته دچار مشکل شده است…اگر حداقل دستمزد تاکنون واقعی اعلام و پرداخت می‌شد ، می‌‌توانست منابع بیشتری در اختیار سازمان قرار گیرد تا سطح کیفیت خدمات درمانی و رفاهی کارگران را ارتقا بدهد.

 

 

اعتراض کارگران شرکت اروم گوهر

 

بیست و دوم اسفند ماه – مدیریت شرکت فرآورده‌های صنعت طیور و کشاورزی اروم گوهر دراستان آذربایجان‌غربی در آستانه سال نو اقدام به اخراج ۱۷ کارگر فصلی کرده است.در دی ماه نیز ۱۵ کارگرقرارداد موقت اخراج شده بودند.کارگران شاغل در اعتراض به اخراج‌های دستجمعی در محوطه این شرکت دست به تجمع زدند.

 

 

تعطیلی کارخانجات روغن کشی کشور

 

بیست و دوم اسفند ماه-‌انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد :٬ با واردات کنجاله و روغن خام ، تعطیلی کارخانجات روغن‌کشی در سال ۱۳۹۵ قطعی است٬.کارخانجات روغن کشی با ظرفیت سالانه ۴,۶ میلیون تن دانه روغنی یکی از بزرگ‌ترین صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به شمار می روند٬تعطیلی کارخانجات منجر به بیکاری هزاران کارگر در سراسر کشور می شود.

 

 

واقعی شدن مزد و هزینه‌ معیشت خانوارهای کارگری

 

بیست و دوم اسفند ماه‌-میان هزینه و درآمد خانوارهای کارگری یک شکاف ۳۰۰ درصدی وجود دارد، اگر دولت یازدهم سه سال پیش نسبت به ترمیم شکاف ۴۰ درصدی میان درآمد و هزینه‌های زندگی کارگران اقدام کرده بود، امروز شاهد اختلاف ۳۰۰ درصدی میان حداقل دستمزد … با سبد معاش نبودیم.

 

 

کمیته امداد خمینی وغارت سفره محرومان

 

بیست و دوم اسفند ماه- با توجه به وضعیت تورم در جامعه با ۱۸۰ هزار تومان نمی‌شود زندگی کرد.کمیته امداد [خیمنی] … حق پرداخت مستمری کمتر از میزان ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را به مددجویان خود ندارند و این کار خلاف قانون است.

 

 

جلسه شورای عالی کار و هدف‌های دولت

 

بیست و دوم اسفند ماه- گزارش‌ها تا به امروز حکایت از تکرار سناریوهای سه سال گذشته دارد. یعنی وزارت کار وعده افزایش مزد تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را می‌دهد و در نهایت آنچه تصویب می‌شود، همراه[همراهی] با کارفرمایان است. دولت یازدهم با تراز منفی مزد به تورم، به چهار سال تعیین مزد خود پایان خواهد داد.

 

 

تجمع کارگران نفت و گاز گچساران

 

بیست و دوم اسفند ماه‌-جمعی از کارگران قراردادحجمی شرکت نفت و گازگچساران برای چندمین بار دراعتراض معوقات مزدی و عدم تمدید قراردادهای خود، مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت نفت و گازگچساران تجمع کردند.

 

 

اخراج گسترده کارگران در بهشهر

 

بیست ودوم اسفند ماه‌-رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بهشهر گفت: در سال جاری ۴۳۵ نفر از کارگران و کارکنان از ۱۴۶ واحد صنفی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، تعاونی، کشاورزی و دامداری شهرستان اخراج شدند که ۸۰ درصد آن‌ها بومی و ۲۰ درصد غیربومی بودند.

 

 

اعتصاب کارگران ذوب آهن اردبیل

 

بیست و دوم اسفند ماه- کارگران ذوب آهن اردبیل ۱۴ ماه معوقات مزدی دارند. این کارگران روز ۲۲ اسفند ماه و برای چندمین بار مقابل استانداری اردبیل دست به تجمع زدند و خواستار پرداخت معوقات خود شدند.

 

 

اعتصاب مجدد کارگران بلبرینگ سازی تبریز

 

بیست و دوم اسفند ماه- ادامه اعتراضات صنفی بیش از ۱۹۰کارگر کارخانه بلبرینگ سازی تبریز از روز دوشنبه۱۶ اسفند ماه تا به امروز ۲۲ اسفند ماه ادامه پیدا کرده و با برپایی چندین تجمع در محوطه کارخانه ومقابل برخی نهاد‌های دولتی مرتبط استان خواستار پرداخت دست کم سه ماه حقوق معوقه و عیدی وپاداش پایان سال خود شده‌اند.

 

 

تجمع بازنشستگان کشوری و لشگری

 

بیست و دوم اسفند ماه- تجمع اعتراضی بازنشستگان لشگری و کشوری سراسر کشور صبح روز ۲۲ اسفند ماه در تهران مقابل نهاد ریاست جمهوری و در شهرهای دیگر مقابل سازمان‌های بازنشستگی برگزار شد. بازنشستگان خواسته‌های خود را همسان‌سازی مستمری‌ها، افزایش خدمات بیمه‌ای بازنشستگان و ارتقاء معیشت عنوان کردند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه کیهان‌بُد

 

بیست و دوم اسفند ماه- در این واحد تولیدی حدود ۱۱۰ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای دی ماه سال جاری تعداد ۷۰ کارگرکه بصورت میانگین بین ۱۵ سال سابقه کار دارند پس از خاتمه قرارداد، کارشان را از دست داده‌اند. علاوه بر اینکه کارگران اخراجی دست کم بابت یک ماه مزد و عیدی سال ۹۶ طلبکارند ، هنوز مقرری بیمه بیکاری کارگران اخراجی محقق نشده است.

 

 

شکاف عظیم مابین دستمزد و هزینه‌ها

 

بیست و دوم اسفند ماه- امروز میان هزینه و درآمد خانوارهای کارگری یک شکاف ۳۰۰ درصدی وجود دارد. دستمزد ۸۱۲ هزار تومانی سال ۹۵ در بهترین حالت تنها ۱۰ روز از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد در این شرایط چگونه باید، از کارگران و خانواده‌های آنان انتظار داشت که در سال ۹۶ همین دستمزد را با اندکی افزایش [۱۱۸ هزار تومان] برای گذران زندگی خود دریافت کنند و بعد هم صورت خود را باسیلی سرخ نگه دارند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه منحل شده فولاد زاگرس

 

بیست و دوم اسفند ماه- بعد از انحلال کارخانه به دستور وزارت کار در اسفند ۹۲، چهارصد کارگر متخصص صنعت فولاد به صورت مستقیم و ۱۶۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم بیکار شدند. بیکاری کارگران فولاد قروه را به سمت مشاغل کاذب از جمله دستفروشی سوق داده و سالها سابقه بیمه آنها از بین رفته‌است…این برخلاف وعده رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخاباتی و سفرش به کردستان است که قرار بود مشکل بیکاری را حل کند.

 

 

اعتصاب مجدد کارگران شرکت پیمانکاری پایندان

 

بیست و دوم اسفند ماه- تجمع اعتراضی حدود ۴۰۰ تن از کارگران شرکت پیمانکاری پایندان واقع در فاز ۱۳ عسلویه روزیکشنبه ۲۲ اسفند ماه از سر گرفته شد. این کارگران خواستار رسیدگی و توجه به حقوق و مزایای خود با توجه به رو به اتمام بودن سال جاری هستند.

 

 

مبارزه کارگران کارخانه آلومینیوم پارس

 

بیست و یکم اسفند ماه- جمعی از کارگران کارخانه آلومینیوم پارس با تجمع در مقابل درب این واحد تولیدی، خواستار دریافت مطالبات معوقه خود در آستانه سال نو شده و نسبت به عدم پرداخت سنوات از جانب کارفرما اعتراض کردند.

 

 

فریبکاری تشکل‌های زرد حکومتی در شورای عالی کار

 

بیست و یکم اسفند ماه- اعلام نتایج مذاکرات مزدی در آخرین روزهای سال، سلب فرصت اعتراض از کارگران است…هرجور که بخواهند با کارگران تا کنند، نمیتوانند مطالبه افزایش دستمزد را به زمانی دیگر موکول کنند؛ چرا که اگر امسال نتیجه مذاکرات، برای کارگران مطلوب نباشد، بدون شک ، اعتراضات … برگزار خواهد شد.

 

 

تجمع کارگران طرح خط انتقال گاز ایرانشهر- چابهار

 

بیست ویکم اسفند ماه- جمعی از کارگران پروژه خط انتقال گاز ایرانشهر- چابها٬ در اعتراض به عدم دریافت دستمزد مقابل درب کارگاه خط انتقال گاز تجمع کرده و خواهان پرداخت مزد ٬ عیدی و پاداش آخرسال شدند. بخشی ازاین پروژه انجام و در حال حاضر این خط تا ایرانشهر احداث شده است ٬اما کارگران مزد کامل چند ماه خود را دریافت نکرده اند.

 

 

حق اعتصاب و حقوق سندیکایی زحمتکشان

 

بیست و یکم اسفند ماه- حق اعتصاب و برخورداری از تشکلهای مستقل کارگری دو حق قانونی است که بدون تحقق آن انتظار واقعی شدن مزد بیهوده است…برای طبقه کارگر حق برخورداری از تشکل مستقل کارگری و اعتصاب به رسمیت شناخته نمی شود، آنگاه چگونه میتوان نسبت به برخورداری از مزد عادلانه امیدوار بود.

 

 

تجمع کارگران مرکز پرورش میگو شیفت

 

بیست و یکم اسفند ماه- کارگران سایت پرورش میگوی شیف واقع در استان بوشهر در اعتراض به تمدید نشدن قرارداد‌های خود در مقابل استانداری بوشهر تجمع کردند. کارگران خواستار دریافت مزد ۲ ماه گذشته و پاداش و عیدی آخر سال هستند.

 

 

کتابداران کشور خواستار مزد عادلانه و امنیت شغلی هستند

 

بیست ویکم اسفند ماه- طبق ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه‌ی اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، شهرداری‌ها مکلفند نیم در صد از درآمدهای سالانه‌ی خود را به منظور اداره‌ی امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر قرار دهند. بدلیل عدم اجرای تکلیف مذکور از سوی شهرداری‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پرداخت مزد کتابداران با مشکل مواجه است. با ادامه این قانون گریزی٬ کتابداران سراسرکشور احساس ناامنی شغلی می کنند.

 

 

تجمع کارگران شهرداری فومن

 

بیست ویکم اسفند ماه – گروهی از کارگران طرح آسفالت معابر اصلی شهر فومن ٬پیمانکار شهرداری در اعتراض به عدم دریافت سه ماه مزد و اضافه کاری ٬ مقابل ساختمان شهرداری فومن تجمع کردند. آسفالت معابر شهری در خیابانهای شکوری ، شهرک بهجت ، شهید مرادیان تا میدان نواب شش ماه قبل انجام شده وکارگران هنوز ۳ ماه مزد و اضافه کاری طلب دارند.

 

 

اعتراض کارگران طرح احداث بزرگراه دیلم به گناوه

 

بیست و یکم اسفند ماه- جمعی از کارگران پروژه‌های راهسازی در شهرستان گناوه٬ شاغل در طرح احداث محور بزرگراهی دیلم به گناوه در اعتراض به عدم دریافت ۳ ماه مزد و پاداش آخر سال در مقابل شهرداری بندر گناوه تجمع کردند.

 

 

درحمایت از حقوق پرستاران کشور

 

بیست ویکم اسفند ماه-‌دبیرکل خانه پرستار اعلام داشت: صلاحیت حرفه‌ای جزو اولویت‌های جامعه پرستاری کشور نیست و هیچ مشکلی از پرستاران رفع نخواهد کرد.پرستاران حدود ده ماه از کارانه خود را دریافت نکرده اند، در شیفت‌های کاری طولانی و اضافه‌کاری‌های بیش‌ازحد خدمت می‌کنند، بنابراین تبعیض در وزارت بهداشت بیداد می‌کند، کادر پرستاری زیر فشار کار زیاد درحال‌ له شدن است و اجرای صلاحیت حرفه‌ای نه ضرورتی دارد و نه می‌تواند جزو اولویت‌ها باشد.

 

 

مطالبه زنان کارگر کارگاه‌های تولیدی کوچک

 

بیست و یکم اسفند ماه- در بخش قروه در جزین استان همدان، قریب ۳۰۰ کارگاه تولید کننده پوشاک فعال است که اغلب زنان و جوانان در این کارگاه‌های کوچک مشغول به کار هستند.متوسط مزد دریافتی ماهیانه آنها ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان است و از حق بیمه محروم اند. کار در کارگاه تولید کننده پوشاک این منطقه روزانه بین ۸ تا ۱۲ ساعت است.

 

 

تجمع کارکنان شهرداری قرچک

 

بیست و یکم اسفند ماه -کارگران و کارمندان شهرداری قرچک در اعتراض به دستمزد معوقه خود در مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.آنها خواهان دریافت تمامی مطالبات پیش از آغاز سال جدید شدند .

 

 

هدفمندی یارانه‌ها و تعطیلی کارخانه‌های کوچک قطعه‌سازی

 

بیست و یکم اسفند ماه- از زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها شاهد٬ دومینوی تعطیلی کارخانه‌های قطعه‌سازی کشور هستیم. با وجود افزیش نرخ سوخت٬ قیمت قطعات خودرو سه سال می‌شود که تغییری نکرده است. بسیاری از کارخانه‌های کوچک قطعه‌سازی در چندسال گذشته تعطیل شده‌اند و برخی نیز در آستانه ورشکستگی قراردارند.کسی نیز به فریاد کارگران بیکار شده نمی رسد.

 

 

اعتصاب کارگران کنتور سازی ایران

 

بیست و یکم اسفند ماه- صبح روز ۲۱ اسفند ماه کارگران کارخانه کنتور سازی مقابل ساختمان استانداری قزوین تجمع کردند. .مطالبات مزدی حدود ۳۵۰ نفر از کارگران شاغل در واحد کنتور سازی با احتساب دو ماه عیدی حدود ۷ ماه به تاخیر افتاده است. علاوه بر آن پرداخت دستمزد ۸۰ کارگر شاغل درکارخانه صنایع کم مصرف ایرانیان نیز که تحت مدیریت کارفرمای کنتور سازی فعالیت تولیدی دارد نیزدست کم ۹ تا ۱۰ماه به تاخیر افتاده است.

 

 

اعتصاب کارگران شهرداری بروجرد

 

بیست و یکم اسفند ماه- صبح روز۲۱ اسفند ماه کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به معوقات مزدی خود برای چندمین بار در هفته‌های گذشته دست به تجمع اعتراضی زدند. جدا از معوقات مزدی ۶ ماه گذشته کارگران عیدی وپاداش سال جاری را از شهرداری طلبکارند وتا این لحظه شهرداری هیچ برنامه‌ای برای حداقل بخشی از پرداخت مطالبات را ندارد.

 

 

اعتراض کارگران به پایین بودن سطح دستمزدها

 

بیست و یکم اسفند ماه- حتی اگر این محاسبات [ ۲ میلیون ۴۸۹ هزار تومانی سبد معیشت]صورت مادی به خود نگیرد و در جیب کارگران نرود نشان دهنده آن است که مراجع قدرت و ثروت زیر بار خواسته بهبود معیشت کارگران و واقعی شدن مزد نرفته‌اند و تنها به گرفتن یک ژست‌ سیاسی برای عبور از دوران گذار انتخابات نیاز دارند…ساختار شورای عالی کار به گونه‌ای است که گروه کارگری[ نماینده کارگران] در آن از حیث توان چانه زنی در اقلیت است.

 

 

خواست بازنشستگان کشوری

 

بیست و یکم اسفند ماه- بازنشستگان می‌گویند: شب عید است و سفره بازنشستگان خالیست؛ تا کنون با وجود مشکلات، بیماری‌ها و کهولت سن چندین بار تجمع کرده‌ایم و تا زمانی که مطالباتمان برآورده نشود، دست از اعتراض برنخواهیم داشت…چطور بودجه برای افزایش نجومی حقوق مدیران، آنهم تا سقف ۲۴ میلیون وجود دارد، اما وقتی صحبت از افزایش حقوق بازنشستگان می شود، دست و دل مسئولان می لرزد و یاد مشکلات اقتصادی و بی‌پولی می‌افتند.

 

 

مطالبات کارگران شهرداری رودبار جنوب

 

بیست و یکم اسفند ماه- دست‌کم۸۰کارگری که در شهرداری رودبار جنوب و سازمان‌های وابسطه به آن به صورت شرکتی مشغول کارند جدا از معوقات سال جاری در اصل بابت عمده مزایای مزدی سالهای ۹۳ تا پایان ۹۵، عیدی سال جاری و سنوات وذخیره مرخصی سالهای ۹۳ و ۹۴ بستانکار هستند. علاوه بر همه این موارد ، کارگران مجموعه شهرداری رودبار جنوب بویژه کارگران مجموعه آتش نشانی فاقد لباس وسایر اداوات کار وآموزشهای لازم هستند.

 

 

اعتراض کارکنان شرکتی مخابرات به عدم امنیت شغلی‌

 

بیست و یکم اسفند ماه- نه تنها مخابرات حاضر به عقد قرارداد مستقیم با ما نیست؛ بلکه زمزمه‌های تعدیل در مخابرات به گوش می رسد؛ ۴۰ هزار پرسنل شرکتی نه تنها از تبعیض رنج می بریم، بلکه با شرایط موجود نگران آینده شغلی خود هم هستیم. شرکت مخابرات به همه پرسنل و واحدهای این شرکت اعلام کرده که در راستای اجرای سیاست‌های تعدیلی و کاهش هزینهإها، به کارکنان متقاضی خروج (یعنی کسانی که داوطلبانه استعفا بدهند)، مبلغ تشویقی خواهد پرداخت.

 

 

تمجید صندوق بین المللی پول از سیاست‌های اقتصادی ایران

 

بیست یکم اسفند ماه- وضع اقتصاد [ ایران ] بزعم صندوق بین المللی پول این نهاد امپریالیستی بهبود یافته ولی اشتغال هم چنان در رکود مانده است؛ باید پرسید این چگونه بهبودی است که عامه ملت و نیروی کار را دربر نمی‌گیرد و فقط به این معناست که به فروش نفت قدرت خرید دلالها بالا رفته است…مذاکرات مزدی بدون اتحاد عمل همه کارگران، دویدن به دنبال معلول‌هاست وبازده‌ای موقتی خواهد داشت و هرگز موفقیتی در کار نخواهد بود…تنها راه رهایی آنها فقط اتحاد و همبستگی صنفی است.

 

 

درآمد مناسب و بیمه خواست هنرمندان خوشنویس

 

بیستم اسفند ماه‌-عدم توجه به معیشت از سوی متولیان امور فقط مختص به هنرمندان خوشنویس نیست ٬ بلکه معضل همه جامعه است. در آستانه سال نو سختی معیشت فشارمضاعف وارد می کند. در زمینه‌های اقتصادی خوشنویسان کشوردرشرایط بسیار نامناسب قرار دارند٬ وهزینه‌های زندگی متناسب با درآمد آنها نیست.بیمه درمانی مطالبه محقق نشده خوشنویسان است.

 

 

مخالفت دولت با اجرای طرح مشاغل سخت و زیان آور

 

بیستم اسفند ماه-‌استاندار خوزستان پیشنهاد کرد: کمیته‌ای برای “حل مشکل” مشاغل سخت و زیان آور در شهرستان ماهشهر تشکیل شود و گفت؛با بازنشستگی هایی قبل از موعد و تعیین مشاغل سخت و زیان آور٬ تامین اجتماعی مجبور است تعداد سال‌های بیشتری حقوق بازنشستگی پرداخت کند.این بازنشستگی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خارج از”عدالت” است.نباید به صورتی برخورد شود که تنها پیمانکاران[ کارفرمایان] مضمحل شوند.بیش از ۳۰هزار نفر نیروی شاغل در پتروشیمی‌ها منطقه ویژه اقتصادی خوزستان مشغول به کار هستند.

 

 

وزیر کار و اتاق بازرگانی

 

بیستم اسفند ماه -علی ربیعی در شصت و پنجمین نشست شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی گفت :من به عنوان یکی از اعضای دولت اعلام می کنم اگر شما (نمایندگان جامعه کارفرمایی) نباشید بسیاری از کارها را نمی توانیم انجام دهیم.جامعه مدنی در ایران کمتر از دولت نیست. حضور جامعه مدنی می تواند دولت را در اهداف خود یاری کند.هیچ دوره‌ای نظیر این سالها وزارت کار همراه کارفرمایان و “کارگران” نبوده است.

 

 

امنیت شغلی؛ مطالبه انجمن علمی شنوایی شناسی

 

بیستم اسفند ماه-‌رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی استان گیلان، از اینکه تست شنوایی نوزادان بدو تولد در بیمارستان‌ها به صورت یک رانت و دلالی در دست افراد و گروه خاصی[بنیاهای انگلی وابسته به ولی فقیه] قرار گرفته است، به شدت انتقاد کرد.این امر به امنیت شغلی و درآمد کارکنان و کادر علمی شنوایی شناسی لطمه وارد ساخته است.افراد فارغ التحصیل به دلیل این رانت بیکارشده اند.

 

 

امسال پاداش فرهنگیان بازنشسته پرداخت نمی شود

 

بیستم اسفند ماه- وزیر آموزش و پرورش گفت: برای پرداخت تمامی حق پاداش بازنشستگان سال ۱۳۹۵ به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در سالجاری این اعتبار در دولت وجود ندارد.

 

 

تعطیلی کتابفروشی‌ها و بیکاری کارکنان آن

 

بیستم اسفند ماه-‌درآمد کتابفروشی‌ها کفاف مخارج آنها را نمی دهد،هزینه‌های کتابفروشی‌ها بالا است و دخل و خرج آنها متناسب نیست. قیمت همه چیز سه برابر شده،به همین دلیل صاحبان کتابفروشی‌ها … فروشگاه خود را تعطیل می کنند.تعطیلی برخی کتابفروشی‌ها پنهان است و فقط ازغیرفعال شدن آنهایی با خبر می شویم.کارکنان کتابفروشی‌ها با بیکاری و نداری دست و پنجه نرم می کنند.

 

 

اعتراض کارگران کارخانه « نخ البرز»

 

بیستم اسفند ماه- در حالی‌ که شرایط مالی کارخانه به سببب افزایش تولیدات بسیار خوب است وکارگران بصورت دوشیفت ۱۲ ساعته مشغول کارند ، دستمزد حدود ۳۵۰ کارگر رسمی وقراردادی این شرکت سه ماه است که پرداخت نشده است. علاوه بر تعویق سه ماهه حقوق وعیدی وپاداش پایان سال، چندین ماه مطالبات بیمه کارگران این واحد به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

 

 

تجمع کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد

 

بیستم اسفند ماه- روز پنجشنبه۱۹ اسفند ماه کارگران معترض پارسیلون به همراه خانواده‌هایشان مقابل ساختمان استانداری لرستان تجمع اعتراضی بر پا کرده تا خواسته‌های صنفی خود را مطرح کنند. حدود۱۳۰ نفر از مجموع ۵۳۰ کارگر شاغل در کارخانه «پارسیلون» را کارگران رسمی تشکیل می‌دهند که حدود ۴۱ ماه مطالبات معوقه مزدی پرداخت نشده طلبکارند. در عین حال کارگران قرار دادی کارخانه که همزمان با تعطیلی کارخانه بیکار شده اند هر کدام از یک تا ۱۰ میلیون تومان مطالبات مزدی وسنواتی خود را از کارفرما دریافت نکرده اند. کارگران خواهان بازگشایی کارخانه و دریافت معوقات مزدی خود هستند.

 

 

سال ۹۶ سال افزایش هزینه‌ها و سال کاهش دستمزد‌ها است

 

بیستم اسفند ماه- سال آینده قطعا هزینه‌های زندگی افزایش می‌باید البته این افزایش یک بار اتفاق نمی‌افتد بلکه چند بار شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود از این رو دستمزد کارگران باید به گونه‌ای باشد که تمام این هزینه‌ها را بی‌کم و کاست پوشش دهد. اگر اقتصاد کشور توان پرداخت حقوق ۲۴ میلیونی برای مدیران ناکارآمد را دارد، پس چرا هر وقت صحبت از افزایش منطقی و عادلانه دستمزد می‌شود همین مدیران ۲۴ میلیونی هر ریال افزایش دستمزد را تورم زا می‌خوانند.

اتحاد کارگر

۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو دست به تجمع زدند

جمعی از کارگران کارخانه پارس قو در تماس‌های جداگانه به ایلنا گفتند که کارفرمای کارخانه پارس قو دستمزد دی و بهمن و عیدی سال ۹۶ آنها که در حدود ۲۳۰ نفر هستند را به صورت کامل پرداخت نکرده است. از این رو از حوالی ساعت ۹ صبح مقابل شرکت نهان گل، سهم دار عمده کارخانه روغن نباتی قو ... ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه روغن نباتی قو دست به تجمع زدند

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

صدور حکم نهایی کارگران معدن بافق / حذف حکم شلاق کارگران

محمدعلی جداری فروغی، وکیل جمعی از کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق در تماس تلفنی با ایلنا گفت: امروز (۲۵ اسفند) حکم دادگاه ۷ نفر از کارگران معدن سنگ آهن بافق از طرف شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان یزد ابلاغ شد.   وی افزود: در دادنامه صادره بدوی، حکم صادره، ۷ ماه حبس و ۳۰ ... صدور حکم نهایی کارگران معدن بافق / حذف حکم شلاق کارگران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک

کارگران پیمانکاری جوشکاری ماشین سازی اراک تاکنون موفق به دریافت ۳ معوقات مزدی خود نشده و دیروز سه شنبه (۲۴ اسفندماه) دست به تجمع اعتراضی زدند.   کارگران در تماس با ایلنا اظهار داشتند: در مراجعات مکرری که با مسئولان ماشین سازی داشتیم آنها توجهی به مشکلات ما نکردند و پیمانکار نیز با بیان اینکه ... تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری ماشین سازی اراک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

ربیعی وزیر کار: حداقل مزد یک کارگر ساده ۹۳۰ هزار تومان شد

وزیر کار با اشاره به حداقل دریافتی سال ٩۶ کارگران گفت: حداقل دستمزد سال ٩۶ معادل ١۴.۵ درصد افزایش یافت.   علی ربیعی در پایان نشست شورایعالی کار که از عصر دیروز تشکیل شده بود، گفت شورایعالی کار یکی از جنبه‌های مشارکت و تصمیم‌گیری به ویژه برای تعیین مزد است. وی افزود سه ماه است ... ربیعی وزیر کار: حداقل مزد یک کارگر ساده ۹۳۰ هزار تومان شد

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری